Řeč, hlas a artikulace u dětí se sluchovým postižením 12.11.2020 Radka Horáková, PdF MU Brno Ontogenetický vývoj řeči Přípravné období  prenatálním období - příprava na komunikaci, např. olizování pupeční šňůry, dumlání palečku, nitroděložní kvílení  při narození - křik - reakce na změnu prostředí  3 týdny - 1 měsíc - vyjadřuje nelibé pocity 12.11.2020 Radka Horáková, PdF MU Brno Vývoj řeči – přípravné období  1. - 3. měsíc - broukání, pudové žvatlání (trénuje mluvidla, zvuková kontrola ještě není zapojena)  6. - 9. měsíc - napodobivé žvatlání (zrakové sluchové dráhy již vyzrály, dítě napodobuje zvuky svého okolí)  9. - 12. měsíc - stádium rozumění řeči 12.11.2020 Radka Horáková, PdF MU Brno Vlastní vývoj řeči  stádium emocionálně volní (1-1,5 r.) (jednoslovné věty vyjadřující vlastní pocity, přání, př. pa, ham,…)  stádium asociačně reprodukční (2-2,5 r.) (chápe souvislosti, transfer při tvoření slov, objevují se chyby, př. dobrý - dobřejší )  stádium logických pojmů (3 r.) (gramatické období )  intelektualizace řeči (4 r.) (mluví ve větách, souvislejší vyjadřování) 12.11.2020 Radka Horáková, PdF MU Brno 12.11.2020 Radka Horáková, PdF MU Brno Vývoj řeči u dítěte (Cíbochová)  od 2. měsíce jednotlivé samohlásky  od 3. měsíce brouká (a-a-a, e-e-e)  po 6. měsíci jednotlivé slabiky (ba,da)  v 8.–9. měsíci zdvojování slabik  od 8. měsíce napodobuje zvuky  od 9. měsíce 1 slovo s významem  od 12. měsíce 2 slova s významem 12.11.2020 Radka Horáková, PdF MU Brno Porozumění řeči (Cíbochová)  od 2.–3. týdne - reaguje na hlas matky  od 8. měsíce - reaguje na zavolání jménem, na  ne-ne  od 9. měsíce - dělá paci-paci apod. na výzvu  od 10.-11. měsíce - podá předmět na výzvu, ale nepustí  od 12. měsíce - podá předmět na výzvu a pustí z ruky  od 12. měsíce - vyhledá očima několik věcí podle názvu  Diagnostický moment – obd. kolem 7. měsíce - dítě se SP může přestat žvatlat, popř. ztichne, nebo se mění charakter jeho hlasového projevu 12.11.2020 Radka Horáková, PdF MU Brno Kritické momenty, kdy můžeme pojmout podezření na poruchu sluchu (Herdová) Novorozenec a kojenec  nereaguje úlekem, pohybem, pláčem na neočekávané hlasité zvuky (houkačka, klíče…)  neprobudí se, když je kolem hluk  nenapodobuje zvuky v okolí  neotáčí hlavu ve směru zvuku  plačící dítě nelze utišit pouhým hlasem 12.11.2020 Radka Horáková, PdF MU Brno Dítě v období 6 – 12 měsíců  neukáže na známou osobu či věc  dítě nežvatlá nebo jeho předchozí žvatlání ustává  ani ve věku jednoho roku nereaguje na výzvy typu „udělej pa“, nebo „paci paci“, pokud mu pohyb nepředvedeme 12.11.2020 Radka Horáková, PdF MU Brno Dítě v období 12 měsíců až 2 roky  neobrací se ve směru hlasu na zavolání  nevěnuje pozornost zvukům z okolí  nezačíná s napodobováním a s užíváním jednoduchých pojmenování pro známé osoby a věci, které je obklopují  nemluví stejně jako ostatní děti  nesleduje televizi, pokud je puštěna na normální hlasitost  nedochází u něj k postupnému zlepšování porozumění a rozvoji slovní zásoby. 12.11.2020 Radka Horáková, PdF MU Brno Důležitá včasná diagnostika SP!!! (M. Lejska - 7. česko-slovenský foniatrický kongres, Liberec, 1.-3.10.2009)  Centrální část sluchového orgánu se funkčně vyvíjí a uzrává pouze při aferentní aktivitě přicházející z kochley.  