Základy speciální pedagogiky 7 etopedie

Etopedie v systému speciální pedagogiky

Obsah lekce

Historický kontext vzniku etopedie, definice, základní východiska současné etopedie, odlišnosti od ostatních speciálně pedagogických disciplín

Etopedie
  • Speciálně pedagogická disciplína zabývající se edukací dětí v riziku a s poruchami emocí a chování
  • Navazuje na vývoj v obecné pedagogice
  • Svými přístupy reflektuje hodnotové a normativní společenské tendence a postoje ve vztahu k očekávanému chování
  • Základním východiskem je kontext kvality života dítěte v riziku poruch chování a s poruchou chování v jeho dospělosti

Historický kontext vývoje etopedie


Etopedie v systému speciální pedagogiky

  • Etopedie   
  • Logopedie  
  • Oftalmopedie   
  • Psychopedie  
  • Somatopedie   
  • Surdopedie

Společné rysy:

  • Usilování o naplnění potenciálu každého jedince
  • Mezioborová spolupráce (nejen s obory pedagogiky, ale i s psychologií, sociologií, medicínou, filozofií, penologií, právem atd.)

Odlišnosti:

  • Terminologie - přejímá termíny ze sociologie, psychologie, psychiatrie, práva...
  • Charakter postiženého jedince - převažují jedinci se "získaným" postižením. Pro změnu je nutná změna jejich hodnotové orientace
  • Segregační tendence intervence - vyjmutí jedince z jeho přirozeného prostředí jako jedno z intervenčních opatření

Východiska etopedie:

  1. Individualizace výuky
  2. Bio-psycho-sociální model funkčnosti
  3. Perspektivní přístup
  4. Životní cesta dítěte

Individualizace výuky 

  • naplnění potenciality každého žáka  
  • žáci s problémy v chování jsou skupinou nejobtížněji vzdělavatelnou ve školách hlavního proudu (zatěžují výuku ve třídách) 
  • úkolem etopedie je zapojení všech do škol hlavního proudu 

Bio-psycho sociální model

  • Souvislost mezi zdravím člověka a úrovní jeho začlenění sociálním prostředí
  • Potíže = výsledek vzájemných vztahů mezi zdravotním stavem, osobnostními faktory a externími faktory
  • Nedostatek vzdělávání = bariéra dobré kvality života

Perspektivní přístup k dítěti

  • Odpovědnost školy za vytváření příležitostí k učení, k posilování kompetencí, k rozvoji profesních dovedností
  • Cíl: podpora dítěte s dispozicemi k poruchám chování v jeho aktivním přístupu k vlastnímu vzdělání, aby dosáhlo na svůj vzdělávací potenciál 

Životní cesta dítěte

  • Respekt k úkolům a rizikám socializačního procesu dítěte
  • Využití příležitostí, které dítě dostává v přirozeném sociálním prostředí k vyhodnocování souvislostí nežádoucích projevů a ke specifikaci postupů v jeho vzdělávání


Literatura

VOJTOVÁ, Věra. Kapitoly z etopedie. 2., přeprac. a rozš. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008. 136 s. ISBN 9788021045736.

VOJTOVÁ, Věra. Úvod do etopedie : texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 2008. 127 s. ISBN 9788073151669.