Podpora práce učitelů (PPUČ) - systémový projekt Národního ústavu pro vzdělávání - www.ppuc.cz Matematická gramotnost v uzlových bodech vzdělávání metodický podpůrný materiál pro projekt PPUČ Gramotnosti.pro život Učíme v souvislostech Vypracováno: 1. čtvrtletí 2018 Podklady připravily: za MŠ H. Líšková za 1. st. J. Duňková H. Havlínová E. Nováková za 2. st. E. Zelendová Bylo projednáno se členy odborného panelu MG a garanty MG 31. 1. 2018: D. Jirotková, J. Slezáková, E. Zelendová. Podněty z projednání zapracovaly: H. Havlínová, E. Zelendová. Předáno k připomínkování E. Fuchsovi (člen odborného panelu) 2. 3. 2018. Připomínky zapracovala H. Havlínová 12. 3. 2018. Předáno k připomínkování účastníkům 3. minikonference MG 5. 4. 2018 v Pardubicích a odbornému panelu MG. Materiál byl přijat bez připomínek k 24. 4. Úprava definice matematické gramotnosti (soulad s obecným vymezením gramotností v PPUČ) 11. 5. 2018, H. Havlínová 3 Matematická gramotnost v uzlových bodech vzdělávání Úvod Materiál Matematická gramotnost v uzlových bodech vzdělávání je dílčím výstupem projektu Podpora práce učitelů (PPUČ) Národního ústavu pro vzdělávání. Obsahuje soubory očekávaných výsledků učení (OVU) v uzlových bodech vzdělávání pro matematickou gramotnost. Ty představují indikátory vymezující vzdělávací cíle na úrovni výstupů, kterých by děti a žáci měli v jednotlivých etapách předškolního a základního vzdělávání dosáhnout v matematické gramotnosti. Indikátory jsou formulovány tak, aby jejich dosažení bylo u všech dětí a žáků možné pozorovat, u většiny i ověřovat a hodnotit míru jejich dosažení, a tím monitorovat reálnou úroveň osvojení jejich matematické gramotnosti. Matematická gramotnost v uzlových bodech vzdělávání vznikla za účelem poskytnout učitelům mateřských a základních škol užitečný nástroj pro stanovování výukových cílů s ohledem na rozvoj matematické gramotnosti dětí a žáků. Materiál poskytuje metodickou podporu pedagogům pro sledování dosaženého pokroku dětí a žáků v matematické gramotnosti. Primárním cílem materiálu není, aby si učitelé pokládali pouze otázky „co“ a „proč“ učit, ale především se zabývali otázkou, „jak“ učit, aby každé dítě a každý žák dosáhl maximálního rozvoje svých schopností v matematické gramotnosti. Úroveň obtížnosti indikátorů matematické gramotnosti v uzlových bodech vzdělávání byla nastavena tak, aby bylo jejich dosažení reálné pro přibližně 80 % dětí a žáků. Dětem a žákům s identifikovanou nedostatečnou úrovní matematické gramotnosti bude potřeba zajistit takovou metodickou podporu, která jim umožní daných indikátorů dosáhnout. Činností projektu PPUČ budou za tímto účelem vznikat vzdělávací a metodické zdroje. Materiál je první pracovní verzí, která vznikla v období od října 2017 do března 2018 na základě spolupráce týmu expertů na matematickou gramotnost. Materiál bude průběžně projednáván s dalšími odborníky v oblasti matematické gramotnosti a na základě vzešlých připomínek aktualizován. Podrobnější informace k materiálu včetně doporučeného způsobu práce s ním v praxi mateřských a základních škol uvádí text Očekávané výsledky učení pro čtenářskou, matematickou a digitální gramotnost – koncepční výstup projektu Podpora práce učitelů (PPUČ). 