Životní cesta
dítěte s poruchou chování, Nálepka jako bariéra socializace, dopad problémů
do života dítěte, eliminace rizikových faktorů, protektivní faktory
Základy speciální pedagogiky 7 etopedie
Porucha chování jako speciální vzdělávací potřeba
Obsah lekce
Cesta dětí v riziku k poruchám chování
- Porucha chování nebo emocí se nejčastěji vyvíjí přes působení rizikových faktorů à porucha nevznikne „přes noc“/“z ničeho nic“
- Ve většině případů se PCHE vyvíjí od menších problémů v chování až k problémům s nevyšším stupněm intenzity
V edukačním prostředí etopedie je potřeba mít nepaměti
- V dítěti je potřeba probudit aktivitu – bez aktivního přístupu dítěte by jakákoliv příležitost vyšla naprázdno
- Aktivita je iniciovaná, posilována a udržována příležitostí (podněty, stimuly) a významem této příležitosti pro vlastní prožívání (zpětná vazba) = co daná příležitost dítěti dá? Co ho naučí? Co mu zprostředkuje?
- Dítě si sebou nese vlastní zkušenost ze sociální interakce z jiných prostředí (co značně ovlivňuje jeho reakce)
- Dítě a jeho chování ovlivňují zkušenost z interakce přijímané od pedagogů a vrstevníků; tyto ovlivňují jeho vlastní postoje ke vzdělávání
Nálepka jako bariéra socializace
- Děti s poruchou chování získávají v sociální interakci signály, které jim zrcadlí postoje jejich sociálního prostředí
- Tyto signály ovlivňují sebeobraz dítěte a také jeho sebepojetí a promítají se do jeho aspiračních cílů
- Nálepka „problémového dítěte“ se tedy může snadno stát bariérou v jejich perspektivní socializaci à negativní vliv na sebeobraz, sebepojetí a aspirace
Předcházení nálepkování – „soft“ přístupy
- Označení dětí a žáků s poruchami chování dle současné terminologie – „soft“ přístupy. Důvody pro užívání těchto přístupů:
- Odráží inkluzivní charakter pojetí problematiky nežádoucího chování – primárně zaměřeno na perspektivu jedince s poruchou chování
- Vyjadřují důvěru v odpovědnost pedagogů a dalších odborníků při podpoře těchto dětí, pro které je porucha chování časově omezená výzva
- Odpovídají společenskému vývoji a s tím souvisejícím voláním pro zrovnoprávnění přístupu ke vzdělávání pro všechny
V těchto názvech je zřetelná:
- Snaha přecházet nálepkování
- Hledání souvislostí mezi poruchou chování a sociálním prostředím
Nejčastější označení ze „soft“ terminologie:
- Potíže v chování
- Problémy v chování
- Behavioral Difficulties
- Provokující žák
- Nápadné chování
- Dispozice k poruchám chování
Dopad problémů v chování do života dítěte (opakování)
Opakování - dopad problémů v chování do života dítěte
- Individuální – negativní vliv na charakter dítěte, který daná situace formuje, motivace, hodnoty, zvyky...
- Sociální –„zrcadlové Já“ – druzí „ukazují“ jak má vnímat sebe sama; podle toho volí další chování; problém navazování uspokojivých sociálních vztahů
- Životní perspektiva – vliv na školní úspěšnost, bariéra úrovni vzdělání odpovídající schopnostem, vyloučení ze vzdělávání
Eliminace rizikových faktorů
- Etopedie hledá cesty k posilování kompetencí dítěte v sociálních vztazích
- Kvalitu sociálních vztahů považuje za základní kámen úspěchu
- Zaměřuje
se na dvě základní úrovně těchto vztahů:
- Úroveň rodiny
- Úroveň třídy, školy, vrstevníků
- Snaha je směřovaná na:
- Posilování vztahů, které fungují
- Vytváření odolnosti dítěte vůči vztahům, které je mohou v jeho směřování k dospělosti poškodit
Protektivní faktory
- Takzvané „tlumiče“ vůči působení nepříznivých faktorů à zdroje resilience (odolnosti):
Resilience
- Schopnost jedinců, navzdory vystavení nepříznivým individuálním či sociálním okolnostem, směřovat k využívání zdrojů zdraví, včetně využívání příležitostí zažívat zkušenost životní spokojenosti. Schopnost rodiny, komunity a kultury tyto zdroje zdraví a příležitosti k prožívání životní spokojenosti jedinci poskytnout způsobem pro danou kulturu přiléhajícím způsobem.
Literatura
VOJTOVÁ, Věra. Kapitoly z etopedie. 2., přeprac. a rozš. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008. 136 s. ISBN 9788021045736.
VOJTOVÁ, Věra. Úvod do etopedie : texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 2008. 127 s. ISBN 9788073151669.
ŠOLCOVÁ, Iva. Vývoj resilience v dětství a dospělosti. Praha: Grada, 2009. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-2947-3.