Definice
poruch chování, vývoj poruchy chování, problém vs. porucha, klasifikace poruch
chování, charakteristika podle Bowera
Základy speciální pedagogiky 7 etopedie
Vymezení poruchy chování, klasifikace
Obsah lekce
Definice poruchy chování
Pojem
porucha emocí nebo chování (PE, PCH) je výrazem pro postižení, kdy se chování a
emocionální reakce žáka liší od:- Odpovídajících věkových, kulturních
nebo etnických norem
- Mají nepříznivý vliv na školní
výkon včetně jeho akademických, sociálních, předprofesních a
osobnostních dovedností
Současně
je toto postižení:- Něco víc než přechodná,
předvídatelná reakce na stresující události z jeho prostředí
- Vyskytuje se současně nejméně ve
dvou různých prostředích, z nichž alespoň jedno souvisí se školou
- Přetrvává i přes individuální
intervenci v rámci vzdělávacího programu
- Může koexistovat i s jiným
postižením
Definice poruchy chování
Pojem
porucha emocí nebo chování (PE, PCH) je výrazem pro postižení, kdy se chování a
emocionální reakce žáka liší od:
- Odpovídajících věkových, kulturních nebo etnických norem
- Mají nepříznivý vliv na školní výkon včetně jeho akademických, sociálních, předprofesních a osobnostních dovedností
Současně
je toto postižení:
- Něco víc než přechodná, předvídatelná reakce na stresující události z jeho prostředí
- Vyskytuje se současně nejméně ve dvou různých prostředích, z nichž alespoň jedno souvisí se školou
- Přetrvává i přes individuální intervenci v rámci vzdělávacího programu
- Může koexistovat i s jiným postižením
Porucha
chování a emocí
Vývoj poruchy chování
- Porucha chování nebo emocí se nejčastěji vyvíjí přes působení rizikových faktorů --> porucha nevznikne „přes noc“/“z ničeho nic“.
- Ve většině případů se PCHE vyvíjí od menších problémů v chování až k problémům s nevyšším stupněm intenzity
5 stupňů poruch chování podle Bowera
- Chování jedince reaguje na problémy denního života, vývoje a získávání životních zkušeností
- Chování, jímž jedinec reaguje na krizové životní situace
- Chování, kterým se jedinec vymyká očekávání. Problematicky se přizpůsobuje změnám podmínek
- Zafixované a nevhodné opakované chování, které se dá při dobré školní docházce upravit a jedinci se ještě dá pomoci navázat pozitivní sociální vztah
- Zafixované a opakované nevhodné chování s tak výraznými symptomy, které vyžadují segregaci a intenzivní intervenci a rehabilitaci
Problém vs. Porucha
1. Záměr v nežádoucím chování jedince
2. Časová dimenze nežádoucího způsobu
chování
3. Náprava, kompenzace, reedukace
Charakteristiky dle Bowera
- Neschopnost učit se – pokud ji nemůžeme vysvětlit intelektovými, smyslovými nebo zdravotními problémy
- Neschopnost navazovat uspokojivé sociální vztahy s vrstevníky a s učiteli
- Nepřiměřené chování a emotivní reakce v běžných podmínkách
- Celkový výrazný pocit neštěstí nebo deprese
- Tendence vyvolávat somatické symptomy jako je bolest, strach a to ve spojení se školními problémy
Klasifikace poruch chování
1. Medicinské hledisko (MKN-10: F90-F98 Poruchy chování a emocí s obvyklým
nástupem v dětství a v dospívání)
F90
Hyperkinetické poruchy
- F91 Poruchy chování
- F92 Smíšení poruchy chování a emocí
- F93 Emoční poruchy s nástupem specifickým pro dětství
- F95 Poruchy sociálních funkcí s nástupem v dětství a dospívání
- F95 Tiky
- F98 Jiné poruchy chování a emocí s obvyklým nástupem v dětství a dospívání
https://old.uzis.cz/cz/mkn/index.html
2. Dimenzionální klasifikace (využití v psychologii a ve speciální pedagogice v anglosaských zemích; pracuje s dimenzí projevu chování)
- Poruchy chování - Chování charakteristické verbální nebo fyzickou agresí, ničením věcí, negativismem, nezodpovědností, vzdorovitým chováním a odmítáním autority
- Osobnostní
problémy, psychické problémy - Úzkostné chování, uzavřenost, jsou charakteristické přehnanou úzkostí, sociální uzavřeností, izolací, stydlivostí, sensibilitou
- Nevyzrálost - Chování je charakteristické roztržitostí, problémy s pozorností, pasivitou, denním sněním, leností, pomalostí
- Socializovaná
agrese - Typické chování zahrnující skupinovou agresi, loupeže, záškoláctví a identifikaci s delikventní skupinou
3. Sociální klasifikace poruch
chování – klasifikace se orientuje na charakter konfliktu se sociálním
prostředím, ve kterém jedinec žije
- Porucha chování se sociálním základem (disociální chování) - Chování zvládnutelné přiměřenými pedagogickými postupy za pomoci odborníků formou poradenské/ambulantní terapeutické péče
- Asociální
porucha chování - Chování neodpovídá mravním normám, nedosahuje však úrovně ničení společenských hodnot
- Porucha
chování antisociálního rázu, delikvence - Porušování právních norem společnosti. Je trestně stíhatelné
4. Školská klasifikace –
kritériem je charakter chování, kterým se porucha projevuje
- Poruchy chování vyplývající z konfliktu - Záškoláctví, lhaní, krádeže
- Poruchy
chování spojené s násilím - Agrese, šikana, loupeže
- Poruchy
chování související se závislostí - Toxikomanie, závislost na automatech
Literatura
VOJTOVÁ, Věra. Kapitoly z etopedie. 2., přeprac. a rozš. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008. 136 s. ISBN 9788021045736.
VOJTOVÁ, Věra. Úvod do etopedie : texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 2008. 127 s. ISBN 9788073151669.