4 Matematická gramotnost v uzlových bodech vzdělávání Co je matematická gramotnost Matematická gramotnost je schopnost uplatnit získané vědomosti, dovednosti, návyky, postoje a hodnoty při řešení nejrůznějších úkolů a životních situací s čistě matematickým obsahem až k takovým, ve kterých není matematický obsah zpočátku zřejmý, a je na řešiteli, aby ho v nich rozpoznal. Úroveň matematické gramotnosti se projeví, když jsou matematické znalosti a dovednosti používány k vymezení, formulování a řešení problémů z různých oblastí a kontextů a k interpretaci jejich řešení s využitím matematiky. Matematická gramotnost zahrnuje tyto složky: 1. Potřebu opakovaně zažívat radost z úspěšně vyřešené úlohy, pochopení nového pojmu, vztahu, argumentu nebo situace a důvěru ve vlastní schopnosti; 2. porozumění různým typům matematického textu (symbolický, slovní, obrázek, graf, tabulka) a aktivní používání či dotváření různých matematických jazyků; 3. schopnost získávat a třídit zkušenosti pomocí vlastní manipulativní, spekulativní, experimentální (i metodou pokus-omyl) a badatelské činnosti; 4. zobecňování získaných zkušeností a objevování zákonitostí, formulování hypotéz; 5. schopnost tvořit modely a protipříklady a dovednost argumentovat; 6. schopnost účinně pracovat s chybou jako podnětem k hlubšímu pochopení zkoumané problematiky; 7. schopnost individuálně i v diskusi analyzovat procesy, pojmy, vztahy a situace v oblasti matematiky. Podkladem pro nastavení indikátorů na konci 9. ročníku je vymezení složek MG, které vzniklo v rámci projektu PPUČ a které navazuje na metodiku hodnocení rozvoje MG vytvořenou ČŠI.1 1 Dostupné na: http://www.csicr.cz/html/TZ_Gramotnosti/html5/index.html?&locale=CSY&pn=35 5 Matematická gramotnost v uzlových bodech vzdělávání Očekávané výsledky učení pro matematickou gramotnost 6 Matematická gramotnost v uzlových bodech vzdělávání Matematická gramotnost První období Na konci MŠ Druhé období Na konci 3.r. ZŠ Třetí období Na konci 5.r. ZŠ Čtvrté období Na konci 7.r. ZŠ Páté období Na konci 9.r. ZŠ 1.Potřeba opakovaně zažívat radost z úspěšně vyřešené úlohy, pochopení nového pojmu, vztahu, argumentu nebo situace a důvěra ve vlastní schopnosti Dítě/žák: 1.1 Opakovaně zažívá radost z řešení úloh využívá možnosti řešení problému ve dvojici a v kolektivu dětí dovede samostatně i ve skupině vyřešit zadanou úlohu přiměřené nároč- nosti dovede samostatně i ve skupině vyřešit zadanou úlohu přiměřené nároč- nosti dovede samostatně i ve skupině vyřešit zadanou úlohu dovede samostatně i ve skupině vyřešit zadanou úlohu učí se dodržovat pravidla pro komunikaci ve skupině při společné diskuzi nad řešením problémů dodržuje pravidla pro komunikaci ve skupině (naslouchá druhému, argumentuje a obhájí svůj názor) při společné diskuzi nad řešením problémů dodržuje pravidla pro komunikaci ve skupině (využívá možnosti sdílení a řešení problému, naslouchá spolužákům, snaží se jim porozumět) naslouchá druhému, obhájí svůj názor a tím posiluje důvěru ve své schopnosti využívá diskusi se spolužáky nad problémem jako nástroj posílení důvěry ve vlastní schopnosti se zájmem se zapojuje do diskuzí o řešení úlohy (přiměřeně svým schopnostem) se zájmem se zapojuje do řešení úloh, problémů (přiměřeně svým schop- nostem) se zájmem se zapojuje do řešení úloh, problémů se zájmem se zapojuje do řešení úloh, problémů hledá své vlastní postupy a strategie při řešení úkolu (porovnává je s výsledky ostatních dětí) hledá své vlastní postupy a strategie při řešení úkolu (dovede je vysvětlit spolužákům) hledá různá (i neobvyklá) řešení (dovede je vysvětlit spolužákům) hledá různá (i neobvyklá) řešení a dovede je vysvětlit spolužákům hledá svá vlastní (i neobvyklá) řešení a dovede je vysvětlit spolužákům pokračuje v hledání řešení úlohy i v případě neúspěchu pokračuje v hledání řešení úlohy i v případě neúspěchu pokračuje v hledání řešení úlohy i v případě neúspěchu pokračuje v hledání řešení úlohy