Materiály ke zrušené výuce 28.11.2020 V případě potřeby se na mne neváhejte obrátit buď na chatu MSTeams, nebo v diskuzích v interaktivní osnově, či emailem. Na konci tohoto textu máte krátký úkol – prosím vložte jej do odevzdávárny – SLOŽKA HODNOCENÍ Sociální práce - Můžeme na ni nahlížet z různých úrovní o Mikro – jednotlivec o Mezo – rodina, rodiny s dětmi s problémem o Makro – komunita - Důležité je vždy brát v potaz jedince, jeho prostředí a aktuální naladění - Důležitý je také náš vztah, ale může to být obtížné jej tvořit, pokud je klient jiného ladění, než jsem já o Je to naprosto v pořádku o Pokud vám někdo nesedí, nejste špatný sociální pracovník – jste pouze člověk o Důležité si uvědomit míru nesouladu o Je možné klienta předat jinému pracovníkovi - Při práci s klientem je důležité se vžít do jeho situace – respektovat jeho příběh (vzpomeňte si na aktivitu s košem – každý máme jinou startovní pozici), umět navázat kontakt, být zvídavý, hledat možnosti a dovednosti a výsledek práce nechat na klientovi. o Samozřejmě je nutné napomáhat v řešení problému a dodržovat hranice § Sociální pracovník se tak pohybuje mezi klientem a zákonem. - Avšak někdy může být klient problémový o Výsledek práce s takovým klientem závisí na naší reakci Problémový klient - Jak budete reagovat, když k vám přijde klient, který se nebude chovat podle pravidel? o Nejčastěji zvolíme přirozenou reakci § Útok vs. Únik o Avšak tento způsob reakce nám nepomůže k vytvoření vztahu, důvěrného prostředí a klient v nás může ztratit důvěru - Jak tedy na to? o Co podle vás u klienta způsobuje reakce formou útoku? o Co podle vás u klienta způsobuje reakce formou úniku? § U první varianty na sebe začnou působit dvě síly, které budou vytvářet protitlak, budou se kumulovat a nepomůžou k vyřešení dané situace § U druhé varianty se jako pracovník schovám do svého úkrytu a rovněž nedojde k vyřešení situace o Co bychom tedy měli dělat s energií, kterou do setkání přináší klient? § Sociální pracovník by měl jednat a to vědomě. Na vzniklou situaci, naladění klienta by se měl naladit, připojit a díky tomu může začít vědomě jednat (tedy nebude působit útočně, ani nebude unikat). - Vědomé jednání napomáhá k připojení se na klienta a vytvoření souhry, která řeší a uvolňuje. Pokud dojde k vytvoření souhry, tak naše myšlení, jednání a prožívání jsou rovněž v souhře. Pokud při práci s klientem pouze využíváme rozum, tak to dost často bývá přímá cesta k nevytvoření důvěrného vztahu. o Souhra (metoda připojení ke klientovi) může být identická, může být kontraindikační, může být komplementární. § Připojuji se ke klientovi · Identicky o Dělám zrcadlo o Např. klient křičí, tak křičím s ním (ne na něj) o Je možné křičet ještě více nahlas · Kontraindikačně o Dělám opak o Např. klient křičí, tak mluvím potichu (dost často to funguje ve školách – děti jsou zvyklé, že po nich pořád někdo řve, tak ticho je pro ně šok). · Komplementárně o Dělám doplněk o Např. klient křičí, tak si zacpávám uši o Např. klient křičí, tak fandím (přidejte, zakřičte ještě víc) o Pokud své vědomé jednání zvládnu – jsem spokojený, dodržel jsem etiku profesní, vlastní i organizace. o Pokud zvolené jednání není zvládnuté, tak dojde k nespokojenosti a často bývá narušena etická stránka věci. - Jakoukoliv nespokojenost, ale i spokojenost bych měl/a dále řešit za pomoci supervize – kde na situaci můžu získat nadhled. K