Logopedie a surdopedie 2 - sluchové postižení

I. setkání

Organizační pokyny, informace k realizaci a průběhu semestru, k výuce apod.


- výuka bude probíhat on-line prostřednictvím MS Teams 

- informace k předmětu, studijní materiály apod. budou vkládány do Interaktivní osnovy průběžně. Vždy k danému tématu.  

  Bude se jednat o studijní texty, odborné texty, odkazy na webové stránky či videa. 

- okruhy a témata ke zkoušce, včetně podmínek k úspěšnému zakončení předmětu, budou vloženy v samostatném souboru.

Téma: Český jazyk a recepce psaného textu u jedinců se sluchovým postižením, Úprava textu pro čtenáře se sluchovým postižením

Rozhovory - idetskysluch.cz

Výuka žáků se SP na ZŠ

Ukázka z učebnic pro žáky se SP - scan

V tomto souboru naleznete ukázku z učebnic pro SP - kvalita je nižší, ale pro ilustraci a motivaci pro práci s texty určenými pro žáky se SP - věřím, že bude dostačující :-).

Žák se SP na ZŠ

Tichý svět

Psychologická diagnostika u jedinců se SP

Z textu: DOLEŽALOVÁ, Lenka a Radka HORÁKOVÁ. Speciálněpedagogická diagnostika surdopedická. Metodické texty k projektu MUNI 4.0. Pedagogická fakulta, studijní program Logopedie (Bc.). 1., elektronické vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2019. ISBN 978-80-210-9595-3. 

Psychologická diagnostika v předškolním věku

Při psychologickém vyšetření jsou zpravidla využívány standardizované metody.

Jedná se o diagnostické baterie zaměřující se na zjištění úrovně rozumových schopností dětí

předškolního věku. Využíván je test SON-R 21/2-7, WISC-III, SB (4.) a IDS. Někdy jsou

využívány prvky standardizovaných metod, ale ne v jejich komplexní podobě. Psychologové

mohou použít jednotlivé úkoly testů K-ABC, SB (4.)

Psychologická diagnostika ve školním věku
Psychologickou diagnostiku ve školním věku zařazujeme nejčastěji v případě

posouzení intelektových schopností na žádost zákonného zástupce (např. i na doporučení

rodičům ze strany pedagogů s ohledem na školní výkony žáka), při přechodu na 2. stupeň ZŠ

či víceleté gymnázium, při volbě povolání, popř. z důvodu potíží vyskytujících se s ohledem

na věk žáka (puberta) apod. Při diagnostice intelektových schopností žáků s postižením sluchu

bývá nejvíce využíván test SON-R, který v současné době jako jeden z diagnostických

nástrojů k dispozici pracovníci speciálněpedagogických center a pedagogickopsychologických

poraden v České republice a lze jej aktuálně považovat za jediný

standardizovaný kulturně nezatížený nástroj pro diagnostiku lehkého mentálního postižení.

Druhým nejčastěji využívaným testem je Wechslerův inteligenční test pro děti školního

věku (WISC –III). Test je rozdělen na část:

1. verbální: vědomosti, podobnosti, počty, slovník, porozumění, opakování čísel;

2. neverbální: doplňování obrázků, kódování, řazení obrázků, kostky, skládanky, hledání

symbolů, bludiště.


Výsledky neverbálních testů by neměly být využívány pro komplexní posouzení

rozumových schopností neslyšících dětí. Děti mohou mít snížené spíše neverbální schopnosti

(vizuální, vizuálně-motorické či prostorové schopnosti atd.) a neverbální testy podávají obraz

pouze o neverbální inteligenci (Šmídová, 2010). Psycholog pracující s neslyšícími dětmi má

velmi obtížný úkol, neboť kromě důkladné znalosti, odborných zkušeností v oblasti

diagnostiky a možnosti využití různých diagnostických nástrojů by měl disponovat znalostí

problematiky jedinců se sluchovým postižením, specifik komunity neslyšících, významu

Český znakový jazyk

V rámci vzdělávání žáků se sluchovým postižením často zmiňujeme nutnost či potřebu osvojování si českého znakového jazyka, resp. způsoby jeho výuky a využití ve vzdělávání. Český znakový jazyk je pak nejen komunikačním systémem, který neslyšící využívají pro vzájemné dorozumívání, ale může být u výukovou komunikací, tzn. jazykem, prostřednictvím kterého dochází ke vzdělávání a osvojování si nových poznatků, vědomostí, dovedností apod.

V rámci publikace VÝUKA ČESKÉHO ZNAKOVÉHO JAZYKA PRO ŽÁKY SE SLUCHOVÝM POSTIŽENÍM - 1.část je představen úvodní koncepční vhled do problematiky jazykového vzdělávání neslyšících žáků, a to právě ve spojitosti s ČZJ jako jejich prvním jazykem.

Zaměřte se, prosím, na kapitoly:

4. Osobnost učitele ČZJ

6. Návrh obsahu předmětu ČZJ v základním vzdělávání

7. Způsoby a možnosti testování jazykové úrovně neslyšících žáků a žáků se SP

Publikace a materiály k ČZJ a notaci ZJ

Z publikace: Macurová Alena, Zbořilová, Radka a kol.(2018) Jazyky v komunikaci neslyšících: český znakový jazyk a čeština. Praha: Karolinum.

Představení nových studijních opor dostupných na MUNISPACE - SPdg., Komunikace osob se SP, Hluchoslepota