i v případě neúspěchu 7 Matematická gramotnost v uzlových bodech vzdělávání Matematická gramotnost První období Na konci MŠ Druhé období Na konci 3.r. ZŠ Třetí období Na konci 5.r. ZŠ Čtvrté období Na konci 7.r. ZŠ Páté období Na konci 9.r. ZŠ po ukončení zadané práce má potřebu se zapojit do další činnosti (vymyslí si vlastní aktivity nebo si je vyžádá) po ukončení zadané práce má potřebu se zapojit do další činnosti (vymyslí si vlastní aktivity, tvoří obdobné úlohy pro danou situaci, vyžádá si další úlohy) po ukončení zadané práce má potřebu se zapojit do další činnosti (vymyslí si vlastní aktivity, tvoří obdobné úlohy pro danou situaci, vyžádá si další úlohy) po ukončení zadané práce má potřebu se zapojit do další činnosti (vymyslí si vlastní aktivity, řeší danou úlohu na vyšším stupni zobecnění, tvoří obdobné úlohy pro danou situaci, vyžádá si další úlohy) po ukončení zadané práce má potřebu se zapojit do další činnosti (vymyslí si vlastní aktivity, řeší danou úlohu na vyšším stupni zobecnění, tvoří obdobné úlohy pro danou situaci, vyžádá si další úlohy) Poznámky pro učitele (formy práce, náměty do hodin) 2.Porozumění různým typům matematického textu a aktivní používání či dotváření různých matematických jazyků Dítě/žák: 2.1 Používá různé formy textu využívá piktogramy využívá názorné prostředky k popisu reálné situace (piktogramy, nákresy) využívá názorné grafické modely včetně číselné osy a náčrtku využívá číselnou osu, tabulky, diagramy a grafy, názorná schémata, fotodokumentaci, obrázky a náčrtky využívá číselnou osu, tabulky, diagramy a grafy, názorná schémata, myšlenkové mapy, fotodokumentaci, obrázky a náčrtky popíše situaci, která je vyjádřena sloupcovým diagramem využívá symbolický jazyk, dovede matematizovat reálnou situaci využívá symbolický jazyk, dovede popsat reálnou situaci vhodně volí typ zápisu vzhledem k dané úloze, využívá symbolický jazyk řeší situaci nebo úlohu podle posloupnosti jednoduchých instrukcí (návodů, algoritmů) popíše situaci vyjádřenou tabulkou, sloupcovým nebo kruhovým diagramem (bez použití procent) dokáže odhalit matematický problém v jednoduchém textu kriticky se zamýšlí nad informacemi v různých typech textů kriticky se zamýšlí nad informacemi v různých typech textů kriticky analyzuje různé typy textů z matematického pohledu i z hlediska vhodnosti pro danou situaci 8 Matematická gramotnost v uzlových bodech vzdělávání Matematická gramotnost První období Na konci MŠ Druhé období Na konci 3.r. ZŠ Třetí období Na konci 5.r. ZŠ Čtvrté období Na konci 7.r. ZŠ Páté období Na konci 9.r. ZŠ 2.2 Vyhledá informace vhodné k řešení problému pracuje s obrázkovou encyklopedií pracuje s učebnicí, encyklopedií, beletrií i s doporučenými digitálními technologiemi pracuje s učebnicí, encyklopedií, beletrií dovede využít informace z různých médií (tištěných i digitálních) ke zvýšení efektivity své učební činnosti nebo k řešení problémů vyhledá samostatně informace z různých médií (tištěných i digitálních) ke zvýšení efektivity své učební činnosti nebo k řešení problémů vybere z ústního projevu nebo z obrázku podstatné informace, doptá se na informace, které mu chybí nebo kterým nerozumí doptá se na neúplné informace dovede využít informace z internetu dokáže ve sdělení rozlišit podstatné informace od nepodstatných posoudí relevantnost získaných informací dokáže ve sdělení rozlišit podstatné informace od nepodstatných dohledá potřebné informace posoudí věrohodnost informačních zdrojů, které využívá dohledá některé informace v doporučených tištěných i elektronických médiích porovná různá