zamyšlení: Zkuste si představit nějakého svého klienta a vyzkoušejte si na něm tři způsoby připojení – prozatím imaginárně. Jak by reagoval? Zkuste ve vypjaté situaci doma se dát do souhry a vyzkoušet jeden ze způsobů připojení. Reflektujte, co to udělalo s vámi – s členem rodiny. Poté to můžete zkusit i se svým klientem 😊. Mapování změn - Pokud s klientem máme vytvořený vztah a pracujeme na změně je důležité mapovat i drobné změny mez jednotlivými setkáními - Zde máte možné otázky, které vám mohou pomoci: o Co se změnilo k lepšímu od našeho posledního setkání? o Kam jste se od minule posunul? o Co je dneska jinak (v pozitivním smyslu), než bylo minule? o Co dnes můžete, dokážete,…co minule nešlo? o Co jste se nového naučil? Jakou novou dovednost jste rozvinul? o Čeho si všimli vaši blízcí? o Podle čeho jste poznal, že jste se posunul? o A co ještě? Řekněte mi o tom víc… Typy rodičů a přístup v komunikaci ve školním prostředí (lze vztáhnout i na sociální práci). Na základě mé praxe jsem vytvořila s kolegy čtyři kategorie rodičů: Typy rodičů • „Pár facek by to spravilo“ • Vy jste všichni stejní“ • „Nevěřím“ • „Poženu to vejš!“ V následujících řádcích budete mít vždy popsaný typ rodiče a na co byste měli myslet, pokud se s takovým typem rodiče setkáte. Nejde mi tímto označením rodiče hanit, ale vyjadřuje to spíše jejich postoj k řešení problémů, který se snažíme trošku změnit/upravit, tak abychom mohli společně dosáhnout stanoveného cíle (ve škole výchova a vzdělání dítěte, v sociální práci vyřešení problémové situace). Zkuste si u každého typu představit někoho ze svého okolí – pokud někdo takový je. Vybavte si komunikaci s takovým jedincem, v čem je náročná, co na něj platí, atp. „Pár facek by to spravilo“ - rodič, který má v řešení situace jasno, fyzický trest vyřeší rychle a efektivně jakýkoliv problém Příprava na setkání: - zjistit si fakta, čeho se týká problém, který chci s rodičem řešit - hledat oporu ve školním řádu – kde jsou naše a jeho hranice - zjistit si kdo přijde a kdo tam bude se mnou jako s učitelem, najít podporu ve vedení - Připravit místo, které bude bezpečné v případě projevů agrese ze strany rodiče (křeslo, do kterého rodiče usadíme, bezpečná vzdálenost mezi rodičem a mnou, apod…) Setkání - Snaha rodiče ocenit, podpořit ne ve fyzickém trestání ale v řešení dané situace Cílem setkání Ptejte se sami sebe, co by šlo ještě udělat? „poženu to vejš“ - rodič, který vidí křivdu a chce situaci řešit s vedením Příprava: • mít oporu ve vedení, domluvit společnou schůzku • jednat s rodičem alespoň ve dvou – mít nějaké svědky, sezení si nahrát nebo zapisovat • připravit se – argumenty, fakta a hlavně se psychicky zodolnit • Mít na setkání dostatek času a vhodný prostor Schůzka: - nechat „upustit páru“ – je to důležité nechat rodiče vymluvit – dost často za tím stojí jiné starosti - najít stejnou řeč, vyhnout se konfliktu - cílem je najít SPOLEČNÝ CÍL, SMĚR „Vy jste všichni stejní“ - stereotypní rodič, který háže pedagogický sbor „Do jednoho pytle“ Příprava na setkání: • zjistit co nejvíce informací o historii žáka, přístupu třídní učitelky, rodinném zázemí, anamnéze apod. Schůzka • komunikaci vede třídní učitel (nemělo by se jednat o přesilovku) • vyjádřit pochopení s naštváním • zapojit rodiče – co platí na dítě doma, ale sdělit mu, co od něj škola potřebuje • motivovat rodiče – v zájmu dítěte Cílem setkání • cíl není trest, ale společné