ETOPEDIE Lenka Gajzlerová ETOPEDIE z řeckého „ethos“ (mrav) nebo „éthos“ (zvyk) vyčlenění z psychopedie r. 1969 „výchova směřující k nápravě chování a jeho zvyků (zvyklostní chování)“ dřívější názvy ◦ pedopatologie (první pol. 20. stol.) ◦ defektologie (nápravná pedagogika, léčebná pedagogika) od r. 1948 ◦ problematika vzdělávání dětí a mládeže obtížně vychovatelných ◦ speciální pedagogika – od r. 1963 ◦ etopedie – od r. 1969 VYM EZEN Í ETO PEDIE Zabývá se prevencí, edukací, reedukací a zkoumáním jedinců s poruchou chování (PCH), poruchou emocí (PE) a v riziku poruch chování a poruch emocí ◦ rozvoj, výchovu a vzdělávání dětí a mládeže s poruchou chování ◦ respektive v riziku poruch chování nebo problémovým chováním… à prevence PCH a PE. CÍL ETOPEDIE změny v chování jedince přerušení sociálně nepřijatelného trendu v jeho chování předcházení narušení vztahu jedince k jeho sociálnímu prostředí zkrácení období narušených vztahů optimalizace životních perspektiv jedince vytvoření podmínek, které vedou k aktivnímu přístupu k vlastnímu vzdělávání à dosáhnutí na vlastní vzdělávací potenciál primárně dě* a mládež pozornost může být věnována dospělému jedinci, který se dostává do konfliktu se společnosP v závislosQ na svých nežádoucích vzorcích chování. PŘEDM ĚT ETO PEDIE vůči celé populaci à preventivní působení (postupy, metody, formy) vůči rizikové populaci à zvýšená pravděpodobnost selhání v oblasti psychické i sociální vůči populaci s PE, PCH OPTIMALIZACE ŽIVOTNÍCH PERSPEKTIV úzký vztah mezi dosaženým stupněm vzdělání a sociálně přijatelným zařazením jedince do společnosR zaměřit pozornost na školní neúspěšnost PORUCHA EMOCÍ NEBO CHOVÁNÍ (PE, PCH) z anglického „Emotional Behavior Disorder“ je výrazem pro postižení, kdy se chování a emocionální reakce žáka ◦ liší od odpovídajících věkových, kulturních nebo etnických norem ◦ projevy mají nepříznivý vliv na školní výkon, včetně jeho akademických, sociálních, předprofesních a osobnostních dovedností Současně ◦ je něco víc, než přechodná, předvídatelná reakce na stres ◦ vyskytuje se současně ve 2 různých prostředích (jedno škola) ◦ přetrvává i přes individuální intervenci PORUCHA EMOCÍ NEBO CHOVÁNÍ (PE, PCH) Je projev narušeného vztahu k výchově, společnos;, sobě samému PosJžení je výsledkem vzájemných vztahů mezi zdravotním stavem, osobnostními faktory a externími faktory Zohledňuje emoční pozadí a neoddělitelnost prožívání od projevů chování ◦ u jedince s Tmto posRžením ◦ u osob vnímající nebo přímo posuzující takové chování (pedagogové, vrstevníci) PROJEVY PCH A JEJICH CHARAKTERISTIKY – „PODEL BOW ERA“ ◦ neschopnost se učit ◦ pokud ji nemůžeme vysvětlit intelektovými, smyslovými nebo zdravotními problémy ◦ neschopnost navazovat uspokojivé sociální vztahy s vrstevníky a s učiteli ◦ nepřiměřené chování a emotivní reakce v běžných podmínkách ◦ celkový výrazný pocit neštěstí nebo deprese ◦ tendence vyvolávat somatické symptomy ◦ jako bolest, strach, a to ve spojení se školními problémy Jako poruchu chování lze považovat takové projevy, které jsou popsatelné alespoň podle jedné charakteristiky po určitou dobu CÍLOVÉ SKUPINY ETOPEDIE 1) DěR bez výraznějších problémů 2) DěR v riziku („At-risk Youth“) 3) DěR s problémy v chování 4) DěR s poruchami chování ŽÁK S PORUCHOU CHOVÁNÍ S požadovanými normami není v konfliktu – nepřijímá je, popř. je ignoruje Normy jsou porušovány dlouhodobě ŠKOLSKÁ KLASIFIKACE – PODLE PROJEVU poruchy chování vyplývající z konfliktu poruchy chování spojené s násilím poruchy chovní související se závislosE KLASIFIKACE DLE N. MYSCH KERA poruchy chování s externími vlivy poruchy chování s interními vlivy nezralé sociální vztahy socializovaná delikvence SOCIÁLNÍ KLASIFIKACE – M. SOVÁK Di-sociální A-sociální (často starší školní věk) AnL-sociální (či delikvence) Základním měřítkem je dopad PCH na sociální vztahy PRAXE V ETOPEDII Prevence Intervence Rehabilitace PREVEN CE soubor opatření, který se zaměřuje na předcházení vzniku a prohlubování poruch chování Primární Sekundární Terciární ÚKO LY PREVEN CE před vznikem poruchy emocí nebo chování • 1. podpora pedagoga v přirozeném školském prostředí • 2. podpora jedince s problémovým chováním ▫ orientace ve vlastních reakcí a projevech, ve vztazích, v reakcích okolí na vlastní chování • 3. podpora sociálního okolí jedince ▫ spolužáci, rodiče, orientace v reakcích, v budoucích možných řešeních • 4. odstraňování