Teoretické koncepty sociální pedagogiky I

Týden 3 - Identita a role


vyučuje: Lucie Jarkovská a Martina Nosková


Přemýšlejte o následujících otázkách: 

1) Co je to identita?

2) Co je moje identita?

3) Projevila se nějak moje identita během práce, kterou jsme dělali v hodině? (v obsahu, v přístupu k práci, v tom, jak mě to bavilo?)

4) Jaký je rozdíl mezi identitou a rolí?

Zkuste minimálně jednu otázku zpracovat do sešitu jednou z metod, které jsme si v hodině vyzkoušeli nebo kterou jsme zmínili (volné psaní, dialog, dopis).


Setkání proběhne na následujícím odkuzu:

https://meet.google.com/hfk-bkhv-thn

Struktura setkání

Moje identita, z čeho všeho se skládá moje identita

Psaní seznamu se  100 položkami (v hodině jsme omezili na 40)

Npište v bodech.

Jsem...

1)..., 2)..., 3)... až ...40)

Rozčleňte jednotlivé body do kategorií. Napaříklad "Jsem narozená v Praze", "jsem teď z Brna" do kategorie "Místo". Můžete mít i kategorie o jedné položce. Pak vypište všechny kategorie, které se vám objevily, a napište si ke každé, kolik položek vám do ní spadá. Zamyslete se nad tím, jak se vám seznam psal, jak probíhal proces psaní, jak proces kategorizace, co vás překvapilo, co jste se o sobě dozvěděli?


Podívejte se, zda se ve vašem seznamu objevují i následující kategorie:

  • rasa

  • etnicita

  • místo narození

  • místo, kde žijete

  • socioekonomický status

  • jazyk(y), kterým(i) mluvíte

  • koníčky

  • rodinný status

  • sexualita

  • gender

  • náboženství

Zamyslete, proč ve vašem seznamu některé kategorie chybí? Proč si myslíte, že pro někoho je součástí identity to, kde se narodil/a,  jaké je etnicity/rasy nebo jakou má sexualitu a pro někoho ne

Situovanost: V jakých situacích vystupují tyto části identity napovrch?/Vyberte si jednu položku a přemýšlejte o situaci, kdy tato část vaší identity byla velmi důležitá, jakoby vystoupila do popředí a v jaké situaci naopak ztrácí význam?

Empowerment/politika identit/stereotypizace: V jakém smyslu může být identita posilující? V čem může být blokující? Rozdělíme se na dvě skupiny, jedna píše jednu otázku, druhá druhou - záznam volného toku myšlenek. Reflexe napsaného.

  • Autenticita: Identita je někdy definována jako autentické bytí, život v pravdě, “být sám sebou” - odkud se ale bere? Je přirozená? Jak se utváří?

  • Rozdíl mezi rolí a identitou - co chápeme termínem role, co termínem identita, jak spolu souvisí?


    Dobrovolný úkol

    Vyhledejte si informace o tom, co sou to "politiky identity" (identity politics). Jak a komu mají přinést pozitivní změnu? Za co jsou kritizovány?