sdělení a rozhodne, zda sdělují totéž dokáže ve sdělení rozlišit podstatné informace od nepodstatných, diskutuje o nich se spolužáky rozpozná nepřesné a neúplné informace, dohledá potřebné informace porovná různá sdělení a rozhodne, zda sdělují totéž 9 Matematická gramotnost v uzlových bodech vzdělávání Matematická gramotnost První období Na konci MŠ Druhé období Na konci 3.r. ZŠ Třetí období Na konci 5.r. ZŠ Čtvrté období Na konci 7.r. ZŠ Páté období Na konci 9.r. ZŠ 2.3 Interpretuje symbolický jazyk a chápe jeho vztah k přirozenému jazyku využívá grafické symboly v běžném životě využívá grafické symboly (včetně piktogramů) v běžném životě používá jednoduchý matematický jazyk (aritmetika, geometrie) využívá přirozený i symbolický jazyk, je schopen jeden nahradit druhým využívá přirozený i symbolický jazyk, je schopen jeden nahradit druhým přečte základní matematické symboly a využívá je při řešení úloh převede jednoduchá sdělení v symbolickém jazyce do přirozeného jazyka a naopak analyzuje sdělení vyjádřená různými jazyky, porovná je a kriticky je hodnotí na základě dosavadních zkušeností 2.4 Volí vhodně formy textu pro danou situaci zaznamená graficky kvantitu (pomocí čárek, puntíků nebo jiných vhodných symbolů) dokáže zaznamenat postup řešení úlohy s využitím běžného i symbolického jazyka dokáže přehledně zaznamenat postup řešení úlohy dokáže přehledně zaznamenat postup řešení úlohy s využitím početních výrazů dokáže přehledně zaznamenat postup řešení úlohy s využitím výrazů s čísly i s proměnnými zakreslí graficky (dětská kresba) reálnou situaci a interpretuje ji svými slovy využívá grafické formy pro popis vztahů (kvantitativních i kvalitativních) využívá grafické formy pro popis vztahů (kvantitativních i kvalitativních) mezi danými a hledanými údaji pracuje s vhodnými grafickými geometrickými modely pracuje s vhodnými grafickými geometrickými modely (i v rámci aritmetiky a algebry) řeší úlohy graficky, využívá náčrtek Poznámky pro učitele (formy práce, ilustrační úlohy) 10 Matematická gramotnost v uzlových bodech vzdělávání Matematická gramotnost První období Na konci MŠ Druhé období Na konci 3.r. ZŠ Třetí období Na konci 5.r. ZŠ Čtvrté období Na konci 7.r. ZŠ Páté období Na konci 9.r. ZŠ 3.Schopnost získávat a třídit zkušenosti pomocí vlastní manipulativní, spekulativní, experimentální (i metodou pokus-omyl) a badatelské činnosti Dítě/žák: 3.1 Třídí a vhodně organizuje dílčí výsledky pro svou další badatelskou činnost třídí objekty podle jednoduchých daných kritérií (s využitím manipulativních činností) řeší jednoduché badatelsky orientované úlohy řeší badatelsky orientované úlohy odpovídající jeho schopnostem řeší badatelsky orientované úlohy řeší badatelsky orientované úlohy inspirované reálným životem rozpozná, podle jakého kritéria byla skupina objektů vytvořena, a nalezne objekt, který do skupiny nepatří hledá vztahy mezi jednotlivými zjištěními, hledá kritéria pro třídění hledá vztahy mezi jednotlivými zjištěními, hledá kritéria pro třídění zkoumá různé cesty vedoucí k získání nového poznatku zkoumá různé cesty vedoucí k získání nového poznatku popíše průběh a výsledek své badatelské činnosti zaznamená postup a výsledek své badatelské činnosti zaznamená přehledně postup a výsledek své badatelské činnosti vhodně organizuje zjištěné dílčí výsledky a hodnotí je pomocí zvolených kritérií zaznamená přehledně postup a výsledek své badatelské činnosti 3.2 Řeší problém s využitím matematického aparátu využívá rytmus a pravidelnosti k řešení problémů využije k řešení úlohy osvojený matematický aparát (v