NARUŠENÁ KOMUNIKAČNÍ SCHOPNOST U DĚTÍ PŘEDŠKOLNÍHO VĚKU ØLogopedie ØZákladní atributy jazyka a řeči. ØVerbální komunikace, nonverbální komunikace. ØSoučasné aspekty ontogeneze řeči a jazykových schopností. ØOntogeneze řeči u dětí s mentálním postižením Obsah obrázku interiér, osoba, dítě, vsedě Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku osoba, dívka, interiér, malé Popis byl vytvořen automaticky LOGOPEDIE LOGOS : SLOVO PAIDEIA : VÝCHOVA SPECIÁLNĚ PEDAGOGICKÁ DISCIPLÍNA ZABÝVAJÍCÍ SE VŠEOBECNOU PODPOROU OSOB S NARUŠENOU KOMUNIKAČNÍ SCHOPNOSTÍ (NKS) OBLAST ZKOUMÁNÍ: PATOLOGICKÁ STRÁNKA KOMUNIKAČNÍHO PROCESU OBLASTI •EDUKACE •DIAGNOSTIKA •PREVENCE •TERAPIE •REEDUKACE •PROGNOSTIKA Obsah obrázku osoba, stůl, vsedě, interiér Popis byl vytvořen automaticky INTERDISCIPLINÁRNÍ SPOLUPRÁCE •Pedagogika •Speciální pedagogika •Psychologie •Psychiatrie •Genetika •Informatika u •Pediatrie •Stomatologie •Neurologie •Foniatrie •Otorinolaryngologie •Plastická chirurgie u Obsah obrázku košile Popis byl vytvořen automaticky NARUŠENÁ KOMUNIKAČNÍ SCHOPNOST (NKS) •KDYŽ NĚKTERÁ JAZYKOVÁ ROVINA (NEBO NĚKOLIK JAZYKOVÝCH ROVIN SOUČASNĚ) PŮSOBÍ INTERFERENČNĚ VZHLEDEM KE KOMUNIKAČNÍMU ZÁMĚRU JEDINCE •KDYŽ NARUŠENÍ KOMUNIKACE OMEZUJE SCHOPNOST ČLOVĚKA NAVAZOVAT A UDRŽOVAT SOCIÁLNÍ VZTAHY, VYJADŘOVAT SVÉ MYŠLENKY, PŘÁNÍ A POTŘEBY •NARUŠENÍ V OBLASTI SLOVNÍ ZÁSOBY, GRAMATICKÉ STRUKTURY ŘEČI, ZVUKU ŘEČI A SCHOPNOST PRAKTICKÉHO VYUŽITÍ KOMUNIKACE •NARUŠENÍ RECEPTIVNÍ NEBO EXPRESIVNÍ SLOŽKY ŘEČI •NARUŠENÍ VERBÁLNÍ, NONVERBÁLNÍ I GRAFICKÉ FORMY KOMUNIKACE HOLISTICKÝ PŘÍSTUP V LOGOPEDII uVČASNOST uKOMPLEXNOST uSYSTEMATIČNOST uODBORNOST Obsah obrázku stůl, jídlo, počítač Popis byl vytvořen automaticky LOGOPEDICKÁ INTERVENCE •Navázání kontaktu •Anamnéza (lékařská, rodinná, prostředí) •Vyšetření sluchu •Vyšetření porozumění řeči (receptivní složka) •Vyšetření řečové produkce (expresivní složka) •Vyšetření artikulace •Vyšetření motoriky a laterality •Terapie (stimulující, korigující, redukující) u Obsah obrázku interiér, stůl, přenosný počítač, vsedě Popis byl vytvořen automaticky KOMUNIKACE uZ lat. Communicatio – spojování, sdělování, sdílení, přenos, participace uOvlivňuje rozvoj osobnosti, sebevědomí, sebepojetí, mezilidské vztahy, kognitivní funkce, sociální dovednosti a vnímání vlastní sociální role v rámci společnosti uKomunikační schopnost = dorozumívací schopnost uProces aktivní výměny informací uPatří k nejdůležitějším lidským schopnostem uVerbální, nonverbální OBLASTI KOMUNIKACE uŘEČ uSpecificky lidská schopnost uVědomé užívání jazyka jako složitého systému znaků a symbolů ve všech formách uNení nám vrozená, ale rodíme se s dispozicí, která se rozvíjí až při verbálním styku s mluvícím okolím uHlavní součásti: mluvní orgány, mozek uÚzce souvisí s kognitivními procesy uZevní řeč: schopnost člověka užívat sdělovacích prostředků vytvářených mluvidly uVnitřní řeč: chápání, uchovávání a zpracování myšlenek uJAZYK uSoustava zvukových a druhotných dorozumívacích prostředků znakové povahy společných určité skupině osob uSchopnost chápat, ovládat a využívat symbolický vyjadřovací systém ve formě verbální, nonverbální i grafické podobě u(čeština, angličtina, znakový jazyk neslyšících…) u uŘeč = individuální