Oftalmopedie PhDr. Lenka Gajzlerová, Ph.D. gajzlerova@ped.muni.cz Oftalmopedie — zabývá se výchovou, vzděláváním a rozvojem osob se zrakovým postižením — osoby nevidomé — slabozraké – různé snížení úrovně zrakové percepce — cíl ◦ maximální rozvoj osobnosti jedince se zrakovým postižením ◦ dosažení nejvyššího stupně socializace Terminologie — Oftalmopedie à oftalmos = oko — Tyflopedie à tyflos = slepý — paidea = výchova — v zahraničí – termín ◦ speciální pedagogika zrakově postižených ◦ Visual Impairment ◦ Sehbehinderung Zrakové postižení — stav zrakového vnímání, který i přes optimální korekci člověku způsobuje obtíže v běžném životě — u nevidomých (nejtěžší forma zrak. postižení) – schopnost úplně vyloučena — ovlivňuje celou osobnost — vznik tzv. senzorické deprivace Zrakové vnímání = vidění — = složitý proces, jehož kvalita je určována funkcemi zrakového analyzátoru ◦ zraková ostrost - nejdokonalejší v místě žluté skvrny – vyšetření – optotyp; vyjádřen ve zlomku 5/5; 6/6 ◦ zorné pole – prostor kolem místa vidění, kam se přímo před sebe díváme ◦ barvocit – schopnost rozeznávat barvy neboli světla různé vlnové délky; vnímáme žlutou skvrnou (nejvíce čípků) ◦ adaptace – schopnost oka přizpůsobit se intenzitě světla ◦ akomodace – schopnost oka vidět ostře na různou vzdálenost ◦ binokulární vidění – schopnost oka vidět oběma očima pozorovaný předmět jednoduše ◦ citlivost na kontrast – schopnost oka rozlišit rozdílný jas dvou ploch viděných současně Etiologie a klasifikace — podle doby vzniku ◦ získané – působí jako trauma ◦ vrozená – zátěží pro psychický vývoj — podle příčin vzniku ◦ orgánové – orgán jako celek, nebo jeho části ◦ funkční – oslabuje výkon oka — podle oblastí poruch zrakového vnímání — podle stupně zrakové vady Stupně zrakové vady — vycházíme z vizuálního potenciálu člověka – stav vizu/zrakové ostrosti a zachovaného rozsahu zorného pole ◦ slabozrakost (lehká, střední, těžká) ◦ těžce slabý zrak (zbytky zraku) ◦ nevidomost (praktická, totální) — různý stupeň může být i na obou očích Slabozrakost — = nevratný pokles zrakové ostrosti — projev ◦ sníženou či zkreslenou činností zrakového analyzátoru obou očí a omezením a deformací zrakových představ ◦ obraz je rozmazaný a nejasný — Problémy v — speciální učební pomůcky, učebnice a texty se zvětšeným písmem — racionální režim využití zraku a zrakový výcvik — optické kompenzační pomůcky - lupy Těžce slabý zrak – zbytky zraku — hraniční mezi slabozrakostí a nevidomostí — primárně užívání zraku – v omezené míře vidí — potřebné speciální pomůcky a úprava prostředí ◦ světlo, vhodný kontrast a jas prostředí — vizus snížený na stupeň těžké slabozrakosti tak, že i s korekcí jedinec rozpoznává prsty těsně před očima — schopni osvojit si čtení a psaní zvětšeného černotisku (pomocí kompenzačních pomůcek) a současně Braillovo písmo Nevidomost — ireverzibilní pokles centrální zrakové ostrosti pod 1/60 až světlocit — praktická – zachován světlocit — totální (amaurosa) – bez světlocitu — nejtěžší stupeň zrakového postižení — využití kompenzačních smyslů a strategií ◦ čtení a psaní pomocí Braillova písma Braillovo písmo — tvořeno kombinací šesti bodů — písmena tvořena kombinací jednoho až pěti bodů — soustava – 64 kombinací — pro psaní – Pichtův psací stroj Osoby se ZP a kombinovaným postižením — heterogenní skupinou — společný znak – zraková vada = dominantní postižení — největší edukační nároky – zrakové + sluchové postižení = hluchoslepí ◦ kombinace různého stupně SP (nejčastěji lehký či střední) a ZP CHARAKTERISTIKA ČASTÝCH ZRAKOVÝCHVAD Poruchy binokulárního vidění — šilhavost (strabismus) ◦ porucha rovnovážného postavení očí — tupozrakost (amblyopie) ◦ podstatné snížení zrakové ostrosti ◦ nelze korigovat brýlemi — následek – špatná