S postupujícím časem se při chybějící stimulaci schopnost využít zvukové podněty sluchovými centry výrazně snižuje. => korekci je nutno aplikovat co nejdříve, pokud možno nejpozději do 6 měsíců věku dítěte.  Dítě poznává svět zvuků jeho soustavným sledováním (zpočátku neumí a nemusí dávat najevo reakci na zvuk).  Sluch je základním zpětnovazebným systémem řeči jedince. => sluchadlo by mělo zajistit slyšitelnost všech významných zvuků.  Schopnost percepce řeči a následně její motorické realizace je pozvolný a časově náročný proces.  Dítě se sluchovým postižením potřebuje zdůraznit vjem řeči oproti akustickému pozadí. => kromě adekvátního frekvenčněspecifického zesílení je žádoucí poskytnout co nejvyšší poměr signál-šum.  Neexistuje žádná objektivní metoda prokazující, jak dítě zesílený zvuk skutečně slyší.  Je velmi důležitá spolupráce detailně poučených rodičů a speciálních pedagogů. => v hodnocení efektu korekce jsme odkázání na pozorování a behaviorální metody.  Nevíme, jaká je schopnost centrálního nervového systému konkrétního dítěte zpracovat komplexní akustický signál a identifikovat v něm řeč.  Nevíme, jaké má dítě nadání pro řeč. => vývoj komunikačních schopností dítěte s těžkým sluchovým postižením lze dopředu jen velmi těžko odhadnout! Ontogenetický vývoj řeči u dětí se SP Charakter vývoje řeči se odvíjí:  stupně a typu sluchového postižení  přítomnosti dalšího postižení (kombinované vady)  věku a dosaženého stádia řeči, kdy SP vzniklo  exogenních sociálních faktorů (rodina, škola)  včasné diagnostiky, včasné intervence, rané péče, rehabilitační péče – užívání pomůcek 12.11.2020 Radka Horáková, PdF MU Brno Vývoj jazyka u dítěte se SP v neslyšící rodině:  pohyby, gesta  znakové žvatlání (4. -6. měsíci)  protoznaky  období jednoho znaku (8. -12. měsíci)  po 5. roce osvojování morfologie  kolem 12. roku složitější a komplexní výrazy 12.11.2020 Radka Horáková, PdF MU Brno Narušené jazykové roviny Foneticko – fonologická rovina  nejvíce nápadná, výslovnost je narušená, namáhavá, realizuje se s přehnanou silou  vyskytuje se prodloužená artikulační doba jednotlivých hlásek – vkládání nepatřičných zvuků 12.11.2020 Radka Horáková, PdF MU Brno Lexikálně - sémantická rovina  z kvalitativního i kvantitativního hlediska je slovní zásoba značně redukována  rozvoj slovní zásoby na orálním základě je pro prelingválně neslyšící děti nesmírně obtížná a málo efektivní činnost  výstavba pojmů probíhá zdlouhavěji, zpočátku mohou SP děti chápat pojmy velmi všeobecně nebo naopak zúženě 12.11.2020 Radka Horáková, PdF MU Brno Morfologicko – syntaktická rovina  dítě se SP nesprávně skloňuje, časuje, používá nevhodné koncovky slov, používá nesprávný slovosled, slova seřazuje bez gramatických souvislostí Př.) Pták sedí na střeše. X Pták střecha sedět.  tvoří nesouvislé věty, vyjadřují se zkratkovitě 12.11.2020 Radka Horáková, PdF MU Brno  objevují se dysgramatismy (slovní, větné, větné zkratkovité), agramatismy - vývojová neschopnost až ztráta schopnosti správně používat gramatické slovní tvary a větnou vazbu na různém stupni  v důsledku odlišného gramatického systému ZJ a ČJ může dojít k interferenci obou jazyků 12.11.2020 Radka Horáková, PdF MU Brno Pragmatická rovina  odlišnost v užívání komunikačních forem SP  nápadnost v užívání ZJ  písemná forma (neporozumění významu slov)  problém s porozuměním (při odezírání) 12.11.2020 Radka Horáková, PdF MU Brno Narušené fáze verbální produkce Dýchání  po