KRIZOVÁ INTERVENCE 2.část VĚRA LINHARTOVÁ EMOCE V KI •smutek a pláč •strach a úzkost – někdy doprovází mlčení •panická úzkost •hněv a vztek, někdy doprovází agrese • •lidé v zátěžových situacích prožívají silné emoce – naše role umět adekvátně reagovat, přijmout je a unést, podpořit , nebát se pojmenovat, dát jim prostor a pomoci ventilovat •ventilace emocí snižuje napětí, uvolňuje a dává prostor řešení •emoce na počátku, ale i v průběhu, možné opakovaní •průběh emocí – křivka (nákres) • SMUTEK A PLÁČ •Pláč umožňuje vyjádřit psy i fyz bolest, zármutek i štěstí – odplavení napětí •Pláč nestopujeme – přijímáme, vyjadřujeme podporu – odplavení, ventilaci ( Tady můžete plakat…) •KI •Reagovat na pláč- vidím, slyším, že pláčete, jsem tady s Vámi •Dát prostor a svolení pro pláč – můžete plakat, někdy to tak je, že se musíme plakat, máme čas vyplačte se •Zpočátku dávat uzavřené otázky, k se těžko mluví •Pláč přijmout a podpořit •Zrcadlit •Přizpůsobit tempo a hlas K •Reflektovat, jak se pláč mění – vidím, že jste se rozplakala ještě víc •Nechat K mluvit, pokud už se trochu zklidnil •Ptát se, co se stalo – Co vás rozplakalo? •Pláč je možno nabízet jako ventil napětí •Nabídnout kapesník, vodu, kontakt tělesný •Patologický pláč, účelový pláč – vést k racionalitě • STRACH A MLČENÍ •řada důvodů – na počátku jiný význam než v průběhu – stud, tajemství, jak začít, potlačovaný pláč, silné emoce, nebezpečí – okolí i pracovník, testování, osamělost •KI •Čtení neverbálních signálů, popis a doptávání – vidím/slyším, že těžce dýcháte, jiné lidi okolo vás… •Zrcadlení, technika ozvěny – zopakování, co slyšíme •Dát prostor a čas – můžeme mlčet, někdy může být těžké začít •Podpora, pobídka k hovoru •Přizpůsobit tempo a hlas k – vlastní vnímání času •Oddělení k tempa od našeho – nenechat se strhnout •Uvědomění, že se k může v mlčení cítit dobře a bezpečně •Uzavřené otázky – stalo se dnes něco? Týká se to ještě někoho? •Orientace v situaci – jste zraněná •U TKI žádost o signál a vysvětlení, pokud pracovník nic neslyší – zkuste zakašlat, ať vím, že se slyšíme •Od uzavřených otázek k otevřeným •Ohraničit čas a informovat o čase – už jsme spolu 15 minut, máme na sebe ještě pár minut, poté budu muset zavěsit/ukončit konzultaci, můžeme se domluvit na jindy až se budete cítit ÚZKOST A PANIKA V KI •Příznaky – bušení srdce, bolest na hrudi, pocit dušení, závrať, pocity neskutečna, strach z umírání, s. Ze ztráty kontroly, s. Ze zešílení, vyhýbavé chování, snaha utéct ze situace, s. Z další ataky – trvá několik minut i déle •KI •Trojúhelník (emoce, myšlení, aktivita) – zúžení pouze k jednomu vrcholu •“vbourat se“ ke K – pevný silný hlas •Jít kus cesty s k a pak zásah - „jsem tu s vámi, už bude dobře slyšíte mě?