prostorová orientace — základní postupy – lékařská péče, chirurgický zákrok, okluze, cvičení Refrakční vady - krátkozrakost — paprsky se setkávají před sítnicí — výsledný obraz je neostrý — nutná náprava rozptylnými čočkami Refrakční vady - dalekozrakost — paprsky se setkávají až za sítnicí — k zaostření obrazu je potřebná spojná čočka Refrakční vady - astigmatismus — vlivem nepravidelného zakřivení rohovky se bod na sítnici nezobrazuje jako bod, ale jako čárka — Cylindrická skla – lámou světlo jen v jednom směru Retinopatie nedonošených (ROP) — u předčasně narozených dětí – v případě pobytu v inkubátoru — zvýšený přívod kyslíku — po jeho vysazení začínají v periferii sítnic bujet cévy à objevuje se krvácení - krev proniká až do sklivce — celý stav se hojí tvorbou vaziva, to přivodí svraštěním odchlípení sítnice s následnou ztrátou vidění — rozsah 5 stupňů (4. a 5. – praktickou a totální slepotu) Vliv ZP na osobnost — ovlivňuje celou osobnost – je komplexní — příčinou senzorické deprivace — závislost na diagnóze, závažnosti, době vzniku a jeho původu — obecně – odlišnosti ve 3 sférách psychického vývoje ◦ kognitivním vývoji ◦ pohybovém ◦ socializačním — viz kapitoly VYBRANÉ POMŮCKY SPECIÁLNĚ-PEDAGOGICKÉ PORADENSTVÍ Střediska rané péče (SRP) — dle zákona 108/2006 Sb. o sociálních službách ◦ novelizován – ve znění zákona č. 206/2009 Sb. — komplexní služby rodinám, jež mají dítě se zrakovou vadou — klienti ◦ rodiče s dětmi se ZP ve věku 0 – 4 roky ◦ a rodiny s dětmi s kombinovaným postižením ve věku 0 – 7 let — definice a personální obsazení – viz kapitoly — depistáž — stěžejní úkol ◦ podpora výcviku smyslů ◦ doprovázení rodiny k dalšímu poskytovateli služby SPC pro zrakově postižené — řízeno vyhláškou č. 72/2005 Sb. ◦ o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních (ve znění vyhlášky 197/2017 Sb.) — poskytují služby dětem a mládeži se zrakovou vadou od počátku školního vzdělávání až po ukončení školního vzdělávání, jejich rodičům a školským pedagogickým pracovníkům — definice – viz kapitoly nebo vyhláška — podpůrné vzdělávací služby Služby sociální rehabilitace — je proces učení žít s vadou, překonání neschopností v individuálních i společensky významných činnostech, … (viz kapitoly) — navazují na služby SRP a SPC — určeny především pro později osleplé občany ve věku 15 let a výše — zajištěny převážně zákonem č. 108/2006 Sb. — klíčová organizace – SONS = Sjednocená organizace nevidomých a slabozrakých ČR ◦ www.sons.cz — Tyfloservis, o.p.s. — krajská TyfloCentra, o.p.s. — Rehabilitační a rekvalifikační středisko pro nevidomé Dědina, o.p.s. (sídlo v Praze) VIDEO - KLÍČ http://www.ceskatelevize.cz/porady/1096060107- klic/211562221700001/video § 0§ 1:25 – 7:05 - centrum Tereza (obdoba Teiresiás) § 7:06 – 18:30 – jak zvládnout pohyb doma; Na ruce si nevidím § 11:00 – 18:30 ukázka pomůcek § 18:30 – osobní portrét Martin Svátek § postižení zraku – vlivem inkubátoru § osobní portrét; muzikant, masér HLUCHOSLEPOTA Hluchoslepota = „jedinečné postižení, které vzniká kombinací sluchového a zrakového poškození.“ Etiologie ◦ Velmi široká. ◦ Dodnes bylo objeveno i popsáno přes 50 příčin. Stále však zbývá velké množství, o kterých nevíme. — Předčasný porod s nutností umístění dítěte do inkubátoru, — Zarděnky matky v těhotenství, — Cytomegalovirus (CMV) – kongenitální infekce, — Syphilis, — Toxoplazmóza, — Z genetických příčin je nejčastější Usherův syndrom. Hluchoslepota Klasifikace dle stupně ◦ hluchoslepí (totálně, prakticky) ◦ slabozrací neslyšící ◦ nedoslýchaví nevidomí ◦ slabozrací nedoslýchaví Vzdělávání ◦ Třídy pro HLS v Berouně a Olomouci, ◦ speciální školy dle dominantního postižení, ◦ integrace do běžných škol. — Lormova abeceda, Braillovo písmo, prstová abeceda, znakový jazyk