ohrožujících a škodlivých aspektů v jeho sociálních podmínkách INTERVENCE udržet celistvost pedagogického působení opětovně stabilizovat cíl à přerušení, zastavení, změna nežádoucího trendu v chování těchto žáků poradenství – diagnostika – opatření DIALOGICKO-KOOPERATIVNÍ vztah à aktualizovat potencialitu osobnosti ÚKOLY INTERVENCE podpora / akLvity při vzniku PE nebo PCH, které vedou ke snaze ◦ eliminovat, popř. odstranit zdroje nežádoucích vlivů, ◦ vytvářet důvěru v sebe sama, sebeúctu, ◦ probouzet zájem, pohotovost, usměrňovat akQvity, ◦ posilovat poziQvní sociální vztahy k sobě samému i k druhým ◦ pomáhat jedinci orientovat se ve vlastním chování, v reakcích okolí na něj, ◦ poznávat a vyhodnocovat chování jedince v přirozených i cíleně vytvořených situacích, ◦ mo*vovat dítě k jiným modelům chování, ◦ posilovat odolnost dítěte vůči negaQvním vlivům z okolí. těžiště práce v zařízeních prevenRvně-výchovné péče ÚKOLY REHABILITACE resocializace ◦ ve školských zařízeních pro výkon ochranné a ústavní výchovy ◦ 1. poskytnout korektivní zkušenost, zprostředkovávat ◦ 2. nové zážitky a podněty - pocit kompetence, ◦ 3. poskytnout prostor pro pochopení vztahových souvislostí, hodnot, ◦ 4. pomoci vidět vlastní perspektivu – orientace na budoucnost LEGISLATIVA Úmluva o právech dítěte Zákon č. 89/2012 - občanský zákoník ◦ část druhá, hlava III, díl 4, § 971 zákon č. 99/1963 Sb. Občanský soudní řád ◦ § 76 definující „pomalé“ předběžné opatření zákon č. 292/2013 Sb. Zákon o zvláštních řízeních soudních ◦ oddíl 5 Péče soudu o nezleQlé OBČANSKÝ ZÁKONÍK „Jsou-li výchova dítěte nebo jeho tělesný, rozumový či duševní stav, anebo jeho řádný vývoj vážně ohroženy nebo narušeny do té míry, že je to v rozporu se zájmem dítěte, anebo jsou-li tu vážné důvody, pro které rodiče dítěte nemohou jeho výchovu zabezpečit, může soud jako nezbytné opatření také nařídit ústavní výchovu. Učiní tak zejména tehdy, kdy dříve učiněná opatření nevedla k nápravě. Soud přitom vždy zvažuje, zda není na místě dát přednost svěření dítěte do péče fyzické osoby.“ Soud při rozhodnutí o ústavní výchově označí zařízení, do nějž bude dítě umístěno ◦ nejde tedy již do diagnostického ústavu, ale přímo do výchovného ústavu LEGISLATIVA Zákon č. 109/2002 Sb. ◦ o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preven*vně výchovné péči ve školských zařízeních a o změně dalších zákonů ◦ novela zákon č. 333/2012 ◦ Vyhláška č. 438/2006 Sb., kterou se upravují podrobnosQ výkonu ústavní výchovy a ochranné výchovy ve školských zařízeních (v novele vyhlášky č. 198/2015 Sb.) zákon č. 561/2004 Sb. Zákon o předškolním, základním, středním, vyšším odborném jiném vzdělávání (školský zákon) ve znění dalších předpisů ZAŘÍZENÍ - VZDĚLÁVÁNÍ A INTERVENČNÍ ČINNOST středisko výchovné péče diagnostický ústav dětský domov ZAŘÍZENÍ- VZDĚLÁVÁNÍ A INTERVENČNÍ ČINNO ST dětský domovy se školou výchovný ústav PORTÁLY Šance dětem ◦ portál o tématu ohrožené děti ◦ a pro rodiny v problémové situaci ◦ http://www.sancedetem.cz/cs/index.shtml MIŠ ◦ http://www.minimalizacesikany.cz VIDEA DěR pozor! – přehled dílů ◦ hfps://www.ceskatelevize.cz/porady/10214 725441-deQ-pozor/dily/ Rodina a já: Zlobí nebo má ADHD ◦ hfp://www.ceskatelevize.cz/porady/112865 4162-rodina-a-ja/211563230640015-zlobi- nebo-ma-adhd/ ◦ 0:15 - zkratka ◦ 0:36-2:18 - ukázka projevů STŘEDISKO VÝCHOVNÉ PÉČE Preventivně výchovné zařízení CÍLE A Ú KO LY prevence odstranění či zmírnění již vzniklých PCH eliminace prohlubování negaRvního dopadu PCH na sociální vztahy, spolupráce s rodinou spec.ped. a ped.-psy. intervence ◦ rozvoj osobnosQ, sebepoznání, sociálního chování, náprava problémů v učení atd. spolupráce se školou spolupráce s ostatními insRtucemi ◦ probační mediační služba (PMS) CÍLOVÝ KLIENT 3 – 26 let (školská zařízení, soukromá i stání) děti a mládež s rizikem či s projevy PCH a negativními jevy v sociálním vývoji jedincům propuštěným z ústavní výchovy (ÚV), ochranné výchovy (OV) při jejich integraci do společnosti FORMY ČINNOSTI poradenské, speciálně pedagogické, psychoterapeuRcké, výchovné konzultační pomoc všem, kdo se o problemaRku PCH zajímají metodické vedení školských zařízení, ostatních poradenských pracovišť podpora a metodické vedení integrovaných žáků s PCH přímá prevenRvně výchovná péče ◦ forma ambulantní, stacionární (2 měs. 8-18:00), internátní – 2 měs. ◦ forma individuální, skupinová ◦ přímo práce s klientem ve středisku