Integrace vs. Inkluze, bio-psycho-sociální model funkčnosti, inkluzivní trendy v etopedii, nálepkování, relativita posuzování chování, orientace na prevenci
Základy speciální pedagogiky 7 etopedie
Inkluzivní trendy
Obsah lekce
Inkluze
Inkluze vs Integrace
Bio-psycho-sociální model funkčnosti
Postižení
jako výsledek vzájemných vztahů mezi zdravotním stavem, osobnostními
faktory a externími faktory, ve kterých jedinec žije
- Nedostatek vzdělání = bariéra dobré kvality života
- Žáci s PCHE jsou skupinou nejvíce ohroženou vyloučením ze školy
- Nedostatečný školní výkon má negativní dopad na sebepojetí
- Negativní vliv na postoje učitelů a spolužáků
- Jejich výuka je učiteli považována za obtížnou
- Projevy v chování jsou považovány za bariéru v efektivním vzdělávání
Děti
s PCHE jsou ohrožené vyloučením ze vzdělávání, a tím je ohrožována také kvalita
jejich života v dospělosti
Inkluzivní
trendy v etopedii
Na
dítě pohlížíme v zorném uhlu jeho:
- Perspektivy
- Posilování edukačních příležitostí
V
pedagogickém procesu se snažíme vylučovat jakékoliv překážky, které by mohli
bránit v naplňování potencialit dítěte v jeho cestě k dospělosti a nezávislosti.
Zamyslete se...
Kde
by mělo být stěžejní působení etopedické praxe?
Nálepka
jako bariéra socializace
Nálepka (label)
- Označení dítěte, za dítě problémové, těžce zvladatelné…
- Odklání pozornost od příčiny k „symptomu“
- Negativní vliv na sebepojetí dítěte
Relativita posuzování chování
Při posuzování chování vycházíme z jeho srovnání s normou. Pokud je chováni odlišné od normy (negativně), je považováno za problémové. Chování ovšem ovlivňuje mnoho faktorů:
- Interaktivní vlivy
- Sociokulturní standardy
- Sociální kontext životní situace jedince
Interaktivní vlivy
Subjektivní
dimenze posuzování
- Chování dítěte reaguje na interakci s jeho okolím --> problémové chování může být důsledkem této interakce
Vnější
dimenze
- Problémy v chování jsou spojovány s negativními osobnostními vlastnostmi
- Vina se hledá v dítěti à vztah s negativním nábojem
- Negativní signály z okolí umocňují v dítěti pocity nejistoty v sociálních vztazích
Sociokulturní standardy
Normy komunity, ve které jedinec žije
- Ovlivňují přijímaná a uznávaná pravidla
- Rozpor mezi normami rodiny (komunity) a normami širší společnosti
- Porucha chování jako rozpor/konflikt mezi odlišnými normami a očekáváními
Sociální kontext životní situace jedince
Porucha
chování jako důsledek narušení v celkovém sociálním systému
- Nevhodná, nevyhovující nebo ohrožující životní situace
- Dlouhodobý/přechodný stav
- Porucha chování v kontextu způsobů, jakými se s jedincem jedná a jak k němu přistupuje okolí
- Úprava životní situace jako intervence
Literatura
VOJTOVÁ,
Věra. Kapitoly z etopedie. 2., přeprac. a rozš. vyd. Brno: Masarykova
univerzita, 2008. 136 s. ISBN 9788021045736.
VOJTOVÁ,
Věra. Úvod do etopedie : texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido - edice
pedagogické literatury, 2008. 127 s. ISBN 9788073151669.