“ •Direktivní vedení – teď budu mluvit já, poslouchejte mě •Zjistit aktuální stav (kdo, kde, jak, co ses stalo), eliminace ohrožení života a zdraví •Přístup z boku ( viditelnost), krátké hlasité povely •Usadit i sebe, nejlépe opřít – společně zklidnit dýchání •Tělo – držet, oční kontakt •Po zklidnění prostor pro emoce – často do pláče VZTEK, HNĚV A AGRESE •signály •psychomotorické – neklid, pohyb, nervozita, zvýšená gestikulace, přešlapávání, podupávání x stažené tělo, strnulost •mimika – stažená tvář, vyhýbaní se očnímu kontaktu, sklený výraz •řeč – zvýšená hlasitost, tempo, výhružky, nadávky •pohyb v prostoru – nerespektování osobní zóny, odmítá se posadit •celkový vzhled – celková zanedbanost, nebezpečný předmět •Základní přístupy •Dynamický – energie agrese, zrcadlení, hlasitý pevný hlas, jasné hranice, direktivní přístup, postupné zklidňování – méně funguje i K, kde je narušen kontakt s realitou – intoxikace, psychotické projevy •Zklidňující – pevný, klidný hlas, vyrovnanost, pomalejší tempo než K, ustát provokaci, dát prostor pro ventilaci, vyjednávání, diskuze •KI • dát prostor pro verbalizaci agrese, vymluvení •Respekt k o osobnímu prostoru K, udržovat bezpečnou vzdálenost pro sebe •Snaha posadit, při odmítnutí kopírování chování (stát – zůstat stát) •Zdvořilý, profesionální a pevný přístup, vyjádřit pochopení x udržení neutrality, ! K vycítí strach a svou převahu •Po ventilaci více strukturovat rozhovor – ptáme se na zakázku, vymezit možnosti konzultace •Nezlehčovat situaci, nelhat a neslibovat, jednoznačně a srozumitelně •Používat jméno a udržovat oční kontakt •Na hrubost a vulgarity odpovídat rázně a pevně •Redukce dalších rušivých faktorů •V případě extrémně emotivního projevu přerušit konzultaci a domluvit jiný termín – direktivní ukončení •Požádat o spolupráci, upozornit na důsledky chování •Ohrožuje-li bezprostředně sebe či okolí – předně vlastní bezpečí a dalších K, pomoc kolegů a dalších osob – PČR, RZ • Relaxace - práce s dechem, práce s pozorností •Řízené dýchání •Dechová cvičení •Řízení relaxace •Kotvení •5P – body scan •Mindfulness - pozorovatel • •Aplikace Nepanikař –dýchání, odvedení pozornosti •http://nepanikar.eu/relaxacni-cviceni/ •Jacobsonova progresivní svalová relaxace - https://www.youtube.com/watch?v=493mYfovYw0 •https://nevypustdusi.cz/infografika/?_gallery=gg-1-115 BEZPEČNOST V KI •Naše vždy na prvním místě •zásady •prostor pracoviště a konzultovny •týmová spolupráce – př. v IC prvokontakt ve dvou •metodika bezpečnosti práce •spolupráce a kontakty – PČR , ochranka •realistický odhad událostí – naše limity •pohled psychiatra – dle závažnosti či diagnózy, možnost nedobrovolné hospitalizace •ukončení hovoru TKI, KI •shrnutí, rekapitulace, shrnutí kroků •připomenutí času •reflexe točení v kruhu •psychohygiena •limit – jedno téma, do 10 min – informované zavěšení, ukončení PARTNERSTVÍ, MANŽELSTVÍ •Spouštěče krize – př. …. •Životní cyklus a krizové momenty – dobré se vzdělat ve vývojové psy a vývoji rodiny •Rozlišení akutní x chronické - jiné služby př. MRP •KI •Práce s emocemi •Co bylo spouštěčem volání, jak dlouho krize trvá •Nedělat unáhlená rozhodnutí, proces, který potřebuje čas – dopřát k •Spolehnout se na to ,co funguje a nespravovat, co není rozbité •Minimalizace škod, ochrana nezletilých dětí •Hledání více cest a promýšlet jejich důsledky- horizont měsíců •Hledání kompromisů – komu to prospěje •Práce s hranicemi