PhDr. Lenka Gajzlerová, Ph.D. podzim 2020 Obsah •terminologie •hlavní oblasti speciálněpedagogické diagnostiky podle zaměření •vybrané diagnostické situace • •podrobnější zpracování ▫PŘINOSILOVÁ, D. Diagnostika ve speciální pedagogice. Brno : Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-157-7 Diagnostika •je poznávacím procesem •cílem je ▫co nejdokonalejší poznání daného objektu ve všech jeho důležitých znaků a charakteristik jejich vzájemných vztahů a souvislostí •výsledkem = diagnóza •ve SP se zabývá ▫průběhem dosavadního vývoje jedince ▫zjištěním příčin možných vývojových odchylek s ohledem na další rozvoj osobnosti a uplatnění •provádí ji odborná poradenská pracoviště ▫speciálně pedagogická centra (SPC) ▫pedagogicko-psychologické poradny (PPP) Speciálně-pedagogická diagnostika •Zaměření ▫zjištění úrovně vychovanosti a vzdělavatelnosti s ohledem na možnosti jeho dalšího vzdělávání •Sleduje ▫kompetence a jejich omezení vlivem postižení ▫dovednosti které zůstaly nenarušeny ▫úroveň a schopnosti –JM, MH, grafomotoriky, –kresby, laterality, –sebeobsluhy, komunikační schopnosti, –úroveň rozumových schopností, –citové a sociální oblasti osobnosti •východiskem pro koncipování a vytváření konkrétního stimulačního programu, IVP, speciální podpory v rámci speciálněpedagogické péče Slido.com #54700 Nejdůležitější oblasti SP diagnostiky •hrubá a jemná motorika •grafomotorika a kresba •lateralita •diagnostika sebeobslužných činností •diagnostika socializačního a citového vývoje •diagnostika rodinného prostředí •diagnostika rozumových schopností •diagnostika komunikačních schopností Hrubá a jemná motorika •hrubá motorika ▫pohyby celého těla •jemná motorika ▫motorika ruky a malých svalových skupin •důležitou oblastí pro stanovení vývojové úrovně jedince ▫vztah k organickým poruchám CNS – hlavně MO a LMD •klíčové pohybové dovednosti ▫posazování, udržení v sedu, stoj, kvadrupedální lokomoce, samostatná chůze • Jemná motorika - zjišťujeme •manuální zručnost ▫konstrukce z kostek a různých skládaček (lego, puzzle) ▫práce s drobným materiálem – korálky •koordinaci a rychlost pohybu HK ▫ •hodnotíme •co dovede postavit •způsob provedení •souhyby, spolupráce obou rukou •lateralitu •kvalitu a dokonalost úchopů •přesnost cílených pohybů Grafomotorika a kresba •kresba •zvláštní druh činnosti •zastoupeny herní i pracovní návyky •vyjádření myšlenek, citů a přání •důležitá znalost jejího přirozeného vývoje ▫podmíněny psychickými vlastnostmi dítěte a vnějšími podmínkami •zkoušky obkreslování - test obkreslování Z. Matějček ▫problémy ve zrakovém vnímání, schopnost napodobit určitý obraz – zralost nervového systému a zkušenosti •vliv rozvoje motoriky, zrakového vnímání, senzomotorické koordinace •grafomotorický projev ▫využití při posuzování školní zralosti •u TP – závislý vývoj kresby na úrovni JM •s MP – velmi dlouho setrvávají na stále stejné úrovni Lateralita •vyhraňuje se mezi 3. a 4. rokem •je projevem dominance jedné z mozkových hemisfér •je záležitostí centrální à respektovat (NEPŘEUČOVAT!) •důležité před zahájením šk. docházky •praváctví - převaha levé mozkové hem. •leváctví – převaha pravé mozkové hem. •nevyhraněnost – ambidextrie •diagnostika ▫úzce souvisí s motorikou ▫lze využít pozorování, testy laterality (Z. Matějček a Z. Žlab) •zvláštní případy ▫změna laterality z nutnosti postižení (deformace, amputace, MO – pravostranná hemiparéza) D. sebeobslužných činností •velký význam v diagnostice předškolního věku u jedinců s MP a TP •svá specifika u osob s postižením zraku •sebeobsluha ▫stravování, hygiena, oblékání, obouvání, úprava zevnějšku •opožďování – často vliv výchovy ▫v pozdějším věku – negativní důsledky na sebehodnocení, identitu, až regrese •zjišťování úrovně ▫pomocí vývojových norem pro daný věk •diagnostika – souvisí s lateralitou a motorikou •diagnostické škály ▫u jed. s mentální úrovní 3-9 let - Vinelandská škála sociální zralosti ▫u jed. s postižením – Günsburgova škála ▫u jed. s těžším ZP – škály funkční nezávislosti D. socializačního a citového vývoje •sociabilita = obecně schopnost člověka utvářet a pěstovat mezilidské vztahy ▫je podmínkou začlenění jedince do společnosti ▫důležitá u v všech typů postižení •sociální dimenze postižení = narušení rovnováhy mezi jedincem s postižením a jeho sociálním prostředím •při diagnostice využíváme ▫pozorování, explorační metody, kazuistiku ▫u dětí situaci – společní hry, spontánní a tematická kresba •sociometrické metody – měří interpersonální vztahy ▫sociabilita žáků ve škole, vlivu a postavení ve skupině, obliba ve skupině; příčiny kladných a záporných vztahů D. citové oblasti – sledujeme •aktuální citové projevy - vyrovnanost, spontánnost •převažující emoční ladění ▫labilitu nálad, převažující nálada •celkovou úroveň citového vývoje ▫zralost, nezralost, odpovídá věku •láska k prostředí a rodině (včetně kvality výchovných podmínek) ▫přirozenost citů, strojenost, opravdovost, přehánění •estetické cítění ▫uspořádání a celková harmonie prostředí, vkus •u TP – vliv problémů základního postižení, pobyty v nemocnici, internátní typy škol •u MP – zvýšená, negativismus D. rodinného prostředí •výchova v rodině a vliv rodičů ▫důležitý faktor pro vývoj osobnosti dítěte ▫modelem chování k ostatním • •zaměření diagnostiky •úplnost x neúplnost •shoda a vztahy mezi rodiči a širší rodinou •počet sourozenců a postavení dítěte mezi nimi •typ a náročnost výchovy •způsob trestání dítěte, projevy lásky, resp. zanedbávání dítěte •agresivita vůči dítěte, týrání, prostředí rodiny •materiální zajištění D. rozumových schopností •sledování vývoje je velmi důležité ▫vztah k formě základního vzdělávání, vliv na profesní orientaci •diagnostiku ▫provádí odborný psycholog standardní testovou metodikou •měření inteligence – od 3 let ▫při mentální úrovni 0-3 – diagnostika pomocí vývojových škál ▫u těžkého ZP – tzv. transdisciplinární herní diagnostika •důležité údaje ▫rodinná a osobní anamnéza ▫průběh psychomotorického vývoje D. rozumových schopností •úloha pedagoga ▫sledování jedince ▫postižení chyb ve výkonu žáka ▫samostatnost při práci ▫celkový čas potřebný k vypracování úkolu ▫schopnost aplikace poznatků •vhodné sledovat ▫celkovou úroveň prospěchu = celkové rozložení známek ▫rozložení známek v jednotlivých předmětech –hlavně u SPU ▫stabilita výkonu v čase D. komunikačních schopností •narušenou komunikační schopnost – Logopedie •sledování kvality řečového projevu ▫v období fixace řeči – dětství (do 6-7 let) ▫později – souvislost s zdravotním postižením, chorobami •symptomatické poruchy řeči •navázání vztahu s dítětem, získání důvěry •metody ▫rozhovor, pozorování, povídání na obrázkem, dramatizace příběhů •oblasti diagnostiky ▫aktivní i pasivní slovní zásoba, ▫obsahová i formální složka, ▫plynulost - tempo a rytmus •důležité mluvit nejen na dítě, ale s dítětem •komunikační schopnost u vybraných druhů postižení - samostudium Přehled vybraných diagnostických situací •hra jako diagnostická situace •kresba jako diagnostická situace •diagnostika školní zralosti a připravenosti pro školu •diagnostika profesní orientace Hra jako diagnostická situace •hra – přirozenou aktivitou •diagnostická situace hry vzniká ▫náhodně, spontánně bez našeho ovlivnění ▫záměrně, cíleně – ovlivňujeme průbě hry ▫trvání 10 – 15 min.; opakovně •využití hry ▫celkový charakter hry – obsah a formu hrové činnosti ▫hra jako obraz reality – jak hra odráží skutečnost ▫úroveň pohybových schopností, lateralita, percepce – funkčnost smysl. orgánů ▫úroveň komunikačních schopností ▫kvalita pozornosti, emoční prožívání ▫sociální chování – spolupráce, prosazení se ▫oblast zájmů •počítačové hry •význam pro hospitalizované a nemocné – herní terapeut (herní specialista) Kresba jako diagnostická situace •spontánně x záměrně •zaměření diagnostiky ▫téma, provedení, přiměřenost věku (vývojová stádia) ▫využití plochy papíru, linie kresby (kostrbatost, síla přítlaku) ▫figurální kompozice ▫problémové momenty – nadměrné gumování, zesílení linií, stínování ▫využití barev (kterým dává přednost) ▫čas potřebný k provedení kresby ▫kolektivní kresba (interakce ve skupině) •hodnocení