PdF: SPp113 Etopedie – základy oboru Vyučující: Mgr. Petra Baranová 427227@muni.cz Anotace předmětu: Cílem předmětu je seznámit studenty s konceptem inkluzivních přístupů k edukaci jedinců v riziku poruch chování a s poruchami chování. Po úspěšném absolvování by studenti měli být schopni analyzovat dopad nálepkování do přístupů dětí v riziku a s poruchami chování ke vzdělávání. Studenti se seznámí se základní klasifikací poruch chování. Orientační osnova: V podzimním semestru 2020 nás čekají dvě setkání: 14.11.2020 Témata: • Inkluzivní trendy, Etopedie v systému speciální pedagogiky • Speciálně pedagogický proces v etopedii • Vymezení poruchy chování • Cílové skupiny etopedie • Příčiny poruch chování a emocí 11.12.2020 Témata: • Dítě s poruchou chování a emocí • Porucha chování jako speciální vzdělávací potřeba • Individuální podpora a provázení žáka s poruchou chování • Podpora žáků s poruchami chování v inkluzivním prostředí • Systém ústavní, ochranní a preventivní péče Podmínky pro ukončení předmětu: 1. Aktivní účast 2. Esej/Anotace 3. Písemný test (nutno získat minimálně 19 bodů) Hodnocení: Výsledné hodnocení je součtem získaných bodů (písemný test, závěrečný úkol, bonusový úkol). • A: 50-47 b. • B: 46-43 b. • C: 42-39 b. • D: 38-35 b. • E: 34-31 b. • F: 30-0 b. Písemný test Test se skládá ze 30 uzavřených otázek. Vždy je správná pouze jedna odpověď. Za nesprávné odpovědi se body neodečítají. Celkově je možné získat 30 bodů. Pro úspěšné ukončení předmětu je z písemného testu nutné získat minimálně 19 bodů. Esej/Anotace Pro vypracování povinného úkolu je možné zvolit jednu z alternativ: Esej Studenti vypracují esej na jedno z témat: • Nálepkování • Segregace v procesu nápravy poruch chování • Využívání systému odměn a trestů • Perspektiva dítěte v ústavní výchově Studenti by měli dodržet stanovený rozsah práce 3-4 normostrany (5400-7200 znaků včetně mezer) + úvodní strana. Práce by se neměla opírat pouze o odborná fakta, měla by obsahovat především vlastní názor autora a jeho kritické zhodnocení nebo vyjádření se k tématu. V závěru eseje je uveden seznam použité literatury – citační norma ČSN ISO 960. Anotace odborné literatury Druhou možností je vypracování anotace odborné literatury týkající se témat ze sylabu předmětu. Rozsah práce 3-4 normostrany (5400-7200 znaků včetně mezer) + úvodní strana. Anotace obsahuje zdůvodnění volby, popis jednotlivých kapitol a vlastní názor autora na subjektivní přínos publikace pro jeho praxi. V závěru anotace je uveden seznam použité literatury – citační norma ČSN ISO 960. Za vypracování povinného úkolu je možné získat 20 bodů. Pro úspěšné ukončení předmětu je z povinného úkolu potřebné získat minimálně 12 bodů. Termín odevzdání úkolu: 5.1.2021 do příslušné odevzdávány v ISu. Povinná literatura: VOJTOVÁ, Věra. Kapitoly z etopedie. 2., přeprac. a rozš. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008. 136 s. ISBN 9788021045736. VOJTOVÁ, Věra. Úvod do etopedie : texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 2008. 127 s. ISBN 9788073151669. Hynek, Ján a Branislava MARVÁNOVÁVARGOVÁ. Metodika práce asistenta pedagoga: prevence a zvládání problémového chování. Olomouc: Ediční řada – Ostatní odborné publikace, 2015. 77 s. ISBN 9788024447063