Základy speciální pedagogiky 7 etopedie

Podpora žáků s poruchami chování v inkluzivním prostředí

Obsah lekce

Legislativní rámec vzdělávání, cílová skupina ve školním zákoně, cíle poradenství, principy, zásady poradenské práce, úkoly třídního učitele jako poradenského pracovníka, výchovný poradce, speciální pedagog, školní psycholog

 

Systémový rámec vzdělávání

  • Škola je místem, které vytváří dítěti příležitosti pro rozvoj jeho kompetencí v kognitivní, citové i sociální oblasti
  • Škola je také místem, které naplňuje státní politiku vzdělávání
  • Státní politika vzdělávání se naplňuje na úrovni:
    • Státu (úkoly dané legislativním rámcem a kurikulárními dokumenty)
    • Regionu (úkoly spojené s regionálními specifiky a potřebami)
    • Školy (úkoly spojené s žáky, které vzdělává)
  • Celoevropským trendem je individualizace výuky a zapojování všech žáků do škol hlavního vzdělávacího proudu
  • Na základě toho vytváří stát ve školském systému rámcové podmínky pro společné vzdělávání
  • Tento systémový rámec je ukotven v oblastech:
    • Ve státní politice vzdělávání
    • V legislativě
    • V kurikulárních dokumentech

Státní politika vzdělávání 

  • Formulovaná v Bílé knize
  • Ve vztahu k žákům s PCHE:
    • Vzdělávání se nevztahuje pouze k vědění a poznávání
      • Ale i k osvojování sociálních a dalších dovedností, duchovních, morálních a estetických hodnot a žádoucích vztahů k ostatním lidem i ke společnosti jako celku
      • K emocionálnímu a volnímu rozvoji
      • Ke schopnosti uplatnit se v měnících se podmínkách zaměstnanosti a tím i na trhu práce

Cílová skupina ve školském zákoně 

  • Školský zákon 561/2004 Sb. definuje skupinu žáků se specifickými vzdělávacími potřebami, kteří jsou do vzdělávání začleněni s větší nebo menší mírou podpory (odvíjí se od předepsaných procedur)
  • Určení podpory závisí na více okolnostech, základním kritériem je však charakter bariéry, kterou žák v přístupu ke vzdělávání vzhledem ke svému postižení má
  • Do skupiny žáků se SVP patří také žáci s poruchami chování; spadají do dvou základních skupin:
    • Žáci se sociálním znevýhodněním
    • Žáci se zdravotním postižením

Poradenství ve školách hlavního vzdělávacího proudu 

  • Poradenství ve škole je v širším slova smyslu zaměřeno na všechny žáky
  • Obecným cílem poradenské práce ve škole je:
    • Podpora žáka v jeho osobnostním rozvoji
    • Pomoct žákovi zorientovat se ve svých vzdělávacích možnostech
    • Pomoc žákovi kompetentně se rozhodovat o svých vzdělávacích perspektivách
  • U žáků se PCH rozeznáváme také cíle specifické:
    • Pomoc žákovi orientovat se ve své životní situaci, které mu způsobuje problémy
    • Prolomit z pohledu žáka neřešitelnou situaci, které blokuje jeho výkonové a rozvojové potenciality
    • Nastartovat intervenční procesy – připravit žáka pro intenzivní práci na změně

Zásady poradenské práce 

  • Vždy sledovat prospěch žáka – učitel by neměl nikdy zneužít žákovo důvěry
  • Neznevažovat názory žáka
  • Průběžně se ujišťovat, že žák porozuměl smyslu sděleného
  • Uzavírat dohody se žákem
    • O závěru poradenského rozhovoru
    • O dalších postupech řešení problému (pravidla, opatření, postupy…)
K zamyšlení

I velmi problémový žák je ochoten podřídit se dohodnutým pravidlům, pokud vnímá svoje postavení ve vztahu jako významné, partnerské a pokud se k postupům osobně zaváže (participace dítěte na změně) 

Školní poradenství 

  • Probíhá na dvou úrovních:
    • Úroveň třídy
      • Třídní učitel
    • Úroveň školy
      • Výchovný poradce
      • Školní metodik prevence
      • Speciální pedagog (volitelná pozice)
      • Školní psycholog (volitelná pozice)

Třídní učitel jako poradce 

  • Výuka
  • Administrativa
  • Zodpovědnost za rozvoj každého žáka
  • Individuální podpora a vedení
  • Poradenská činnost směřuje k:
    • Žákům
    • Rodičům a kolegům a vedení školy pouze formou konzultací a spolupráce na případu jednotlivého žáka
  • Pozornost se soustředí na žáka samotného, jeho osobnostní vlastnosti, chování a sociální prostředí
  • Žák s PCHCE:
    • Učitel sleduje žáka v různých situacích ve školním prostředí. Může si vytvářet také modelové diagnostické situace. Cílem diagnostiky je:
      • Identifikace potíží a jejich souvislostí
    • Po určení hlavních potíží se rozhoduje společně se žákem a jeho rodiči pro postupné kroky intervence
    • Učitel musí také analyzovat vzdělávací možnosti a perspektivy každého žáka a zahrnout je do intervenčních strategií

Výchovný poradce 

  • Je vybírán z řad pedagogů, ustaven ředitelem
  • Úkoly:
    • Koordinuje poradenské nabídky a aktivity
    • Zajišťuje kontakt školy z externími poradenskými institucemi
    • Je konzultantem pro hledání intervenčních opatření ve vztahu k učitelům i vedení školy
  • Poradenská činnost směrem k žákům:
    • Profesní poradenství
    • Podpora žáka při řešení problémových edukačních situací (žáci s PCHE/v riziku)
      • Konzultace pro třídního učitele
      • Shromažďování údajů o žákovi
      • Hledání cest pro zefektivnění strategie učení
      • Hledá cesty spolupráce s dalšími odborníky
      • Koncipuje intervenční strategie v systému školy

Školní psycholog a speciální pedagog 

  • Nejsou na každé školy
  • Důležité poradenské role pro efektivní inkluzivní vzdělávání
  • Úkoly:
    • Optimalizace vzdělávacího procesu z hlediska psychosociálních podmínek
    • Minimalizace výchovných a vzdělávacích problémů prostřednictvím práce s nimi a s jejich učiteli
  • Ve vztahu k žákům s PCHE a v riziku:
    • Identifikace problému
    • Přímá podpora žáka, vytváření optimálních podmínek pro školní práci žáka
    • Pozorování v edukačním procesu
    • Analýza sociálního prostředí žáka
    • Individuální diagnostika
  • Na základě získaných dat vytváří intervenční programy, které také s žáky realizuje, nebo je doporučuje třídnímu učiteli

Literatura

VOJTOVÁ, Věra. Kapitoly z etopedie. 2., přeprac. a rozš. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008. 136 s. ISBN 9788021045736.

VOJTOVÁ, Věra. Úvod do etopedie : texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 2008. 127 s. ISBN 9788073151669.