případě potřeby i s dopomocí učitele) zvolí k řešení úlohy vhodný matematický aparát zvolí k řešení úlohy vhodný matematický aparát a svoji volbu zdůvodní zvolí k řešení úlohy vhodný matematický aparát a svoji volbu zdůvodní navrhne strategické řešení situace (především při hře) objevuje různé varianty řešení, posoudí jejich efektivitu 11 Matematická gramotnost v uzlových bodech vzdělávání Matematická gramotnost První období Na konci MŠ Druhé období Na konci 3.r. ZŠ Třetí období Na konci 5.r. ZŠ Čtvrté období Na konci 7.r. ZŠ Páté období Na konci 9.r. ZŠ 3.3 Vhodně využívá různé pomůcky a nástroje (včetně digitálních technologií) pracuje s konkrétní pomůckou na základě pokynů i samostatně pracuje s konkrétní pomůckou na základě pokynů i samostatně při získávání matematických zkušeností (modelování početních spojů, geometrická představivost) pracuje s konkrétní pomůckou na základě pokynů i samostatně při řešení matematických problémů (manipulativní, experimentální a badatelské činnosti) zvolí vhodnou pomůcku či nástroj pro získávání matematických zkušeností a pro efektivní řešení problému zvolí vhodnou pomůcku či nástroj pro efektivní řešení problému (včetně pomůcky, kterou sám navrhne) zdokonaluje svou hrubou a jemnou motoriku při používání pomůcek a nástrojů využívá vhodné digitální technologie chápe pozitiva i negativa využití digitálních technologií chápe pozitiva i negativa využití digitálních technologií při konkrétní matematické činnosti Poznámky pro učitele (formy práce, ilustrační úlohy) 12 Matematická gramotnost v uzlových bodech vzdělávání Matematická gramotnost První období Na konci MŠ Druhé období Na konci 3.r. ZŠ Třetí období Na konci 5.r. ZŠ Čtvrté období Na konci 7.r. ZŠ Páté období Na konci 9.r. ZŠ 4.Zobecňování získaných zkušeností a objevování zákonitostí Dítě/žák: 4.1 Objevuje zákonitosti objeví pravidelnosti, zákonitosti a symetrie v běžném životě objeví a popíše jednoduché zákonitosti v běžném životě i ve výukových materiálech využije zákonitosti při řešení problému z reálného života využije zákonitosti při řešení problému z reálného života využije zákonitosti při řešení problému z reálného života formuluje závěry na základě dílčích poznatků formuluje obecné závěry na základě dílčích poznatků 4.2 Ověřuje platnost objevených zákonitostí posoudí a interpretuje získané výsledky ve vztahu k výchozí problémové situaci posoudí a interpretuje slovně i písemně získané výsledky ve vztahu k výchozí problémové situaci přesvědčí se o správnosti řešení pomocí manipulace ověří platnost svých zjištění s využitím dříve osvojených znalostí a dovedností ověří platnost svých zjištění s využitím dříve osvojených znalostí a dovedností i porovnáním s dostupnými informačními zdroji ověří platnost svých zjištění s využitím dříve osvojených znalostí a dovedností i porovnáním s dostupnými informačními zdroji ověří platnost objevené zákonitosti zdůvodní rozdíl mezi získaným výsledkem matematické úlohy a řešením reálného problému 4.3 Operuje s abstraktními pojmy vymodeluje a popíše vlastními slovy abstraktní pojem popíše vlastními slovy nebo vymodeluje abstraktní pojem vysvětlí abstraktní pojmy a využívá je v různých kontextech vysvětlí abstraktní pojmy a uvede je v různých reálných kontextech nezaměňuje abstraktní pojmy vytvoří model abstraktního pojmu vytvoří model abstraktního pojmu abstraktní pojmy sdružuje do skupin, třídí je Poznámky pro učitele (formy práce, ilustrační úlohy) napodobí situaci s prázdnou množinou (propedeutika 0) 13 Matematická gramotnost v uzlových bodech vzdělávání Matematická gramotnost První