dobu mluvení postrádá plynulost a koordinaci mezi vdechem a výdechem, časté přerušovaní výdechu v důsledku namáhavé artikulace  hlasité dýchání, až funění 12.11.2020 Radka Horáková, PdF MU Brno Artikulace  porucha artikulace u SP při ztrátě sluchu nad 60 dB – tzv. audiogenní dyslálie – vada výslovnosti různého stupně a typu  typická nepřiměřená artikulace samohlásek  změněná výslovnost sykavek  tendence ke zhoršování kvality artikulace hlásek se stoupajícím věkem u prelingválně SP 12.11.2020 Radka Horáková, PdF MU Brno Fonace  při ztrátě sluchu nad 60 dB se vyskytují charakteristické změny – čím menší zbytky sluchu, tím více hlas kolísá,tzv. audiogenní dysfonie kolísání tónové výšky a síly hlasu  změna barvy hlasu - drsný, nízký, nezvučný, tlačený, křiklavý  časté hlasové vady (uzlíky, polypy)  hlas postrádá přirozenou rezonanci 12.11.2020 Radka Horáková, PdF MU Brno Absence akustické zpětné vazby se projeví na řeči a hlase jedince se SP!  dysprozodie – kolísání melodie, narušení dynamiky a tempa řeči (tempo řeči u člověka se SP je asi 2x pomalejší) 12.11.2020 Radka Horáková, PdF MU Brno Vyvozování hlasu u SP  hlasitou řečí ad concham  odhmatáváním vibrací na hrtanu, temenu hlavy  opakovanými poklepy na hrudník  využívání spontánních hlasových projevů  napodobováním zvuků  prostřednictvím vibrátorů, fonátorů 12.11.2020 Radka Horáková, PdF MU Brno Logopedické zrcadlo Užívání PC programů v rámci individuální logopedické péče (FONO, MENTIO) Špachtle, sondy a fonátor Pomocné artikulační znaky A, T PA a jednoruční prstová abeceda – počátky čtení  senzitivní vývojová perioda genetický program, kdy v určité fázi vývoje dítěte dozrává centrální nervová soustava a organismus je biologicky připraven na vývoj některé nové funkce. V tomto období má dojít k intenzivnímu kontaktu s jakýmkoliv jazykem, aby se v mozku vytvořily potřebné spoje (Strnadová) 12.11.2020 Radka Horáková, PdF MU Brno Imprinting  stačí jediná expozice klíčového podnětu  jeho obraz/mentální reprezentace natrvalo v paměti učení bez opakování a bez posilování …. v raném dětství, v senzitivní = kritické vývojové fázi (etolog K.Lorenz – vtiskování mateřského objektu)  kritické období - období do 2-2,5 roku života, které je nazýváno „gramatickým obdobím“, kdy dítě za velmi krátkou dobu učiní obrovský pokrok ve svém jazykovém rozvoji  bezjazyčí - nebude-li se plnohodnotně v jazyce rozvíjet, je tak vystaveno nebezpečí, že si neosvojí žádný jazykový systém (Macurová) 12.11.2020 Radka Horáková, PdF MU Brno  vizuálně pohybové znaky - jsou pro neslyšící dítě dobře viditelné, proto se může naučit znakový jazyk spontánně, ve správném vývojovém období a stejně přirozeným způsobem, jako si osvojují slyšící děti mluvený jazyk (Strnadová)  adekvátní komunikační systém - široké spektrum dorozumívacích technik lišících se od sebe především způsobem své existence, které se snaží formovat jak receptivní, tak expresivní složku komunikace (Freeman) – funkční komunikační kód 12.11.2020 Radka Horáková, PdF MU Brno  http://www.medel.com/medel- rehabilitation/  https://www.cochlear.com/au/home/supp ort/rehabilitation-resources  https://advancedbionics.com/content/adv ancedbionics/sg/en/home/support/rehab/t ools-for-toddlers.html  https://thelisteningroom.com  http://jtc.org/ideas-advice/  http://www.earfoundation.org.uk/ 12.11.2020 Radka Horáková, PdF MU Brno