Základy speciální pedagogiky 7 etopedie

Dítě s poruchou chování a emocí

Obsah lekce

Cesta dětí v riziku k poruchám chování, projevy dítěte s poruchou chování, charakteristika dítěte s poruchou chování, ADHD, ADD, ODD 

Charakteristické přístupy jedince s poruchou emocí nebo chování k sobě a svému okolí 

  • Kvůli potížím v chování jsou připraveni o mnohé příležitosti k uspokojivým sociálním interakcím a k sebeuspokojení a to v důsledku neustálých konfliktů, napětí a stresu
  • Jejich chování a interakce má charakteristické rysy, které ohrožují jejich perspektivy (životní příležitosti):
    • Malá stabilita chování
    • Negativní ladění vztahů ke druhým i k sobě samým

PORUCHA CHOVÁNÍ = BARIÉRA

Malá stabilita chování 

  • Nestabilita chování a napětí se promítají v jedné ze dvou rovin:
    • Externí – chování se projevuje směrem ven vůči okolí (agresivita, nevyváženost…)
    • Interní – vůči sobě samému (stažení se do sebe, sociální izolace)
  • Obojí má vliv na vztahy jedince k sociálnímu okolí
  • Tyto vztahy na něj zpětně působí a dále jej ovlivňují
  • Oba projevy nestabilního chování vedou k vyčleňování jedinců z jejich přirozeného sociálního prostředí

Negativní ladění vztahů 

Ve vztahu k druhým:
  • Vyvolávají v jiných nelibé pocity
  • Provokují druhé k negativní reakci v chování
  • Nebývají oblíbení mezi vrstevníky
  • Málokdy se stávají přirozenými vůdci ve skupinách
  • Ve škole zažívají neúspěchy v učení
  • V sociálních vztazích bývají často odmítáni
  • Svým chováním trvale rozčiluji a provokují autority, vypadají jakoby si říkali o potrestání
Ve vztahu k sobě:
  • Považují se za smolaře, za neúspěšné
  • Mívají malé sebevědomí
  • Jejich rozhodnutí bývají impulzivní ve snaze rychle dosáhnout cíle
  • Opakovaně a předem se vzdávají svých aspirací
  • Převažuje u nich krátkodobá motivace
  • Vzdálené cíle nebývají schopni svým jednáním sledovat
  • Jejich úsilí bývá velmi často přerušováno náhodným lákavým podnětem
  • Neumí se radovat z drobných úspěchů

ADD/ADHD obecně

  • Ve skupině žáků ze zdravotním postižením až 80% žáků s ADHD a s SPU
  • 5-10% (6-9%) v populaci
  • První symptomy už před 3. rokem věku dítěte
  • U chlapců a dívek 6:1, symptomy shodné
  • Řadíme mezi „Hyperkinetické poruchy“ – F90 

ADHD

ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder) označuje syndrom poruchy pozornosti spojený s hyperaktivitou.
  • Jedná se o vývojovou poruchu charakteristickou nepřiměřenou úrovní:
    • Pozornosti
    • Hyperaktivity
    • Impulzivity
  • Tyto obtíže jsou často spojené s neschopností provádět opakovaně po delší dobu určité pracovní výkony a dodržovat pravidla chování.

Sekundární příznaky ADHD

Emocionální oblast:

  • Podrážděnost
  • Nízká frustrační tolerance
  • Výkyvy nálad
  • Vyšší orientace na odměnu
  • Často – nízké sebevědomí, sociální nejistota, úzkostnost a deprese

Oblast výkonu:

  • Vysoké riziko školního neúspěchu
  • Zaměřenost na odměnu (zpětnou vazbu)
  • Snaha o pozornost
  • Problematický start aktivity a jejího udržení 

Sociální oblast:

  • Časté konflikty
  • Nesnadné přizpůsobování se pravidlům/požadavkům/sociálním situacím/změnám
  • Často nepřiměřené (až agresivní) projevy
  • Řešení konfliktů – riziko: impulsivita, unáhlenost, svéhlavost za každou cenu
  • Málo přátel, problémy s dospělými
  • Život s dítětem s ADHD pro okolí – napětí, stress
  • Vliv na sebepojetí 


Dlouhodobé důsledky ADHD 

  • I při dobrém intelektu nemusí být dosahováno adekvátních školních výsledků, co má dopad na profesní orientaci a pracovní zařazení
  • Jedince s ADHD jsou rizikovou skupinou z hlediska rizika vyloučení ze školy a předčasného ukončení vzdělávání
  • Projevy přetrvávají do dospělosti, akorát v jiné podobě (vnitřní neklid, neklid rukou, zapomínání na domluvené schůzky, ztrácení věcí, odkládání a zapomínání plnění povinností, problémy udržet ve věcech pořádek, impulzivní jednání – výbuchy zlosti, hádky; snížený přehled o financích, experimentování s návykovými látkami, rizikové chování v dopravě…

Výskyt komorbidních poruch 

  • Riziková skupina z hlediska rozvoje antisociálního chování
  • Další možné příznaky:
    • Snížené výkony ve škole
    • Agresivita
    • Problémy při navazování kontaktů s vrstevníky
    • Neschopnost podřídit se autoritě a obecně uznávaným pravidlům
    • Agresivní řešení interpersonálních problémů
    • Obtíže s udržením pozornosti


ADD

ADD (Attention Deficit Disorder) je označení pro poruchu pozornosti bez hyperaktivity.

  • Dítě je pomalé, nestíhá v hodině udělat všechno, dítě působí dojmem, jako by žilo ve svém světě, velkým problémem jsou časově limitované úkoly, objevuje se denní snění, dítě však nepůsobí výchovné obtíže, je „hodné“, doma je dítě nesamostatné, málo aktivní, vše mu trvá

Příznaky

  • Neschopnost zaměřit pozornost
  • Zvýšená unavitelnost
  • Pomalost (kognitivní i fyzická)
  • Obtíže v navazování sociálních vztahů
  • Denní snění

Žák s ADHD vs. žák s ADD 

ODD

ODD (Oppositional Defiant Disorders) je označením pro chování které je výrazně vzdorovité, neposlušné a provokativní
  • Současně se ale nevyskytují vážnější antisociální a agresivní činy
  • Výskyt mezi 6 až 10 lety
  • Chování je jasně mimo rámec normálního chování pro dítě stejného věku a stejného sociokulturního zázemí

Příznaky

  • Negativistické
  • Nepřátelské
  • Vzdorovité
  • Provokativní
  • Rušivé
  • Vzpurnost vůči autoritě
  • Porušování pravidel
  • Psychické trápení druhých
  • Podrážděnost (snížená frustrační tolerance)
  • Ze svých chyb často obviňují druhé (často vede ke konfliktům)


Literatura

VOJTOVÁ, Věra. Kapitoly z etopedie. 2., přeprac. a rozš. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008. 136 s. ISBN 9788021045736.

VOJTOVÁ, Věra. Úvod do etopedie : texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 2008. 127 s. ISBN 9788073151669.