období Na konci MŠ Druhé období Na konci 3.r. ZŠ Třetí období Na konci 5.r. ZŠ Čtvrté období Na konci 7.r. ZŠ Páté období Na konci 9.r. ZŠ 5.Schopnost tvořit modely a protipříklady a dovednost vhodně argumentovat Dítě/žák: 5.1 Vytváří matematické modely manipuluje a experimentuje s jednoduchým matematickým modelem pracuje s matematickým modelem jednoduché reálné situace použije vhodný matematický model při řešení jednoduché reálné situace zvolí a použije matematický model při řešení reálné situace používá a vytváří matematické modely reálných situací formuluje odlišnosti použitého matematického modelu od dané reálné situace kriticky hodnotí matematické modely a ověřuje jejich platnost v reálném kontextu 5.2 Rozumí písemným i ústním matematickým sdělením porozumí ústnímu zadání konkrétního úkolu s využitím obrázku porozumí písemnému i ústnímu zadání konkrétního úkolu popíše vlastními slovy obsah daného matematického sdělení přiměřené náročnosti popíše vlastními slovy obsah daného matematického sdělení vysvětlí vlastními slovy obsah daného matematického sdělení umí dát příklad nebo protipříklad, který souvisí s daným sdělením umí dát příklad nebo protipříklad, který souvisí s daným matematickým sdělením vede smysluplnou diskusi o možném významu daného sdělení 14 Matematická gramotnost v uzlových bodech vzdělávání Matematická gramotnost První období Na konci MŠ Druhé období Na konci 3.r. ZŠ Třetí období Na konci 5.r. ZŠ Čtvrté období Na konci 7.r. ZŠ Páté období Na konci 9.r. ZŠ 5.3 Využívá své argumentační schopnosti vysvětlí svůj postup řešení vlastními slovy neprosazuje nekriticky svůj názor na úkor ostatních při týmové práci argumentuje uvnitř týmu i navenek prezentuje výsledky své či týmové práce prezentuje výsledky své či týmové práce i s využitím digitálních technologií formuluje a zdůvodní své řešení formuluje myšlenku vlastními slovy se zřetelem k matematické správnosti formuluje myšlenku vlastními slovy se zřetelem k matematické správnosti, dodržuje terminologii formuluje myšlenku vlastními slovy se zřetelem k matematické správnosti, dodržuje jazykové a stylistické normy i odbornou terminologii obhájí svůj postup řešení, respektuje jiný postup, který vede ke správnému řešení obhájí svůj postup řešení, respektuje jiný postup, který vede ke správnému řešení obhájí svůj postup řešení, respektuje jiný postup, vyvrátí nesprávné nebo zavádějící postupy využívá při argumentaci proti- příklad využívá při argumentaci protipříklad Poznámky pro učitele (formy práce, ilustrační úlohy) matematický model = např. kostky 15 Matematická gramotnost v uzlových bodech vzdělávání Matematická gramotnost První období Na konci MŠ Druhé období Na konci 3.r. ZŠ Třetí období Na konci 5.r. ZŠ Čtvrté období Na konci 7.r. ZŠ Páté období Na konci 9.r. ZŠ 6.Schopnost účinně pracovat s chybou jako podnětem k hlubšímu pochopení zkoumané problematiky Dítě/žák: 6.1 Zvolí matematický aparát vhodný k řešení problému využívá své zkušenosti při řešení problémů (metoda pokus–omyl, manipulativní činnosti) naplánuje způsob řešení problému (metoda pokus–omyl, objevování, výpočet) naplánuje způsob řešení problému (metoda pokus–omyl, experimentování, objevování, výpočet) promyslí a naplánuje způsob řešení problému, propojí jednotlivé informace a data promyslí a naplánuje způsob řešení problému, propojí jednotlivé informace a data zvolí vhodný matematický aparát, nástroj nebo pomůcku zvolí vhodný matematický aparát, nástroj nebo pomůcku využívá vlastní zkušenosti, úsudek a získaný matematický aparát využívá vlastní zkušenosti, úsudek a získaný matematický