řešení • společný pohled • podpora řešení školy ze strany rodiče • rodiči může řešení pomoci v dalších podobných situacích • rozdělit řešení i na více schůzek (bude tak dostatek prostoru situaci zpracovat) „nevěřím“ - rodič, který pedagogům nevěří, má svou pravdu Příprava: • sepsat si hlavní body, argumenty, důkazy (důležité je ve školách zapisovat každou „pitomost“ • mít možnost sdílet (metodiky, TU, další kolegové, výchovný poradce, vedení) Schůzka • nebrat si to osobně • partnerský přístup • pochvala • řazení komunikace (pozitivní info, negativní info, pozitivní info) • zjistit proč nevěří Cíl setkání • hlavně neztratit rodiče z komunikace Obecné pokyny k přípravě, setkání a cílům Příprava • mít oporu ve školním řádu • zjistit si, kdo přijde • připravit prostředí • připravit psychicky učitele • sepsat si hlavní body • načasovat si kroky – kdy např. zapojit vedení Schůzka • pochopení a ocenění rodiče • nechat vypustit páru • držet se tématu, fakt • partnerská komunikace, nehnat se do konfliktu • nebrat si to osobně • zjistit motivaci rodiče • udělat ze sezení zápis Cíl • táhnout za jeden provaz • společný cíl a pohled – všem jde o dítě • sdílení s ostatními zapojenými pedagogy • neřešit minulost • naplánovat návazné setkání Při komunikaci s rodiči je důležité opět brát v potaz jejich zkušenost s pedagogem, sociálním pracovníkem. Je důležité ho nechat vypovídat, utěšit a poté začít jednat. Nenechte se zastrašit křikem, křik rodičů vychází mnohdy ze strachu o své dítě a z přetlaku, který je na ně vyvíjen. Poskytněte jim podporu, neberte si to osobně a začínejte větou, že nám jde o to, aby se to dítě mělo dobře/cítilo dobře, aby mělo prostě na školu/dětství hezké vzpomínky. Zkuste se zamyslet, zdali je ještě něco, co byste potřebovali před takovým setkáním s klientem, čeho byste se měli vyvarovat, atp. Je důležité si tyto body uvědomovat, protože jedině tak můžeme vědomě jednat. Prostudujte si tento manuál jak vést rozhovor s dítětem: https://www.nahradnirodina.cz/sites/default/files/vedeni-rozhovoru-s-ditetem.pdf Další zdroje technik pro práci s klientem naleznete zde: KOLAŘÍK, M. Interakční psychologický výcvik, 2006. KOLAŘÍK, M. Interakční psychologický výcvik pro praxi, 2019; 2013. MAŠÁT, V. Vybrané postupy sociální práce se skupinou, 2012. ŠIMANOVSKÝ, Z. Hry pomáhají s problémy, 2012. ŠIMANOVSKÝ, Z. Hry pro rozvoj zdravé osobnosti, 2002. ´http://pohoda.scio.cz/content/download/napadnik.pdf ´http://www.odyssea.cz/metodiky-osv.php?cast=lekce-osv ´http://neklidne-deti.cz/images/aktivity_vhodne_pro_praci_s_detmi_s_adhd.pdf Pomůcky – karty pro práci s klienty Obsah obrázku jídlo Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku interiér, fotka, vsedě, stůl Popis byl vytvořen automaticky Máte takové karty? Nebo jiné? Sdílejte v diskuzi nebo na chatu MS Teams svoje zkušenosti. HODNOCENÍ (vkládejte do 6.12 do složky Hodnocení) A) Ve zkratce napište vaše dojmy, postřehy z online setkání s odborníkem? Co vám to přineslo? Co byste potřebovali mít jinak? Udělte hodnocení A-F. B) Ve zkratce napište vaše dojmy, postřehy z výuky. Co vám to přineslo? Co byste potřebovali mít jinak? Udělte hodnocení A-F. Poznámka pro všechny V případě potřeby konzultace nějaké vaší kazuistiky, případové studie se na mě neváhejte obrátit. Anebo v případě, že nevíte, jak danou aktivitu využít na konkrétního klienta, tak také pište. (Email, diskuzní fórum atp.)