Sociální psychologie - semináře

Seznámení + chyby v sociální percepci

Hezký den, 

dnes se budeme v online semináři věnovat chybám v sociální percepci.


Specifika sociálního poznávání (sociální objekty se liší od jiných objektů)

  • Lidé záměrně ovlivňují své prostředí, usilují o jeho kontrolu z hlediska svých cílů
  • Sociální poznávání má vzájemný charakter, formuji si dojem o druhém člověku a ten druhý zase o mně
  • Lidé se mění v čase a okolnostech obvykle více, než je to v případě jiných objektů
  • Přesnost našich poznatků o lidech je těžší posoudit než přesnost poznatků o jiných objektech
  • Těsné propojení sociálního poznávání s jinými psychickými jevy(emocemi, motivací, hodnotami, normami, přesvědčeními atd.

Následující dvě videa Vám pomůžou s uvedením tématu sociální percepce.



Cvičení

Zkuste vymyslet, co nejvíce věcí, které ovlivňují to, jak vnímáme svět?

Máte? Vážně, zkuste si to napsat, než budete pokračovat dál...

.

.

.

.

.

.

Může to být například... 

•Nálada
•Výchova
•Motivace
•Pozornost
•Hodnoty
•Normy
•Věk
•Inteligence
•Sociokenomický status
•Uspokojení našich základních potřeb
•Chyby v sociální percepci
•Média
•Kultura
•Zkušennosti
•Přátelé, rodina, Partner
•Návykové látky
•Počasí
•Jádrová přesvědčení  (silná přesvědčení o sobě, o druhých lidech, o světě, která se vyvíjejí v brzkém dětství nebo adolescenci a tak trochu "kalí" to, jak vnímáme svět)


Pozornost a vnímání 

Naše vnímání světa (a třídy) může zásadně ovlivnit třeba "jen" naše pozornost. Nevěříte? Podívejte se na následující videa: 

Chyby v sociální percepci:


Cvičení:

Přiřaď popis chyb v sociální percepci s jejich názvy:

1.      Haló-efekt 

 

2.      Projekce

 

3.      Chyba centrální tendence 

 

 4.     Efekt setrvačnosti 

 

 5.     Golemův efekt

 

           6.      Efekt Pygmalion

 

7.      Efekt primárnosti

 

8.     Efekt falešného konsenzu


9.      Základní atribuční chyba

 

      

CH: chyba hodnocení, při které jediný rys osobnosti působí tak dominantně, že ostatní rysy jsou v pozadí.  Člověk má tendenci zevšeobecňovat, dělat pod vlivem určitých rysů závěry také o ostatních rysech. Např. u člověka, který oslňuje svou inteligencí nebo vtipností si nevšimneme, že není docela spolehlivý ani pracovitý, že nejedná čestně apod.

 

D: sklon vidět na druhých nejen své přednosti, ale i své chyby, které si často ani u sebe neuvědomujeme

 

A: Při větším množství hledisek hodnocení nebo při větším počtu hodnocených pracovníků navíc posuzovaných v krátkém časovém rozmezí se u posuzovatelů snižuje rozlišovací schopnost, což vede k nadměrnému používání středních, průměrných hodnot při hodnocení, vyhýbání se krajním hodnotám (jak kladným, tak záporným). 

 

G: chyba hodnocení, která vyplývá z minulých zkušeností. Člověk má tendenci zachovat si stejný postoj, který si v minulosti vytvořil. 

 

F: Tento efekt se projevuje často u vedoucích pracovníků, kdy jejich negativní očekávání a postoj natolik ovlivňuje jejich podřízené, že dochází k jejich naplnění. Působí natolik sugestivně někdy i manipulativně, že hodnocení přistupují nevědomě na jejich „předurčenou“ roli. Nazývá se též „sebenaplňující předpověď.“

B: Čím vyšší máme vůči lidem či zaměstnancům očekávání, tím lepších dosáhnou výsledků. Vede to k tomu, že se hodnocený identifikuje s pozicí, do které je stavěn, začíná se chovat, jak od něho očekávají druzí. 

 

E: Rysy zaznamenávané jako první mají větší vliv na formování dojmu než další uváděné rysy. 

 

H: Lidé mají tendenci vnímat své chování jako typické a předpokládají, že jiní lidé mají podobné postoje, dělají podobná rozhodnutí a chovají se víceméně stejně. 

 

C: Je všeobecná tendence přeceňovat u druhých osob význam osobnostních vlastností na úkor situačního kontextu Např. vlastní nezaměstnanost budeme přičítat situaci (nepříznivý stav trhu, špatné dopravní spojení), kdežto u jiných vysvětlujeme nemožnost zisku pracovního místa dispozicemi (lenost, neschopnost)

 

 Správné odpovědi: 1CH,2D, 3A,4G, 5F, 6B, 7E, 8H, 9C


Haló efekt

Test na bias

Jak se bránit bias ve třídě 

Jak se bránit bias ve třídě
černochy lze v našem prostředí volně zaměnit za Romy a cizince


Byli bychom rádi, kdybyste si z tohoto semináře odnesli 2 hlavní myšlenky!


Všichni vnímáme svět jinak!
Nebuďme líní a zkusme o druhém zjistit něco víc! 


V případě dotazů se neváhejte ptát na diskuzním fóru - najdete ho zde: 

Budeme se snažit reagovat co nejpružněji, pro naléhavé dotazy vám jsme k dispozici vždy v pondělí v 16:00.