Cílové skupiny etopedie Opakování - vývoj poruchy chování podle Bowera 1. Chování jedince reaguje na problémy denního života, vývoje a získávání životních zkušeností 2. Chování, jímž jedinec reaguje na krizové životní situace 3. Chování, kterým se jedinec vymyká očekávání. Problematicky se přizpůsobuje změnám podmínek 4. Zafixované a nevhodné opakované chování, které se dá pří dobré školní docházce upravit ajedinci se ještě dá pomocí navázat pozitivní sociální vztah 5. Zafixované a opakované nevhodné chování s tak výraznými symptomy, které vyžadují segregaci a intenzivní intervenci a rehabilitaci Obsah lekce Cíle edukačního procesu, děti bez výraznějších problémů v chování, děd v riziku „A t-risk Youth", děd v riziku, děti s problémy v chování, děti s poruchami chovania emocí, rizika na cestě k dospělosti Cilove_skupiny 1. Děti bez výraznějších problémů v chování ■ Co nejvíce z dětí v „běžné populaci" ■ Pomocí jim, aby tam zůstaly (v tomto ohleduje i „běžná populace" cílovou skupinou etopedie) ■ Pomocí jim, aby se tam dostaly ■ Praxe spočívá v preventivních aktivitách a opatřeních ■ preventivní programy sociálně patologickýchjevů (peer programy...), ■ eliminace ohrožujících podmínek ve školním prostředí 2. Děti v riziku („At-risk Youth") ■ Děti, které ve svém vývoji čelí mnoha rizikům z roviny osobnostní i sociální ■ Odolnost dítěte vůči faktorům, kteréjej z vnějšku ohrožují ■ Koncept resilience ■ Praxe spočívá v preventivních aktivitách, v diagnostice a poradenství Specifika rizikových faktorů ■ Rizikové faktory se na sebe nabalují a jejich negativní působení se umocňuje i s jejich počtem ■ Určité negativní a destruktivní projevy jsou výsledkem rozdílných i propojených skupin rizikových faktorů ■ Rizikové faktory se mohou kombinovat a vzájemné ovlivňovat Rizika spojená s osobnosti dítěte Váží se na fyzickou, psychickou konstituci a sociální zkušenost patří sem: ■ Fyzická - nedonošenost, nízká porodní váha, postižení, nemoc, porodní úraz, chronická onemocnění ■ Psychická - temperament, hyperaktivita, nízká inteligence, nízká sebeúcta, nedostatek empatie, egocentrismus, nízká schopnost řešit problémy ... ■ Sociální - absence klíčové osoby, institucionální péče/výchova... Rizika spojená s rodinou dítěte ■ Rodinná konstelace - neúplná, početná rodina, nepřítomnost otce, nezletilá matka, dlouhodobá nezaměstnanost rodičů ■ Narušené rodinné prostředí - povaha ínterakcív rodině, míra sporů, domácí násilí, disharmonie, negativní interakce s okolím, psychiatrická onemocnění ■ Špatný rodičovský vzor - kriminalita, antisociální chování, zneužívání návykových látek ■ Výchovný styl - nedostatečné vedení nebo naopak tvrdá výchova, nedůslednost nebo přehnané lpění na pravidlech, zanedbávání, týrání, nezájem, odmítání dítěte Rizika spojená se školou ■ Školní neúspěch, nepřiměřené nároky, pozice „outsidera", nedostatek příležitosti k učení ■ Slabá vazba na školu ■ Nevhodné kázeňské prostředky, zaměření na chybu ■ Škodlivá vrstevnická skupina, agrese jako norma ■ Šikana, odmítání vrstevníky, sociální vyloučení nebo izolace Rizika spojená se sociální sítí a společností ■ Socioekonomické znevýhodnění, hustota zalidnění, špatné životní podmínky ■ Násilia kriminální činnost v okolí, agrese jako přijatelná reakce na frustraci ■ Kulturní normy, znázornění násilí v médiích ■ Nedostatek podpůrných služeb ■ Obchodování s dětmi, válečné konflikty, ■ Sociální nebo kulturní diskriminace Triáda rizikových faktorů - rizika jako bariéra na cestě k dospělosti Triada_rizikovych_faktoru 3. Děti s problémy v chování a s poruchou chování Důsledky dlouhodobých problému v chování ■ Individuální - negativní vliv na charakter dítěte, který daná situace formuje, motivace, hodnoty, zvyky... ■ Socíální-„zrcadlovéJá" -druzí „ukazují" jak má vnímat sebe sama; podle toho volí další chování; problém navazování uspokojivých sociálních vztahů ■ Životní perspektiva -vliv na školní úspěšnost, bariéra úrovni vzdělání odpovídající schopnostem, vyloučení ze vzdělávání Literatura VOJTOVA, Věra. Kapitoly z etopedie. 2., přeprac. a rozš. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008.136 s. ISBN 9788021045736. VOJTOVA, Věra. Úvod do etopedie : texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 2008. 127s. ISBN 9788073151669.