aparát, hledá efektivní postupy využívá i metodu pokus-omyl využívá i metodu pokus-omyl, do řešení problému postupně vnáší systém 6.2 Správně interpretuje získané výsledky rozpozná správné a nesprávné řešení slovně vyjádří či jinak znázorní proces řešení problému zapíše či jinak znázorní proces řešení problému přehledně zapíše či jinak znázorní proces řešení problému přehledně zapíše či jinak znázorní proces řešení problému odhalí chybu v řešení odhalí chybu v řešení odhalí chybu v řešení a opraví ji objeví v řešení chybu a opraví ji kriticky posoudí jednotlivé kroky řešení, objeví ve sdělení chybu a opraví ji interpretuje získané výsledky vzhledem k zadání interpretuje získané výsledky vzhledem k zadání odhalí úlohu, která nemá řešení rozliší, kdy úloha má nebo nemá řešení rozliší, kdy má úloha jedno řešení, více řešení nebo řešení nemá Poznámky pro učitele (formy práce, ilustrační úlohy) porovná různá řešení a na základě toho se rozhodne o správnosti řešení 16 Matematická gramotnost v uzlových bodech vzdělávání Matematická gramotnost První období Na konci MŠ Druhé období Na konci 3.r. ZŠ Třetí období Na konci 5.r. ZŠ Čtvrté období Na konci 7.r. ZŠ Páté období Na konci 9.r. ZŠ 7.Schopnost individuálně i v diskusi analyzovat procesy, pojmy, vztahy a situace v oblasti matematiky Dítě/žák: 7.1 Rozpozná a formuluje problém odhalí jednoduchý problém a vyjádří ho svými slovy odhalí jednoduchý problém a vyjádří ho svými slovy rozliší ve školních i mimoškolních situacích rutinní úlohu a reálný problém rozpozná problémové situace řešitelné matematickým aparátem ve škole i mimo ni rozpozná problémové situace řešitelné matematickým aparátem ve škole i mimo ni formuluje otázku, která se vztahuje k řešení problému vyjádří problém vlastními slovy popíše vlastními slovy konkrétní situaci formuluje podstatu zjištěné problémové situace, zdůvodní potřebu a význam řešení 7.2 Formuluje problémové úlohy řešitelné matematickým aparátem vyhledá obdobný problém a popíše ho svými slovy obmění a vytvoří matematickou úlohu vyjádří některé situace z reálného života pomocí matematického aparátu vyhledá podobné či odlišné problémové situace od těch, se kterými se již seznámil vyhledá podobné či odlišné problémové situace od těch, se kterými se již seznámil obmění známé a vytvoří originální úlohy obmění známé a formuluje originální problémové úlohy obmění známé a formuluje originální problémové úlohy využije analogie 7.3 Vyjadřuje se jednoznačně a srozumitelně k daným otázkám a problémům odpovídá srozumitelně na kladené otázky formuluje srozumitelně svůj názor formuluje a vyjadřuje své myšlenky v logickém sledu formuluje a vyjadřuje své myšlenky v logickém sledu, rozlišuje předpoklady a závěry analyzuje procesy, pojmy, vztahy a situace formuluje a vyjadřuje své myšlenky v logickém sledu, rozlišuje předpoklady a závěry 17 Matematická gramotnost v uzlových bodech vzdělávání Matematická gramotnost První období Na konci MŠ Druhé období Na konci 3.r. ZŠ Třetí období Na konci 5.r. ZŠ Čtvrté období Na konci 7.r. ZŠ Páté období Na konci 9.r. ZŠ 7.4 Posoudí, co se může nebo nemůže stát rozpozná, co může nebo nemůže nastat v konkrétních situacích posuzuje reálnost svých řešení vzhledem k zadání úlohy odhadne změnu řešení daného problému v závislosti na změnách vstupních podmínek posoudí vliv změny vstupních podmínek na řešení daného problému posoudí vliv změny vstupních podmínek na řešení daného problému umí rozpoznat skryté významy sdělení, fabulaci nebo subjektivní tvrzení, nepodložená fakt Poznámky pro učitele (formy práce, ilustrační úlohy)