Cesta dětí v riziku k poruchám chování,
projevy dítěte s poruchou chování, charakteristika dítěte s poruchou
chování, ADHD, ADD, ODD
Základy speciální pedagogiky 7 etopedie
Dítě s poruchou chování a emocí
Obsah lekce
Charakteristické přístupy jedince s
poruchou emocí nebo chování k sobě a svému okolí
- Kvůli potížím v chování jsou připraveni o mnohé příležitosti k uspokojivým sociálním interakcím a k sebeuspokojení a to v důsledku neustálých konfliktů, napětí a stresu
- Jejich
chování a interakce má charakteristické rysy, které ohrožují jejich perspektivy
(životní příležitosti):
- Malá stabilita chování
- Negativní ladění vztahů ke druhým i k sobě samým
PORUCHA
CHOVÁNÍ = BARIÉRA
Malá
stabilita chování
- Nestabilita
chování a napětí se promítají v jedné ze dvou rovin:
- Externí – chování se projevuje směrem ven vůči okolí (agresivita, nevyváženost…)
- Interní – vůči sobě samému (stažení se do sebe, sociální izolace)
- Obojí má vliv na vztahy jedince k sociálnímu okolí
- Tyto vztahy na něj zpětně působí a dále jej ovlivňují
- Oba projevy nestabilního chování vedou k vyčleňování jedinců z jejich přirozeného sociálního prostředí
Negativní
ladění vztahů
Ve
vztahu k druhým:
- Vyvolávají v jiných nelibé pocity
- Provokují druhé k negativní reakci v chování
- Nebývají oblíbení mezi vrstevníky
- Málokdy se stávají přirozenými vůdci ve skupinách
- Ve škole zažívají neúspěchy v učení
- V sociálních vztazích bývají často odmítáni
- Svým chováním trvale rozčiluji a provokují autority, vypadají jakoby si říkali o potrestání
Ve
vztahu k sobě:
- Považují se za smolaře, za neúspěšné
- Mívají malé sebevědomí
- Jejich rozhodnutí bývají impulzivní ve snaze rychle dosáhnout cíle
- Opakovaně a předem se vzdávají svých aspirací
- Převažuje u nich krátkodobá motivace
- Vzdálené cíle nebývají schopni svým jednáním sledovat
- Jejich úsilí bývá velmi často přerušováno náhodným lákavým podnětem
- Neumí se radovat z drobných úspěchů
ADD/ADHD
obecně
- Ve skupině žáků ze zdravotním postižením až 80% žáků s ADHD a s SPU
- 5-10% (6-9%) v populaci
- První symptomy už před 3. rokem věku dítěte
- U chlapců a dívek 6:1, symptomy shodné
- Řadíme mezi „Hyperkinetické poruchy“ – F90
ADHD
ADHD (Attention
Deficit Hyperactivity
Disorder)
označuje
syndrom poruchy pozornosti spojený s hyperaktivitou.
- Jedná se o vývojovou poruchu
charakteristickou nepřiměřenou úrovní:
- Pozornosti
- Hyperaktivity
- Impulzivity
- Tyto obtíže jsou často spojené s neschopností provádět opakovaně po delší dobu určité pracovní výkony a dodržovat pravidla chování.
Sekundární příznaky ADHD
Emocionální oblast:
- Podrážděnost
- Nízká frustrační tolerance
- Výkyvy nálad
- Vyšší orientace na odměnu
- Často – nízké sebevědomí, sociální nejistota, úzkostnost a deprese
Oblast výkonu:
- Vysoké riziko školního neúspěchu
- Zaměřenost na odměnu (zpětnou vazbu)
- Snaha o pozornost
- Problematický start aktivity a jejího udržení
Sociální oblast:
- Časté konflikty
- Nesnadné přizpůsobování se pravidlům/požadavkům/sociálním situacím/změnám
- Často nepřiměřené (až agresivní) projevy
- Řešení konfliktů – riziko: impulsivita, unáhlenost, svéhlavost za každou cenu
- Málo přátel, problémy s dospělými
- Život s dítětem s ADHD pro okolí – napětí, stress
- Vliv na sebepojetí
Dlouhodobé
důsledky ADHD
- I při dobrém intelektu nemusí být dosahováno adekvátních školních výsledků, co má dopad na profesní orientaci a pracovní zařazení
- Jedince s ADHD jsou rizikovou skupinou z hlediska rizika vyloučení ze školy a předčasného ukončení vzdělávání
- Projevy přetrvávají do dospělosti, akorát v jiné podobě (vnitřní neklid, neklid rukou, zapomínání na domluvené schůzky, ztrácení věcí, odkládání a zapomínání plnění povinností, problémy udržet ve věcech pořádek, impulzivní jednání – výbuchy zlosti, hádky; snížený přehled o financích, experimentování s návykovými látkami, rizikové chování v dopravě…
Výskyt
komorbidních poruch
- Riziková skupina z hlediska rozvoje antisociálního chování
- Další
možné příznaky:
- Snížené výkony ve škole
- Agresivita
- Problémy při navazování kontaktů s vrstevníky
- Neschopnost podřídit se autoritě a obecně uznávaným pravidlům
- Agresivní řešení interpersonálních problémů
- Obtíže s udržením pozornosti
ADD
ADD (Attention
Deficit Disorder) je
označení pro poruchu pozornosti bez hyperaktivity.
- Dítě je pomalé, nestíhá v hodině udělat všechno, dítě působí dojmem, jako by žilo ve svém světě, velkým problémem jsou časově limitované úkoly, objevuje se denní snění, dítě však nepůsobí výchovné obtíže, je „hodné“, doma je dítě nesamostatné, málo aktivní, vše mu trvá
Příznaky
- Neschopnost zaměřit pozornost
- Zvýšená unavitelnost
- Pomalost (kognitivní i fyzická)
- Obtíže v navazování sociálních vztahů
- Denní snění
Žák
s ADHD vs. žák s ADD
ODD
ODD (Oppositional
Defiant
Disorders) je
označením pro chování které je výrazně vzdorovité, neposlušné a provokativní
- Současně se ale nevyskytují vážnější antisociální a agresivní činy
- Výskyt mezi 6 až 10 lety
- Chování je jasně mimo rámec normálního chování pro dítě stejného věku a stejného sociokulturního zázemí
Příznaky
- Negativistické
- Nepřátelské
- Vzdorovité
- Provokativní
- Rušivé
- Vzpurnost vůči autoritě
- Porušování pravidel
- Psychické trápení druhých
- Podrážděnost (snížená frustrační tolerance)
- Ze svých chyb často obviňují druhé (často vede ke konfliktům)
Literatura
VOJTOVÁ, Věra. Kapitoly z etopedie. 2., přeprac. a rozš. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008. 136 s. ISBN 9788021045736.
VOJTOVÁ, Věra. Úvod do etopedie : texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 2008. 127 s. ISBN 9788073151669.