kresby – šetrné, motivující •ukazatelem grafomotorických schopností a senzomotorické koordinace •odráží dětské vnímání světa •oblast psychodiagnostiky – provádí psycholog D. školní zralosti a připravenosti pro školu •zaměřuje se na •tělesnou zralost ▫hmotnost, výška, zahájená výměna mléčného chrupu •rozumovou zralost ▫diferencované vnímání, koncentrace pozornosti, analytické myšlení,… •citovou zralost ▫emoční stabilita, schopnost potlačení impulzivity, motivace ke šk. práci,… •sociální zralost ▫schopnost začlenit se do kolektivu, přijmout autoritu učitele, odloučení od matky •opírá se o dlouhodobé sledování dítěte •v praxi ve 2 etapách ▫učitelky v MŠ a učitelé při zápisu •v případě pochybností o vhodnosti nástupu na ZŠ ▫komplexní diagnostické vyšetření v příslušné PPP (u ZP v SPC) D. školní zralosti u dětí se ZP •musí být v souladu s mentálními možnostmi, druhem, stupněm a trváním postižení a je třeba, aby respektovala individuální zvláštnosti dítěte •tělesné postižení ▫sociální nezralost, závislost na rodině, nesamostatnost, chybí zkušenost s vrstevníky ▫problémy s adaptací na školní prostředí •zrakové postižení ▫důležitá úroveň verbální komunikace ▫vliv deprivace D. školní zralosti u dětí se ZP •sluchové postižení ▫informace o dosavadním vývoji ▫nutné alespoň orientační vyšetření inteligence ▫odlišit výkon v oblasti neverbálních rozumových schopností a úrovně verbálních SCH •mentální postižení ▫důležité informace o –příčině vzniku MP, závažnosti MP, –současná další zdravotní postižení, dosavadní průběh vývoje, –kvalitě osobního psychomotorického tempa, přístup k řešení úkolů… ▫při diagnostice je důležité –respektování individuálních možností a osobnostních zvláštností a na základě jejich poznání navrhnout pro dítě přiměřenou formu vzdělávání s optimálním vzdělávacím programem •téměř vždy tvorba IVP D. profesní orientace •hlavně u ZP završena zvolením studijního zaměření, učebního oboru nebo orientaci na některou jednodušší činnost, kterou by jedinec mohl vykonávat vzhledem ke svému handicapu •využití dlouhodobého pozorování a analýzy spontánních produktů Kdy ji provádíme? Profesní orientace •Sociální mezník •Uvolnění vazby na rodinu •Budování nové identity •Změna a nápadnost zevnějšku ▫jak je vnímán, ale i jak vnímá sám sebe ▫vyrovnání se s postižením •Uvědomění si vlastního omezení Budoucí profesní role •co s ní souvisí? ▫Prospěch ▫Školní výkon ▫Zájmy ▫Představy žáků o profesi ▫Reálnost představ ▫Vliv a představy rodičů ▫Reálné možnosti žáků Profesní role + dopady •Kvalita života •Ekonomický přínos •Vlastní užitečnost •Sociální kompetence •Sebevědomí •Sebeúcta •Potřeba seberealizace v povolání •Uplatnitelnost na trhu práce D. v rámci pracovního vyučování •sledujeme •profesní zájmy, jejich trvalost •psychické předpoklady pro povolání •úroveň požadovaných školských vědomostí, způsobilost a návyky pro zvolené povolání •somatické předpoklady pro povolání •úroveň zručnosti •pracovní návyky a předpoklady •pracovní tempo a vytrvalost •unavitelnost a odolnost vůči zátěži •schopnost dorozumět se a komunikovat, spolupráce •samostatnost a nutná míra dopomoci •možnosti uplatnění v praktické životě Příčiny nevhodné volby •Přecenění schopností •Nedostatek informací vzhledem k volbě •Jednostranné informace •Podcenění kontraindikací povolání •Nedostatek infomací o možnostech profesí D. profesní orientace •hlavně u ZP završena zvolením studijního zaměření, učebního oboru nebo orientaci na některou jednodušší činnost, kterou by jedinec mohl vykonávat vzhledem ke svému handicapu •využití dlouhodobého pozorování a analýzy spontánních produktů Kde vzít informace v rámci diagnostického procesu? •Lékařská zpráva •Zpráva a doporučení učitele •Rozhovor s klientem •Rozhovor s rodiči •Psychologické vyšetření ▫inteligence ▫osobnost Co obsahuje, na co se zaměřuje, jaké informace podává? u jednotlivých typů postižení str. 85 -92 http://lsms.ora.cz/img/uploaded/diagnostika_predskolaka.jpg http://neoluxor.cz/files/6/9788025118290.jpg http://www.arara.cz/i/imgs/580/298580.jpg Další literatura