Narušená komunikační schopnost – jazykové roviny, charakteristika NKS, klasifikace, etiologie PhDr. Lenka Gajzlerová, Ph.D. ¡ formoval se v 1. pol. 20. stol. ¡ řeckého logos – slovo ¡ paidea – výchova ¡ u nás vymezil Miloš Sovák ¡ jako speciálně pedagogický obor ¡ dříve obor medicínský ¡ „…definujme logopedii jako vědní obor interdisciplinárního charakteru, jehož předmětem jsou zákonitosti vzniku, eliminování a prevence NKS. Logopedie v moderním chápání je vědou, zkoumající NKS z hlediska jejích příčin, projevů, následků, možností diagnostiky, terapie i prevence“ ¡ z lat. communicatio ¡ lidská schopnost používat výrazové prostředky k vytváření, udržování a pěstování mezilidských vztahů Řeč ¡ jedná se o vědomé užívání jazyka jako složitého systému znaků a symbolů ve všech jeho formách Jazyk – soustava zvukových a druhotných dorozumívacích prostředků znakové podstaty ¡ morfologicko-syntaktickou (gramatickou) § odráží celkovou úroveň duševního vývoje dítěte ¡ lexikálně-sémantickou (obsahovou) ¡ foneticko-fonologickou (zvukovou) § charakterizuje stránku výslovnosti jednotlivých hlásek ¡ pragmatickou § sociálního uplatnění komunikační schopnosti; projev sociálních a psychologických aspektů komunikace ¡ „Komunikační schopnost jednotlivce je narušena tehdy, když některá rovina (nebo několik rovin současně) jeho jazykových projevů působí interferenčně vzhledem k jeho komunikačnímu záměru. Může jít o foneticko-fonologickou, syntaktickou, morfologickou, lexikální, pragmatickou rovinu nebo o verbální i nonverbální, mluvenou i grafickou formu komunikace, její expresivní i receptivní složku.“ definice prof.Viktora Lechty ¡ nemluví-li dítě ve 3 letech – hledat příčiny ¡ odborná vyšetření § pediatr, psycholog, foniatr, vyš. intelektu, ORL Etiologické faktory ¡ později, často dyslalie ¡ případně dle vyšetření stanovena diagnóza - vývojová dysfázie ¡ porucha centrálního charakteru ¡ = specificky narušený vývoj řeči ¡ projev § snížená schopnost až neschopnost dítěte verbálně komunikovat, i když podmínky jsou dobré ¡ zasahuje receptivní i expresivní složky řeči, výslovnost, gramatickou strukturu, slovní zásobu ¡ deficity § v motorické oblasti, grafomotorice ¡ lehce unavitelní ¡ ve školním věku často SPU ¡ http://www.youtube.com/watch?v=SNpCe3DajOw § 1:48; Hody hody doprovody… ¡ centrální porucha řeči ¡ příčiny – poškození či onemocnění CNS ¡ řeč byla plně vyvinuta à došlo ke ztrátě již nabyté schopnosti komunikovat ¡ složitá systémová porucha ¡ https://www.youtube.com/watch?v=b5N0ksdpfkg § 5.53 (od 3:00); paní s Afázií ¡ u dětí – dětská afázie ¡ postihuje vyvíjející se řeč ¡ vyvozování řeči o to složitější ¡ záleží na době postižení mozku, v které etapě vývoje řeči a na rozumových schopnostech dítěte ¡ neurotická a psychotická porucha řeči ¡ mutismus a elektivní (selektivní) mutismus ¡ ztráta artikulované řeči ¡ narušení je psychogenně podmíněné ¡ ztráta řeči, oněmění vázané na určitou situaci, prostředí, osobu ¡ trvá-li nejméně jeden měsíc § po vstupu do školy, mateřské školy ¡ nonverbální komunikace někdy zachována, nebo šeptají,… ¡ poruchy plynulosti (fluence) řeči ¡ syndrom komplexního narušení koordinace orgánů participujících na mluvení ¡ projev § nedobrovolným