rozměr uJazyk = společenský rozměr u STAVEBNÍ PRVKY KOMUNIKACE FÁZE KOMUNIKACE uIDEOVÁ GENEZE uVznik myšlenky, kterou chce komunikátor sdílet u uZAKÓDOVÁNÍ uExpresivní vyjádření myšlenky pomocí slov, znaků, symbolů u uPŘENOS uPohyb symbolů od komunikátora ke komunikantovi (vedení obsahu sdělení) u uPŘÍJEM uOkamžik, kdy symboly dorazí ke komunikantovi u uDEKÓDOVÁNÍ uProces příjemcova výkladu sdělené informace, individuální interpretace přijatých symbolů u uAKCE uReakce na zpracovanou informaci, využití získané informace (chování, činnost, verbální reakce) FORMY KOMUNIKACE uVERBÁLNÍ uSlovní komunikace realizovaná za pomoci mluvené řeči, popřípadě písemné formy uÚzce souvisí s kognitivní výbavou – inteligence člověka se nejvýrazněji manifestuje ve slově a písmu uVeškeré sociální kontakty jsou vysoce závislé na schopnosti verbální komunikace (představení, rozhovor, diskuze, hádka, vyjádření a popis myšlenek, představ, přání, potřeb, citů) uNONVERBÁLNÍ uMimoslovní prostředky sloužící ke komunikaci uNejčastěji využívána při vyjadřování emocí, vůle, postojů uMimika, gestika proxemika, haptika a zrakový kontakt uPohyby hlavou, končetin a celého těla, postoj, výrazy tváře, pohledy očí, pozice, poloha a vzdálenost těla v prostoru vůči jiným lidem, doteky při komunikaci, úprava zevnějšku, oblečení… VÝVOJ DĚTSKÉ ŘEČI uVysoce individuální!!! u uZásadní vliv na vývoj řeči dítěte má: uProstředí (řečový vzor, podnětnost prostředí, výchovný styl, otevřenost rodiny vůči společnosti, kulturní odlišnosti, sociální zkušenosti…) uVrozené komunikační a charakterové dispozice (temperament, nadání pro řeč, otevřenost povahy vůči sociálním vztahům, osobnost) uIntelekt a úroveň kognitivních schopností uOdborná podpora v oblasti rozvoje komunikace (včasná diagnostika, vhodně nastavená a systematická logopedická péče) uPřidružená postižení (mentální, sluchové, zrakové, tělesné, poruchy chování, ADHD, SPU) uOrofaciální patologie u u u VÝVOJ ŘEČI dle Sováka uPŘEDŘEČOVÉ OBODOBÍ uObdobí křiku uObdobí žvatlání uObdobí porozumění řeči uSTÁDIA VASTNÍHO VÝVOJE ŘEČI uStadium emocionálně – volní uStadium asociačně – reprodukční uStadium logických pojmů uIntelektualizace řeči u PŘEDŘEČOVÉ OBDOBÍ (přípravná stadia vývoje řeči) u1. rok života dítěte uNa vývoj řeči má vliv již v raném období sání, žvýkání, polykání, aktivizace orofaciální oblasti, vývoj motoriky, zrakový kontakt, tělesný kontakt při kojení, reagování na známé osoby, zraková a sluchová stimulace (nutné podporovat zejména u dětí s postižením) uObdobí křiku uNovorozenecký reflexní křik vyvolaný podrážděním dýchacího centra přechodem z placentárního na plicní dýchání – nemá komunikační význam u2.-3. týden vrozený mimický výraz (úsměv), úsměv jako reakce na úsměv (2.-3. měsíc) uOd 6. týdne citově zabarvený křik (nejprve nelibé pocity – tvrdý hlasový začátek) u2.-3. měsíc křik s měkkým hlasovým začátkem (křikem vyjadřuje i libé pocity a postupně přechází v tzv. broukání) uObdobí žvatlání uKolem 3. měsíce se objevuje větší rozmanitost zvuků, zapojování modulačních faktorů řeči uPudové žvatlání – hra s mluvidly, vytváří tzv. prefonémy uNapodobivé žvatlání (po 6.měsíci – diagnostický moment při detekci sluchových vad, využití tzv. fyziologické echolalie) uObdobí porozumění řeči uKolem 10. měsíce , nechápe obsah slov ale asociuje je s vjemem nebo sociální situací (udělej paci paci, ukaž jak jsi veliký atd.). Výrazný vliv má mimika, gestika, melodie řeči a citový vztah k blízké komunikující osobě) u OBDOBÍ VLASTNÍHO VÝVOJE ŘEČI uStadium Emocionálně-volní (1.