Narušená komunikační schopnost u dětí předškolního věku Narušený vývoj řeči - charakteristika, klasifikace, logopedická intervence Specificky narušený vývoj řeči (VÝVOJOVÁ DYSFÁZIE) - charakteristika, logopedická intervence > Obsah obrázku kreslení Popis byl vytvořen automaticky KATEGORIE NARUŠENÉ KOMUNIKAČNÍ SCHOPNOSTI (NKS) 1.Vývojová nemluvnost (vývojová dysfázie) 2.Získaná orgánová nemluvnost (afázie) 3.Získaná psychogenní nemluvnost (mutismus) 4.Narušení zvuku řeči (rinolalie, palatolalie) 5.Narušení fluence (plynulosti) řeči (tumultus sermonis, balbuties) 6.Narušení článkování řeči (dyslalie, dysartrie) 7.Narušení grafické stránky řeči (dyslexie, dysgrafie) 8.Symptomatické poruchy řeči 9.Poruchy hlasu 10.Kombinované vady a poruchy řeči Obsah obrázku kreslení Popis byl vytvořen automaticky NARUŠENÝ VÝVOJ ŘEČI •Spojení s procesem vyzrávání CNS a rozvojem percepčních, jazykových, kognitivních a motorických funkcí •Poškození řeči v počátcích svého vývoje nebo ještě nevyvinuté řeči s možnými následky do budoucího vývoje řeči •Nutná odborná a včasná intervence, jinak může mít negativní dopad na další vývoj jedince (školní úspěšnost, sociální vztahy, pracovní zařazení…) •Důležitou roli hraje logopedická prevence, včasná a správná logopedická diagnostika a včasná, dostatečná a odborná stimulace vývoje řeči, týmový přístup (lékaři, logoped, rodina, škola…) Obsah obrázku kreslení Popis byl vytvořen automaticky NARUŠENÝ VÝVOJ ŘEČI • •Faktory ovlivňující vývoj řeči: vrozené předpoklady ke komunikaci, temperament, motivace, nadání pro řeč, úroveň smyslového vnímání, poškození CNS, celkový fyzický a psychický stav, intelekt, prostředí, mluvní vzor, výchova, stimulace dítěte ke komunikaci, zkušenosti, forma a způsob vzdělávání, vrstevníci, rodina, odborná logopedická intervence… •NVŘ může být symptomem jiné vývojové poruchy (symptomatická porucha řeči, např. omezený vývoj řeči z důvodu mentálního postižení), nebo dominujícím příznakem (např. vývojová dysfázie) •Závažnost NVŘ: od lehkých odchylek ve vývoji řeči po úplnou nemluvnost Obsah obrázku kreslení Popis byl vytvořen automaticky STIMULACE VÝVOJE ŘEČI Obsah obrázku kreslení Popis byl vytvořen automaticky •Komunikujte tváří v tvář a na stejné úrovni (pozorování a nápodoba mluvidel) •Mluvte jasně a zřetelně, používejte základní slovní zásobu a krátké věty. •Výrazně artikulujte. Udržujte tempo, melodii, hlasitost) •Pojmenovávejte jasně a stručně, co právě děláte (zásada komentování). •Opakujte to, co dítě říká (pokud nerozumíte co dítě říká, opakujte po něm co slyšíte a projev modulujte: intonace, hlasitost, tempo, správná artikulace…) •Reagujte vždy na každou komunikaci (dejte najevo, že dítě slyšíte, respektujete jeho projev a vnímáte jej) •Chvalte, povzbuzujte, motivujte. •Obsah a forma vašeho sdělení dítěti musí být v souladu s tím, jakým způsobem to říkáte (obsah i forma musí souviset a doplňovat význam informace) •Komunikujte na individuálně preferovaná a oblíbená témata konkrétního dítěte •Nezaměřujte se na nedostatky, ale na význam komunikace • KATEGORIE NARUŠENÉHO VÝVOJE ŘEČI •Opožděný vývoj řeči •(např. nepodnětné prostředí, dědičnost, opoždění vývoje CNS, nedoslýchavost…) •Omezený vývoj řeči •(např. u MP, těžších poruch sluchu…) •Přerušený vývoj řeči •(např. po úrazech, prodělaných psychotraumatech, duševním onemocnění, u demence…) •Odchylný vývoj řeči •(např, u rozštěpů či jiných patologií mluvidel…) •Specificky narušený vývoj řeči •(vývojová dysfázie) Obsah obrázku kreslení Popis byl vytvořen automaticky VÝVOJOVÁ DYSFÁZIE •Specificky narušený vývoj řeči v důsledku raného poškození mozku, postihující řečové zóny