tonickým, klonickým přerušováním plynulosti řeči (Lechta,V.) ¡ objevuje se § poruchy nonverbálního chování – tiky, žvýkání, mrkání, motorický neklid ¡ nejsou spolehlivě stanoveny ¡ dědičné dispozice, orgánové poruchy ¡ neurologický nález, elektrická aktivita mozkových hemisfér ¡ odstranění § několik různých terapií, klubů, center, spolků ¡ odstraňujeme její příznaky ¡ http://www.videacesky.cz/navody-dokumenty-pokusy/koktavost-nebo-li-balbutismus § 1:40 – 2:58; rozhovor v AJ s titulky ¡ https://www.youtube.com/watch?v=IAhaKvPVjZY&t=3889s § od 1:02:33; zpěvák Miroslav Sýkora ¡ poruchy plynulosti (fluence) řeči - tempo mluvy ¡ extrémně zrychlené tempo řeči, až nesrozumitelná řeč ¡ projevy § opakování a vynechávání slabik ¡ dysprozódie – porucha modulačních faktorů ¡ NEpatří k neurózám řeči ¡ nález na EEG – orgánový podklad ¡ vliv dědičnosti, poruchy v dominanci hemisfér (zkřížená lateralita) ¡ porucha zvuku řeči ¡ patologicky změněná nosovost ¡ poruchy zvuku jednotlivých hlásek při artikulaci ¡ vždy nejdříve medicínská léčba, pak až logopedická ¡ snížená – uzavřená huhňavost ¡ zvýšená – otevřená huhňavost ¡ smíšená – kombinace obou ¡ porucha zvuku řeči ¡ NKS na základě rozštěpu obličejové oblasti (tzv. orofaciální rozštěp) a narušení funkce patrohltanového mechanismu ¡ rozštěp rtu, tvrdého patra, měkkého patra nebo alveolárních výběžků ¡ rozštěp – vývojová vada ¡ charakteristické § změny rezonance, porušení artikulace, nonverbálního chování ¡ setkáme se s § OVŘ – opožděný vývoj řeči § poruchami sluchu § deformaci hlasu ¡ komplexní péče od narození ¡ prvotní péče lékařská – chirurgie, pediatrie, foniatrie, stomatologie ¡ pak až u 80 % intervence logopedická ¡ porucha artikulace ¡ nejrozšířenější NKS ¡ neschopnost, nebo porucha používat jednotlivé hlásky nebo skupiny hlásek ¡ sykavky – sigmatizmus ¡ L – lambdacizmus nedostatky ve ¡ sluchové percepci, ¡ fonematické diferenciaci (rozlišení hlásek ve slově), ¡ poruchy sluchu, poruchy CNS, ¡ nesprávný řečový vzor… ¡ porucha procesu artikulace jako celku při organickém poškození CNS ¡ anartrie – úplná neschopnost artikulovat ¡ porucha hláskování ¡ narušeny prozodické faktory – ¡ nejčastěji u MO ¡ v prenatálním období – úrazy matky, infekční onemocnění matky, krvácení do mozku plodu, nedonošení ¡ v perinatálním období – asfyxie během porodu, drobné, či větší krvácení při porodu ¡ v postnatálním – encefalitida, meningitida, horečky, intoxikace v prvních měsících ¡ v pozdějším věku – cévní onemocnění, nádory, metastázy, úrazy hlavy, degenerativní poškození a intoxikace CNS ¡ hlas – nositel informací ¡ = patologická změna individuální struktury hlasu, změna v jeho akustických kvalitách, způsobu tvoření a používání, výskyt vedlejších zvuků ¡ organicky podmíněné ¡ x funkční ¡ x psychogenní ¡ vrozené odchylky, dědičnost, ¡ centrálně podmíněné poruchy hlasu, porušení inervace svalstva hrtanu, ¡ nesprávné užívání hlasu, špatná hlasová hygiena, ¡ léčba – věcí lékařskou – foniatr, otorinolaryngolog ¡ pak – hlasová cvičení s logopedem ¡ NKS dominantní, nebo symptomem jiného dominantní ho postižení ¡ =narušení komunikační schopnosti provázející jiné, dominantní postižení, nemoc, poruchu (Lechta,V. 1990) ¡ nejčastěji u MO, MP