> > Obsah obrázku chlapec, osoba, dítě, interiér Popis byl vytvořen automaticky OPOŽDĚNÝ VÝVOJ ŘEČI charakteristika, diagnostika logopedická intervence Obsah obrázku dítě, zubní kartáček, malé, zuby Popis byl vytvořen automaticky > > Obsah obrázku chlapec, osoba, dítě, interiér Popis byl vytvořen automaticky OPOŽDĚNÝ VÝVOJ ŘEČI KDY? PROČ? JAK POMOCI? Obsah obrázku dítě, zubní kartáček, malé, zuby Popis byl vytvořen automaticky Opožděný vývoj řeči •Jeden z typů NVŘ •Nemluví-li dítě ve 3 letech, nebo mluví výrazně méně než vrstevníci •Nutné zjistit příčiny (diferenciální diagnostika) -sluchové vady (nedoslýchavost) -nedostatky ve zrakové percepci -snížení intelektu, mentální postižení -orofaciální patologie (rozštěpy…) -akustická dysgnozie (neschopnost zapamatovat si slova a chápat jejich význam) -PAS Obsah obrázku dítě, zubní kartáček, malé, zuby Popis byl vytvořen automaticky Opožděný vývoj řeči -etiologie- •Prostředí (mluvní vzor, výchovný styl, vztahy v rodině, zkušenosti v komunikaci, nadužívání počítače, Tv: pasivita v komunikaci) •Citová deprivace •Dědičnost •Nezralost ve vývoji (nedonošenost, nevyzrálá CNS…) •LMD •----------------------------------------------- •DŮLEŽITÉ: aby dítě samostatně projevovalo snahu komunikovat Obsah obrázku dítě, zubní kartáček, malé, zuby Popis byl vytvořen automaticky Opožděný vývoj řeči -podpora- •KOMPLEXNÍ, MULTISENZORICKÝ, CITLIVÝ A PODNĚCUJÍCÍ PŘÍSTUP •Zásadní pragmatická rovina (nezaměřovat se na výslovnost, ale na schopnost a snahu komunikovat) •Poskytovat vhodný mluvní vzor a dostatek podnětů ke komunikaci •Stimulovat a podněcovat řečový vývoj odborným vedením a každodenně v přirozeném prostředí •Výrazný vliv motivace, pochopení významu komunikace •Zařazení dítěte do kolektivu dětí (MŠ, volný čas) •Nenutit ke komunikaci, ale vtahovat ho do komunikačních situací hravou formou •Rozvíjet smysly (zraková percepce, sluchová diferenciace) •Rozvíjet porozumění řeči •Rozvíjet pasivní a aktivní slovní zásobu •Rozvíjet motorické schopnosti a oromotoriku •Rozvíjet a aktivizovat spontánní řeč, hodně se tázat, komentovat okolní jevy • • Obsah obrázku dítě, zubní kartáček, malé, zuby Popis byl vytvořen automaticky Opožděný vývoj řeči -prognóza- •Na základě vhodně nastavené podpory řeč a komunikace vyzraje do nástupu do ZŠ a v budoucnu nebude omezující pro sociální život (řeč dozraje do požadovaného průměru) •Nutnost předejít deprivacím, pocitům selhání v komunikaci, nechuti komunikovat (vliv na formování osobnosti a sociálních vztahů v raném věku) •Nutné pracovat s příčinami a eliminovat negativní vlivy •Nutná spolupráce rodina - MŠ - logoped •Pokud nenastane zlepšení, při maximální míře podpory - možné další narušení artikulace (dyslalie), nebo vývojová dysfázie – následná logopedická intervence dle formy NKS • Obsah obrázku dítě, zubní kartáček, malé, zuby Popis byl vytvořen automaticky