Základy speciální pedagogiky 7 etopedie

Porucha chování jako speciální vzdělávací potřeba

Obsah lekce

Životní cesta dítěte s poruchou chování, Nálepka jako bariéra socializace, dopad problémů do života dítěte, eliminace rizikových faktorů, protektivní faktory

Cesta dětí v riziku k poruchám chování 

  1. Porucha chování nebo emocí se nejčastěji vyvíjí přes působení rizikových faktorů à porucha nevznikne „přes noc“/“z ničeho nic“
  2. Ve většině případů se PCHE vyvíjí od menších problémů v chování až k problémům s nevyšším stupněm intenzity

V edukačním prostředí etopedie je potřeba mít nepaměti 

  1. V dítěti je potřeba probudit aktivitu – bez aktivního přístupu dítěte by jakákoliv příležitost vyšla naprázdno
  2. Aktivita je iniciovaná, posilována a udržována příležitostí (podněty, stimuly) a významem této příležitosti pro vlastní prožívání (zpětná vazba) = co daná příležitost dítěti dá? Co ho naučí? Co mu zprostředkuje?
  3. Dítě si sebou nese vlastní zkušenost ze sociální interakce z jiných prostředí (co značně ovlivňuje jeho reakce)
  4. Dítě a jeho chování ovlivňují zkušenost z interakce přijímané od pedagogů a vrstevníků; tyto ovlivňují jeho vlastní postoje ke vzdělávání

Nálepka jako bariéra socializace 

  • Děti s poruchou chování získávají v sociální interakci signály, které jim zrcadlí postoje jejich sociálního prostředí
  • Tyto signály ovlivňují sebeobraz dítěte a také jeho sebepojetí a promítají se do jeho aspiračních cílů
  • Nálepka „problémového dítěte“ se tedy může snadno stát bariérou v jejich perspektivní socializaci à negativní vliv na sebeobraz, sebepojetí a aspirace

Předcházení nálepkování – „soft“ přístupy

  • Označení dětí a žáků s poruchami chování dle současné terminologie – „soft“ přístupy. Důvody pro užívání těchto přístupů:
    • Odráží inkluzivní charakter pojetí problematiky nežádoucího chování – primárně zaměřeno na perspektivu jedince s poruchou chování
    • Vyjadřují důvěru v odpovědnost pedagogů a dalších odborníků při podpoře těchto dětí, pro které je porucha chování časově omezená výzva
    • Odpovídají společenskému vývoji a s tím souvisejícím voláním pro zrovnoprávnění přístupu ke vzdělávání pro všechny 

V těchto názvech je zřetelná:

  • Snaha přecházet nálepkování
  • Hledání souvislostí mezi poruchou chování a sociálním prostředím

Nejčastější označení ze „soft“ terminologie:

  • Potíže v chování
  • Problémy v chování
  • Behavioral Difficulties
  • Provokující žák
  • Nápadné chování
  • Dispozice k poruchám chování

Dopad problémů v chování do života dítěte (opakování)

Opakování - dopad problémů v chování do života dítěte
  • Individuální – negativní vliv na charakter dítěte, který daná situace formuje, motivace, hodnoty, zvyky...
  • Sociální –„zrcadlové Já“ – druzí „ukazují“ jak má vnímat sebe sama; podle toho volí další chování; problém navazování uspokojivých sociálních vztahů
  • Životní perspektiva – vliv na školní úspěšnost, bariéra úrovni vzdělání odpovídající schopnostem, vyloučení ze vzdělávání


Eliminace rizikových faktorů 

  • Etopedie hledá cesty k posilování kompetencí dítěte v  sociálních vztazích
  • Kvalitu sociálních vztahů považuje za základní kámen úspěchu
  • Zaměřuje se na dvě základní úrovně těchto vztahů:
    • Úroveň rodiny
    • Úroveň třídy, školy, vrstevníků
  • Snaha je směřovaná na:
    • Posilování vztahů, které fungují 
    • Vytváření odolnosti dítěte vůči vztahům, které je mohou v jeho směřování k dospělosti poškodit

Protektivní faktory 

  • Takzvané „tlumiče“ vůči působení nepříznivých faktorů à zdroje resilience (odolnosti):

Resilience

  • Schopnost jedinců, navzdory vystavení nepříznivým individuálním či sociálním okolnostem, směřovat k využívání zdrojů zdraví, včetně využívání příležitostí zažívat zkušenost životní spokojenosti. Schopnost rodiny, komunity a kultury tyto zdroje zdraví a příležitosti k prožívání životní spokojenosti jedinci poskytnout způsobem pro danou kulturu přiléhajícím způsobem. 
Literatura

VOJTOVÁ, Věra. Kapitoly z etopedie. 2., přeprac. a rozš. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008. 136 s. ISBN 9788021045736.

VOJTOVÁ, Věra. Úvod do etopedie : texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 2008. 127 s. ISBN 9788073151669.

ŠOLCOVÁ, Iva. Vývoj resilience v dětství a dospělosti. Praha: Grada, 2009. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-2947-3.