Historický
kontext vzniku etopedie, definice, základní východiska současné etopedie,
odlišnosti od ostatních speciálně pedagogických disciplín
Základy speciální pedagogiky 7 etopedie
Etopedie v systému speciální pedagogiky
Obsah lekce
Etopedie
- Speciálně pedagogická disciplína zabývající se edukací dětí v riziku a s poruchami emocí a chování
- Navazuje na vývoj v obecné pedagogice
- Svými přístupy reflektuje hodnotové a normativní společenské tendence a postoje ve vztahu k očekávanému chování
- Základním východiskem je kontext kvality života dítěte v riziku poruch chování a s poruchou chování v jeho dospělosti
Historický kontext vývoje etopedie
Etopedie v systému speciální pedagogiky
- Etopedie
- Logopedie
- Oftalmopedie
- Psychopedie
- Somatopedie
- Surdopedie
Společné rysy:
- Usilování o naplnění potenciálu každého jedince
- Mezioborová spolupráce (nejen s obory pedagogiky, ale i s psychologií, sociologií, medicínou, filozofií, penologií, právem atd.)
Odlišnosti:
- Terminologie - přejímá termíny ze sociologie, psychologie, psychiatrie, práva...
- Charakter postiženého jedince - převažují jedinci se "získaným" postižením. Pro změnu je nutná změna jejich hodnotové orientace
- Segregační tendence intervence - vyjmutí jedince z jeho přirozeného prostředí jako jedno z intervenčních opatření
Východiska etopedie:
- Individualizace výuky
- Bio-psycho-sociální model funkčnosti
- Perspektivní přístup
- Životní cesta dítěte
Individualizace výuky
- naplnění potenciality každého žáka
- žáci s problémy v chování jsou skupinou nejobtížněji vzdělavatelnou ve školách hlavního proudu (zatěžují výuku ve třídách)
- úkolem etopedie je zapojení všech do škol hlavního proudu
Bio-psycho sociální model
- Souvislost mezi zdravím člověka a úrovní jeho začlenění sociálním prostředí
- Potíže = výsledek vzájemných vztahů mezi zdravotním stavem, osobnostními faktory a externími faktory
- Nedostatek vzdělávání = bariéra dobré kvality života
Perspektivní přístup k dítěti
- Odpovědnost školy za vytváření příležitostí k učení, k posilování kompetencí, k rozvoji profesních dovedností
- Cíl: podpora dítěte s dispozicemi k poruchám chování v jeho aktivním přístupu k vlastnímu vzdělání, aby dosáhlo na svůj vzdělávací potenciál
Životní cesta dítěte
- Respekt k úkolům a rizikám socializačního procesu dítěte
- Využití příležitostí, které dítě dostává v přirozeném sociálním prostředí k vyhodnocování souvislostí nežádoucích projevů a ke specifikaci postupů v jeho vzdělávání
Literatura
VOJTOVÁ,
Věra. Kapitoly z etopedie. 2., přeprac. a rozš. vyd. Brno: Masarykova
univerzita, 2008. 136 s. ISBN 9788021045736.
VOJTOVÁ,
Věra. Úvod do etopedie : texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido - edice
pedagogické literatury, 2008. 127 s. ISBN 9788073151669.