Teoretické koncepty sociální pedagogiky I

Týden 2 - Deníkové metody

vyučuje: Martina Nosková a Lucie Jarkovská


V setkání druhého týdne se seznámíme s metodou osobního psaní (psaní deníku, journaling) jako nástrojem (sebe)poznání a nástrojem pro (sebe)reflexi. Prakticky se naučíme autonomně využívat journaling jako strategii a prostředek k identifikaci a porozumění tématům a problémům a k hledání vhodných řešení. Na programu prvního modulu je teoretický úvod do základů journalingu a praktický nácvik psaní bez teoretického úvodu (základní techniky).


Sejdeme se na platformě MS Teams

Připravte si

Sešit (nejlépe nelinkovaný) a pero, vytvořte si pracovní prostor, ve kterém budete schopni psát do zvoleného sešitu i sledovat online setkání v počítači.



Deníkové metody, které jsme si v hodině vyzkoušeli:

Psací sprint  - 10 minut nepřerušovaného zapisování toku myšlenek

Dialog

Scénářovým způsobem zapsaný dialog s libovoným předmětem, osobou, složkou osobnosti, pocitem, konceptem

Osobní pyramida - vedené cvičení mapující individuální rozpoložení "teď a tady". Na prázdnou stranu ideálně tak, aby pak všechny odpovědi byly viditelné bez otáčení na jiný list, zapište své nápady k jednotlivým bodům. Můžete ke každému bodu i několik věcí. 

1. Vaše práce

2. Role v osobním životě

3. Váš vzhled

4. Jak se jevíte svému okolí

5. Jak se cítíte uvnitř

6. Vaše osobní obavy a strachy

7. Vaše velké sny

8. Vaše vášně

9. Vaše dobré vlastnosti

10. Vaše horší vlastnosti


Nyní se na stránku podívejte a zaškrtněte 4 subjektivně nejvýraznější položky (na co vám jako první padne zrak), s nimi následně dialogizujte (v hodině jsme stihli pouze jednu položku).

Úkol na další hodinu

Přemýšlejte o následujících otázkách:

1) Co je to identita?

2) Co je moje identita?

3) Projevila se nějak moje identita během práce, kterou jsme dělali v hodině? (v obsahu, v přístupu k práci, v tom, jak mě to bavilo?)

4) Jaký je rozdíl mezi identitou a rolí?

Zkuste minimálně jednu otázku zpracovat do sešitu jednou z metod, které jsme si v hodině vyzkoušeli nebo kterou jsme zmínili (volné psaní, dialog, dopis).