-2.rok života) uDítě vyjadřuje své primární pocity a přání formou prvních izolovaných slov (egocentrické stadium řeči) uObdobí jednoslovných vět (pa, ham, mama, bác…). uStadium asociačně-reprodukční (2.-3.rok života) uSlova mají pojmenovávací funkci, slova která zná reprodukuje na jevy podobné, dochází k prudkému rozvoji komunikace, začíná chápat význam komunikace, chce komunikovat s dospělými. Objevují se i víceslovné krátké věty (mama pá, chci papat…). uKolem 2. roku:1. stadium otázek (Co to je?). uStadium logických pojmů (3.-4.rok života) uRozvoj gramatické struktury řeči, časování, skloňování, rozvoj slovní zásoby, abstrakce v komunikaci, vyjadřování pocitů uPo 3. roce: 2. stadium otázek (Proč?). uStadium intelektualizace (od 4 let do dospělosti) uKvalitativní i kvantitativní rozvoj a obohacování komunikačních schopností, prohlubování gramatických forem, sociálního využití řeči… u VÝVOJ ŘEČI dle Lechty uObdobí pragmatizace (do konce 1. roku) uObdobí sémantizace (1.-2. rok) uObdobí lexémizace (2.-3. rok) uObdobí gramatizace (3.-4. rok) uObdobí intelektualizace (po4. roce) Obsah obrázku košile Popis byl vytvořen automaticky VÝVOJ KOMUNIKACE U DĚTÍ S MP uDěti s MP, mají vždy nějaký druh a stupeň narušené komunikační schopnosti uStupeň narušení kom. schopností závisí na stupni mentálního postižení, přidružených vadách, vrozených dispozicích a vlivu prostředí uDůvodem NKS je celkové opoždění psychomotorického vývoje uVšeobecně platí, že čím těžší stupeň mentálního postižení, tím těžší je i narušení v oblasti komunikace uU NKS u MP hovoříme o tzv. symptomatických poruchách řeči uVždy se vyskytuje opoždění ve vývoji řeči a určité omezení v oblasti slovní zásoby, gramatické struktury a praktickém využití komunikace uU těžších forem MP výskyt echolálie uEmocionální dráždivost patrná i v rámci mezilidské komunikace uInfantilní projevy v komunikaci u Obsah obrázku osoba, interiér, malé, mladý Popis byl vytvořen automaticky ZÁSADY PRO PODPORU KOMUNIKAČNÍCH SCHOPNOSTÍ DĚTÍ S MP uOd raného věku podporovat sání, žvýkání, udržení očního kontaktu a reakce na komunikaci uNabízet dostatek podnětů (hmatových, sluchových, zrakových, čichových, motorických) uUdržovat stabilní, klidné a láskyplné zázemí, pozitivně dítě motivovat a velmi často a srozumitelně chválit uKomunikaci rozvíjet při všech každodenních aktivitách, být systematický, citlivý a důsledný uPrincip individuálního přístupu a názornosti ve všech složkách podpory vývoje dětí s MP (rozvoj slovní zásoby, zaměření na konkrétního jedince, propojovat s reálnou zkušeností) uNedostatečné funkce nahrazovat jinými (znakování, obrázky, konkrétní předměty) – nezaměřovat se na dokonalou výslovnost ale na praktické využití komunikace uPodporovat jakékoli vyjadřovací schopnosti a vztah ke komunikaci, vytvářet pochopení významu komunikace uOrofaciální regulační terapie, logopedická péče, Vojtova metoda, Znak do řeči, VOKS, piktogramy, sociální učení