PhDr. Lenka Gajzlerová, Ph.D. gajzlerova@ped.muni.cz https://www.youtube.com/watch?v=cSlGocYJ2Dk • surdus – hluchý • paideia – výchova • zabývá se ▫ výchovou, vzděláváním a rozvojem jedinců se sluchovým postižením • do roku 1983 v rámci logopedie • multidisciplinární • děti a mládež se SP • jejich rodiče • pedagogové Pro zajímavost • 90% neslyšících – z rodin bez postižení • 90% neslyšících si bere nedoslýchavého popř. neslyšícího partnera • 90% všech dětí z manželství neslyšících jsou slyšící • kvalita a kvantita sluchového postižení • věk – doba vzniku postižení • mentální dispozice • péče o jedince • přidružené postižení • medicínské hledisko • pedagogické hledisko ▫ narušení vztahů člověka SP s okolním prostředím a jeho možnostmi komunikačních kompetencí (viz kap. 143) • heterogenní skupina ▫ osoby se SP ▫ osoby i s dalším přidruženým postižením • základní kategorie ▫ neslyšící x Neslyšící – kulturní definice dle Jaroslava Hrubého ▫ nedoslýchaví ▫ ohluchlí Místa vzniku Období vzniku Periferní nedoslýchavost či hluchota Centrální nedoslýchavost či hluchota převodní percepční smíšená Vrozené Získané Geneticky podmíněné Kongenitálně získané Před fixací řeči Po fixaci řeči Normální stav 0-20 dB Lehká n. 20-40 dB Středně těžká n. 40-60 dB Těžká n. 60-80 dB Velmi těžká n. 80-90 dB Stupeň postižení (dle Lejsky) Hluchota komunikační (praktická) 90 a více dB Hluchota úplná bez audiometr. odpov. místa vzniku – nedoslýchavost či hluchota • periferní nedoslýchavost či hluchota ▫ převodní - sluchové buňky v pořádku, ale nejsou stimulovány ▫ percepční - porucha vnitřního ucha, sluchových buněk, sluchových nervů ▫ smíšená - kombinace převodního a percepčního • centrální nedoslýchavost či hluchota • období vzniku ▫ vrozené – geneticky podmíněné – kongenitálně získané (vrozené, ale ne zděděné) ▫ získané – před (prelingválně) fixaci řeči – do 6 let – po (postlingválně) fixaci řeči – po 6. roce • 0-20 dB – normální stav sluchu • 21-40 dB – lehká nedoslýchavost • 41-60 dB – středně těžká nedoslýchavost • 61-80 dB – těžká nedoslýchavost • 81-90 dB – velmi těžká nedoslýchavost • 91 a více dB – hluchota komunikační (praktická) • bez audiometrické odpovědi – hluchota úplná (totální) • http://www.converter.cz/tabulky/hluk.htm • kompenzační pomůcky = elektroakustické přístroje • třídění ▫ protetické ▫ kompenzační ▫ rehabilitační ▫ reedukační ▫ podle místa ve výchově a vzdělávání (dle Rarešové, Hrubého) • sluchadla ▫ miniaturní elektroakustický přístroj ▫ úkol – zesílení a modulace zvukového vjemu • dělení (dle Lejsky) ▫ tvaru – kapsičková/kapesní, závěsná, individuální – http://www.widex.cz/cs-cz/hearing-aids – https://www.signia-sluchadla.cz/sluchadla/ – přenosu akustic. signálu – vzdušné, nebo kosterní vedení ▫ způsobu zpracování akustic. signálu – analogová, digitální • osobní zesilovače • pojítka s infračerveným rádiovým přenosem (FM pojítka) • indukční smyčky • pomůcky pro zesílení TV pro zesílený poslech telefonu • Přepážková • http://shop.widex.cz/LA-90- prepazkova-indukcni- smycka.html,det,360 • Osobní • https://www.pomuckyproneslysici.cz/bl uetooth-indukcni-smycka-cm- bt2/p2130 • Spektra • http://www.spektravox.cz/cs/sluchove- vady • kochleární implantát ▫ nitroušní elektronická smyslová náhrada, přenášející sluchové vjemy přímou elektrickou stimulací sluchového nervu uvnitř hlemýždě vnitřního ucha ▫ ohluchlým nebo dětem s oboustranným těžkým postižením sluchu s prakticky nevyužitelnými zbytky sluchu ▫ Centrum kochleárních implantací u dětí - www.ckid.cz ▫ http://kochlear.cz/index.php?text=3-kochlearni-implantat-recovy-procesor ▫ http://www.audionika.cz/medel/stranka/synchrony ▫ http://www.novinky.cz/zena/deti/209362-sance-na-ziskani-noveho-pristroje-pro- neslysici-u-andreje-rostou.html • kmenový implantát ▫ k obnovení sluchových vjemů; ▫ vznikají elektrodami v blízkosti kochleárních jader v mozkovém kmeni ▫ indikuje se v případě poškození sluchového nervu • Logopedické pomůcky ▫ artikulační zrcadlo ▫ špátle ▫ sondičky ▫ indikátory a fonátory • teletext a skryté titulky • textová komunikace • televizní technika • počítače • multimediální programy • internet • … • signalizační pomůcky pro neslyšící – světelné zvonky ▫ https://www.pomuckyproneslysici.cz/geemarc/c1076 • vibrační a světelné budíky, hodinky a minutky pro neslyšící ▫ https://www.pomuckyproneslysici.cz/signalizace-zvoneni- mobilniho-telefonu-pro-neslysici-pro-nedoslychave/c1164 • zákon č. 155/1998 Sb. o znakové řeči à novela zákon č. 384/2008 Sb. o komunikačních systémech neslyšících a hluchoslepých osob ▫ úplné znění z. 155/1998 ve znění změn z. č. 384/2008 (v úplném znění vyhlášen pod č. 423/2008) • Centrum denní služeb pro sluchově postižené, Brno, ul. Vodova. • nikdy neoslovujeme zezadu nebo ze strany • obličej musí být dobře viditelný • v šeru místnosti použijeme umělého osvětlení • ke zdroji světla stojíme tak, aby SP nebyl oslněn • při hovoru vyrušíme všechny další zdroje hluku (rádio, TV, hovor více lidí) • u nedoslýchavých - maximální vzdálenost 1 m ▫ aby byli schopni vnímat částečně i sluchem • u těžce SP - pro odezírání asi 4 m ▫ ještě dobrá viditelnost úst • nabídneme možnost zopakování • neprojevujeme nervozitu a spěch • výslovnost musí být zřetelná, ale ne přehnaná • tempo řeči je volnější, ale ne moc pomalé • mezi větami děláme krátké pomlky • věty volíme kratší, bez cizích slov ▫ (používáme slova, která jsou SP známější) • po cca 15 - 20 min. uděláme přestávku • přihlédneme k velké unavitelnosti při odezírání • dotknout se jeho ramene • zamávat rukou v zorném poli upozorňované osoby • zaklepat na stůl nebo zadupat, aby neslyšící osoba pocítila chvění PIPEKOVÁ, J. (ed.) Kapitoly ze speciální pedagogiky. 3., rozšířené a přepracované vydání. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-198-0. HORÁKOVÁ, R. Sluchové postižení: úvod do surdopedie. 1. vyd. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0084-0.