vyvíjejícího se mozku (tzv. porucha centrálního zpracování řečového signálu, nebo centrální porucha řeči ) •Charakteristická deficity na různých úrovních řečové exprese i recepce •U dětí s VD sledujeme nerovnoměrný vývoj celé osobnosti •Úroveň řečového projevu neodpovídá věku a intelektu •Definice VD: narušení komunikačních schopností charakteristické neschopností, nebo sníženou schopností, verbálně komunikovat, přestože podmínky pro vývoj řeči jsou dobré (nevyskytují se závažné neurologické ani psychiatrické nálezy, inteligence je přiměřená, není poškozeno sluchové a zrakové vnímání a prostředí je stimulující) • Obsah obrázku interiér, stůl, přenosný počítač, vsedě Popis byl vytvořen automaticky Projevy vývojové dysfázie • •Poruchy řečové exprese v rámci jazykových rovin i porozumění řeči •Řeč slyší, ale nedostatečně a nepřesně jí rozumí •Postihuje gramatickou strukturu, výslovnost i slovní zásobu •Zasahuje vývoj všech jazykových rovin •Nejvýraznější obtíže v rovině morfologicko-syntaktické •Péče se zaměřuje primárně na maximální rozvoj pragmatické jazykové roviny •Nerovnoměrný vývoj osobnosti •Deficity motoriky, grafomotoriky, paměti, pozornosti, emocionální sféry, motivace, zvýšená unavitelnost Obsah obrázku interiér, stůl, přenosný počítač, vsedě Popis byl vytvořen automaticky Symptomatologie vývojové dysfázie •Porucha zvukové realizace hlásek (výslovnost) •Vázne syntaktické spojování slov do větných celků •Porucha řazení slabik (přehazuje, vynechává, opakuje…) •Nerozvinutý jazykový cit •Nesprávný slovosled •Problém s časováním a skloňováním •Preference užití podstatných jmen a sloves v infinitivu •Pauzy ve verbálním projevu •Řeč je dysgramatická, často nesrozumitelná •Neschopnost udržet dějovou linii, přeskakuje, neudrží téma •Propojení s poruchami pozornosti a zvýšenou unavitelností • •Nerozeznává klíčová slova k pochopení významu, často nechápe smysl sdělení •Neschopnost reprodukovat věty a sdělení s pochopením významu •Vázne sluchová paměť •Vkládání emocí a napětí do řečového projevu •Porucha krátkodobé paměti •Malá aktivní slovní zásoba •Výskyt dyslexie, dyspraxie •Nepoměr mezi verbálními a nonverbálními projevy •Porucha kresby •Porucha smyslového vnímání (sluchová, zraková percepce, vnímání hmatových a rytmických signálů) •Porušení jemné motoriky, grafomotoriky, laterality • Metodika práce s dětmi s vývojovou dysfázií Obsah obrázku interiér, stůl, přenosný počítač, vsedě Popis byl vytvořen automaticky •Přísun smyslových podnětů (zvuky, barvy, tvary, povrchy, vůně, rytmus, tleskání, poslech…) – podpora zrání mozku •Názornost a individuální přístup (využití obrázků, předmětů pohybu…) •Pozitivní motivace, využití hry •Týmová spolupráce (logoped, pediatr, foniatr, neurolog, psycholog, pedagog z MŠ •Princip imitace normálního vývoje řeči (vývojový princip) •Nejdříve rozvíjet pragmatické funkce řeči (komunikační záměr, pochopení významu komunikace, role komunikačního partnera…) •Komplexní přístup k rozvoji osobnosti (zrakové a sluchové vnímání, myšlení, paměť, pozornost, motorika, prostorová orientace, grafomotorika, práce s emocemi a sociální sférou) • • • Metodika práce s dětmi s vývojovou dysfázií Obsah obrázku interiér, stůl, přenosný počítač, vsedě Popis byl vytvořen automaticky •Zařazovat cvičení a záměrně aktivizovat správné schopnosti v oblasti respirace (dýchání), fonace (tvorby zvuku) i artikulace (výslovnosti) •Zapojovat oromotorická cvičení •Zaměřovat se na gramatickou stránku řečového projevu •Upřednostňovat pragmatickou jazykovou rovinu •Všechny jazykové roviny rozvíjet provázaně, ne izolovaně •Zásadní je včasná a systematická odborná logopedická péče • • •