a časováním /co a jak dlouho může vydržet, zvládnout?) •Škála scénářů – ideál – katastrofa •Jasně vymezená pravidla fungování i s postupy při překročení pravidel •Řešení na zkoušku s jasnými postupy (rozstěhování – hodnocení) •Co nejvíce omezit vliv rolí rodičů a partnerů RODIČOVSKÁ TÉMATIKA •Akutní témata, ale opakované situace •Hledají porozumění, přijetí – ověření – postupuji dobře, jsem dobrý rodič •Cílem orientace, připomenutí rodičovské role, hranic a vazeb v rodině – pozor na vývojové hledisko, životní etapa i rodina jako celek – rodič x dítě • •KI •Práce s emocemi •Co bylo spouštěčem volání, jak dlouho krize trvá •Nedělat unáhlená rozhodnutí, proces, který potřebuje čas – dopřát k •Spolehnout se na to ,co funguje a nespravovat, co není rozbité •Minimalizace škod, ochrana nezletilých dětí •Hledání více cest a promýšlet jejich důsledky- horizont měsíců •Hledání kompromisů – komu to prospěje •Práce s hranicemi a časováním /co a jak dlouho může vydržet, zvládnout?) •Škála scénářů – ideál – katastrofa • • SENIOŘI •Potřeby •Vyslechnutí, sdílení, péče, účast na životě, nezávislost, seberealizace, empatie a symetrický vztah •Vývojové krize – co mohou senioři prožívat ? •KI •Mluvit pomalu a nahlas, opakovat závěry, praktické kroky •Empatie, symetrický vztah •Ventilace, sdílení •Zklidnění, příjemný čas •Aktivace podpůrného systému •Netlačit na rychlá řešení – rozlišit potřebu řešení a sdílení •Neinvalidizovat – odkázání na druhé, ústavní péče DĚTI A DOSPÍVAJÍCÍ •Důvody… • •KI •Ocenit, že chce danou situaci probrat •Vyslechnout bez přerušování •Aktivní naslouchání •Otázky pro doplnění, tím vyjadřovat zájem a pochopení •Parafráze závažných skutečností a tím si je ujasňovat •Společně na základě doplňujících otázek přimět dítě k náhledu na nové možnosti řešení •Stanovení si cílů a možností vyřešení •Potvrdit cíle vzájemnou dohodou •Termín další konzultace •Povzbudit, ocenit a motivovat • DĚTI A DOSPÍVAJÍCÍ •Obecné zásady •Adekvátně věku a zralosti dítěte – v úvodu odlehčující otázky •Přizpůsobit neverbál – dotek, ale pozor •Bezpečí – hračka •Otevřenost •Bezpečná direktivita •Vracet teď a tady •Věřit •Zjednodušit •Oceňovat •Normalizovat •Fantazie (tři přání, pohádky) •Neutralita •Hledat dospělého spojence, v akutních případech převzít zodpovědnost •Ověřovat porozumění •Na co pozor •Nezlehčovat (adolescenti) •Pitvoření •Falešné sliby, chlácholení •Moralizování •V situaci, kdy dítě neví, ptát se co by samo chtělo •Dlouhý monolog • TRAUMA, OBĚŤ TRESTNÝCH ČINŮ (DOMÁCÍ NÁSILÍ, SY CAN …) •Sexuální zneužívání •Domácí násilí •Týrání, zanedbávání • •KI - práce s akutním traumatem obecně •Ventilace emocí, ventilace průběhu •Odlišit akutní a odložitelné •Práce s pocity viny, studu – podpora a oceňování •Odborná pomoc- lékař – zranění, gynekologie, PČR •Edukace ohledně možného rozvoje PSST •Odkaz na organizace BKB, IC, psych. Ambulance •Dohoda dalších kroků •Oznamovací povinnost • •+ u KI traumat z minulosti •Proč teď? •Vztah k pachateli •Psychoterapie •Naděje a odvaha • • • Práce s ukázkou rozhovoru – Linka bezpečí – rozvod •a) (being) Co slyšíme? Co pozoruji/vnímám? •b) (doing) co by to chtělo? Co bych dělal? • •- do trojic a jedna čtvěřice- 3 min poslech + 5 minut rozbor – každý si poslechěte společně sdílejte: •Odpovězte si na otázky: 1.Co se mnou děje? (emoce) 2.Co bylo použito – jaké techniky vedení, jaké principy KI? 3.Co bych dělal/a já? •https://www.youtube.com/watch?v=xxmnwVExoGE 1. 