Vývojové fáze Integrace x In kluže podzim 2020 kombi studia Spec. ped. vývojové fáze ŠKOLSKÝ SYSTÉM. EXKLUM ŠKOLSKÝ SYSTÉM ŽACISE SPECIFICKÝMI VZDĚLÁVACÍMI ... I'OTKFKAMI INTEGRACE DIFERENCOVANÁ ŠKOLA PRO VŠECHNY Akceptace segregace • integrace / speciální vzdelávací potreby Pochopení •vzdelávaní pro všechny/ inkluze ve Znalost vzdelávaní inkluze segregace integrace INTEGRACE X IN KLUŽE Koho se integrace / inkluze tyka? ild labourers Migrants Abused children Refugees or displaced children Religious Minorities Poverty-striken childr ('hild domestic workers Ethnic minorities Children in conflict zones ^Indigenous peop 1 eChild soldiers Children wiih Disabilities Wnij)Pn 111 UAL l»o|»l I \llo\s Dm \8 ic minorities HIV/A IDS orphans Videa - Integrace x Inkluze ■ Možnosti a meze INTEGRACE zdravotně postižených žáků - Pojem integrace - Integrovaný žák 9:13 ■ Integrace x Inkluze - Aby všechny děti chodily do školy rády (rozdíl mezi integrácia inkluzí) - https://www.voutube.com/watch?v=PaZE9WRoOrl&list=PL3Wv30l6zULd3sU 8bR0aod&index=5 - 0:44 - 1:30 Integrované vzdělávání ■ Integrace = „znovuzačlenění" ■ přístup a způsob zapojení žáků se SVP do hlavních proudů vzdělávání do běžných škol - Průcha, J., Walterová, E., Mareš, J., Pedagogický slovník, 2009 ■ vyžaduje se větší přizpůsobení dítěte škole - Lechtá, V. Základy inkluzivní pedagogiky, 2010 Inkluze (unesco, 2005) proces vytváření optimálních podmínek pro různorodé potřeby žáků prostřednictvím většího zapojení žáků do vzdělávání, kulturního a společenského života a minimalizace vyčlenění (exkluze) v rámci vzdělánía ze vzdělání Inkluze = inkluzivníškola ■ Inkluze = respektování skutečnosti, že každé dítě má unikátní charakteristiku, zájmy, schopnosti a vzdělávací potřeby - Průcha, J., Walterová, E., Mareš, J., Pedagogický slovník, 2009 ■ škola vytvářející prostor pro realizaci principu spravedlivých vzdělávacích příležitostí - Průcha, J., Walterová, E., Mareš, J., Pedagogický slovník ■ při neúspěchu je třeba hledat bariéry v systému a ne v dítěti ■ vzdělávání začleňující všechny děti do běžných škol ■ víc se snaží přizpůsobit edukační prostředí dětem - Lechtá, V. Základy inkluzivní pedagogiky, 2010 Inkluzivní vzdělávání Se změnami ve společnosti se prohlubuje snaha po inkluzi žáků se SVP do školy hlavního vzdělávacího proudu 1-5 % žáků v^^^^HDeciální programy, realizované v základníškole speciální 5-10 % žáků vyžaduje speciální intervenci, speciálně pedagogickou podporu (na základě IVP), poskytovanou ve škole hlavního vzdělávacího proudu Rok 2015/16 Počet žáků celkem 880251 Z toho žáků se SVP 78 717 (8,9 %) celkem Ve škole pro žáky se SVP 24681 (2,8 %) ok 2017/18 Počet žáků celkem 926108 Z toho žáků se SVP 95631 (10,3%) Ve škole pro žáky se SVP 22126 (2,4 %) 7,9% žáků v inkluzi Zdroj Český statistický úřad (czso.cz 85-90 % žáků z příslušného populačního ročníku nevyžaduje žádnou intervenci Možnosti vzdělávání v současných podmínkách ■ definuje vyhláška č. 27/2016 Sb. - § 19 ■ upřednostnění ve škole, která není zřízena pro žáky podle druhu znevýhodnění (§16 odst. 9 zákona) - za využití podpůrných opatření -> Ideálně ve škole hlavního vzdělávacího proudu ■ shledá-li školské poradenské zařízení (ŠPZ), že... by samotná podpůrná opatření nepostačovala... doporučí ŠPZ zařazení žáka do školy ... zřízené podle § 16 ■ V odůvodněných případech se v nich mohou vzdělávat i žáci s jiným znevýhodněním... - počet nesmí přesáhnout Va nejvyššího počtu žáků Současné školství - cíl ■ vytvořit takové školní prostředí a klima školy, které poskytne všem žákům stejné podmínky a šance na dosažení odpovídajícího stupně vzdělání ■ zajistí jim právo na rozvoj jejich individuálních předpokladů - zákon 6. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání - školský zákon, ve znění pozdějších zákonů (z.č. 82/2015 Sb.) VIDEO Jak prožívají projekt společného vzdělávání ti, jichž se bezprostředně týká? httDs://www.ceskatelevize.cz/ivvsilani/11672342281-inkluze (2019, doba celkem 52:02 (3:08) Použitá literatura ■ Průcha, J., Walterová, E., Mareš, J., Pedagogický slovník, 2009 ■ Lechtá, V. Základy inkluzivní pedagogiky, 2010 ■ Múhlpachr, P. Geneze inkluzivní pedagogiky. In Bartoňová, M, Vítková, M. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami III. 2009, s. 27 ■ M. Horňáková, Inklúzia - nové slovo, alebo aj nový obsah? In Efeta, 2006 ■ Zákon č. 561/2004 Sb. v platném znění ■ Vyhláška č. 72/2005 Sb. v platném znění ■ Vyhláška č. 27/2016 Sb. v platném znění Použitá literatura Základy inkluzivní pedagogiky Viktor Lechtá a koľ Oní i »*utteM, i*É»lt*m • Mrvirixa v* Ikttt KAPITOLY ZE SPECIÁLNÍ PEDAQOQIKY