15 min SEXUOLOGICKÁ PROBLEMATIKA V KI •poradenství, ocenění, emoce, doporučení odborníka Prostá sexuální tematika – pohlavní nemoci, antikoncepce, interrupce •testování ochoty pracovat s tímto tématem, vyjasnění zakázky, ventilace, upozornění na trestnost, •náhradní řešení ke snížení napětí, sexuologická péče Poruchy sexuální preference – hledání hranic normality •ventilace, orientace ve vnitřním zmatku, odborná péče Poruchy pohlavní identity – vyjasňování (dospívání, adolescence) •ventilace, zklidnění, širší orientace, odborná péče, mapování spokojenosti ve vztahu, sebeakceptaci Sexuální dysfunkce – hledání příčin nefunkčnosti sexuál. života • volání jako podnět k onanii – zneužití. vést ke konci Telefonické hovory za účelem sexuál. uspokojení ZÁVISLOSTI V KI doporučuji knihu d. vodáčkové MI – Motivační rozhovory Apod. speciální kurzy agrese, intoxikace v době klidu – odkaz spíše dlouhodobá péče Experimenty např. u dospívajících PSYCHOPATOLOGIE, RESP. DUŠEVNÍ ONEMOCNĚNÍ Delirium KI ventilace, kotvení v realitě – otázky na zjištění orientace v realitě, mapování podpůrné sítě, akutní RZ, riziko agresivního chování Demence kotvení v realitě, jednoduché otázky a pokyny, nasměrování, písemné instrukce, kontakty sociální péče a lékař Psychotická onemocnění – nevyvracíme bludy, mapování, ventilace, kotvení v realitě, klidný hlas, pomalé tempo, jednoduché otázky, akutní – provázení připomínání reálného času Poruchy nálad Manická – ventilace, struktura, volají příbuzní – podpora, odborná péče Depresivní – jednoduché otázky, přizpůsobit tempo, malé kroky, další postup, písemné instrukce, odborná péče, ventilace, pláč Neurotické poruchy – úzkostné poruchy,fobie, somatizace Pochopení, pozornost, naslouchat + zklidnění, direktivní vedení, práce s tělem, odborná péče Poruchy příjmu potravy PRÁCE S DEPRESIVNÍM K A SUICIDIÁLNÍM K •KI •nespěchat •jednoduché otázky •přizpůsobení tempu •malé kroky, krok po kroku •dohodnutí dalšího postupu •písemné instrukce •trpělivost •odborná péče •energie, aktivní tón, nenechat se vtáhnout •suicidum – zásady práce • ANO – pečlivě naslouchat, plně se emočně angažovat, dát prostor a vydržet emoce, pojmenovat • TO=sebevražda, ptát se na konkrétní čas, místo, provedení •NE – moralizace,bagatelizace, podceňování, apel na víru, logiku a morálku, „musíme to překonat” •otázky zjišťování sebevražedných myšlenek •o co se opřu u sebe jako pracovník •Navázat na sebe •Volání o pomoc – „něco ve vás nechce umřít, proto spolu mluvíme“ •Antisebevražedný kontrakt – smlouvání o slibu •Volání IZS PRÁCE SE SUICIDIÁLNÍM K •KI •nespěchat •jednoduché otázky •přizpůsobení tempu •malé kroky, krok po kroku •dohodnutí dalšího postupu •písemné instrukce •trpělivost •odborná péče •energie, aktivní tón, nenechat se vtáhnout •suicidum – zásady práce • ANO – pečlivě naslouchat, plně se emočně angažovat, dát prostor a vydržet emoce, pojmenovat • TO=sebevražda, ptát se na konkrétní čas, místo, provedení •NE – moralizace,bagatelizace, podceňování, apel na víru, logiku a morálku, „musíme to překonat” •otázky zjišťování sebevražedných myšlenek •o co se opřu u sebe jako pracovník •Navázat na sebe •Volání o pomoc – „něco ve vás nechce umřít, proto spolu mluvíme“ •Antisebevražedný kontrakt – smlouvání o slibu •Volání IZS Zajímávé odkazy – duševní zdraví a nemoc •Nevypusť duši •https://nevypustdusi.cz/infografika/?_gallery=gg-1-137 •https://www.youtube.com/watch?v=Iv5kA2fuTuo • •Život za zdí •https://www.youtube.com/channel/UCkb-vPgxhho33rFVRgdq9SA • •Podcast Diagnóza F – Radio Wave Práce ve skupině – rodinné, sebezkušenost •Rozdělení do skupin •Klient, interventi, pozorovatelé •10 minut + 7 minut reflexe, čas hlídá jeden pozorovatel •Klient – můj reálný “problém malého dosahu ve spojení s rodinou“ z posledních pár měsíců např. jak dáváme soužití doma při lockdownu, při zastavení a poradě interventa s pozorovateli zkusit neposlouchat/ zůstat u sebe, při reflexi sdílet co dělal intervent, co to se mnou dělalo –emoce, •Intervent – co dělám, jak podporuji, co se se mnou děje –emoce, možnost zastavit si – požádat o pomoc, možnost dopředu poprosit o pomoc konkrétního člověka •Pozorovatel – v průběhu být připraven pomoci, při reflexi, co se dělo, co fungovalo, mluvit nepřímo (ne ty jsi dělal), formulovat intervent dělal …. s klientem to dělalo, držet se já- výroků – když intervent dělal toto se mnou to dělalo… • 17 min Sociálně-právní problematika •Občanský zákoník – soukromé a rodinné právo - rozvod, vyživovací povinnost, omezení svéprávnosti, určení rodičovství •Sociálně právní ochrana dětí – OSPOD, předběžné opatření •Sociální zabezpečení – státní sociální podpora a podpora v nezaměstnanosti, pomoc v hmotné nouzi, příspěvek na péči, důchod, vdovský a sirotčí důchod •Sociální služby – zákon o sociálních službách – návaznost služeb, poradenství •Specializované poradenství – právo, „dávky“, ochrana práv Psychohygiena a práce se sebou • prevence vyhoření – zdroje a sycení •možnosti sebereflexe • supervize, intervize – pravidelná setkání – tým, individuálně •práce se sebou, práce na sobě – sebezkušenost, kurzy Individuální práce - Co mě sytí? •Papír – rozdělit na 4 části •1. co mě štve na mojí práci, studiu, životě ( 3 min) •2. co mě těší, sytí (3 min) •3. co jsme dělal/a během posledního týdne, abych si odpočinul/a, dobila baterky (3 min) •4. co udělám do týdne (3min) ZDROJE •Vodáčková, Daniela. Krizová intervence. 3. Vyd. Praha: Portál, 2012 •Brož, Filip a Daniela Vodáčková. Krizová intervence v kazuistikách. Vydání první. Praha: Portál, 2015. •Baštecká, Bohumila. Psychosociální krizová spolupráce. Vyd. 1. Praha: Grada, 2013. •Kopřiva, Karel. Lidský vztah jako součást profese : psychoterapeutické kapitoly pro sociální, pedagogické a zdravotnické profese. 4. Vyd. Praha: Portál, 2000