Obsah obrázku osoba, vsedě, interiér, držení Popis byl vytvořen automaticky Narušení fluence (plynulosti) řeči KOKTAVOST (balbuties) BREPTAVOST (tumultus sermonis) KOKTAVOST •Nesnadná diagnostika i terapie (spolupráce: pediatr, psycholog, logoped) •Zkoumá ji logopedický podobor Balbutologie •Syndrom komplexního narušení koordinace mluvních orgánů •Projevuje se charakteristickým, nedobrovolným přerušováním plynulosti mluvního projevu •Příčinou je křeč na mluvidlech vyvolávající přerušování fluence řeči • •Přerušování : ØTonické (zvýšený tlak na hlásku či slabiku slova – kkkkkkkkkkočka) ØKlonické (trhané opakování hlásky či slabiky slova – kokokokočka) • TYPY KOKTAVOSTI •Vývojová dysfluence (odlišit od pravé koktavosti) 3-4 roky, nevyskytuje se psychická tenze ani nadměrná námaha, pouze neplynulost •----------------------------- •Incipientní koktavost (v předškolním věku) •Fixovaná koktavost (školní věk) 5-7 let •Chronická koktavost (adolescence a dospělost) • •Stupňování a fixace příznaků, zhoršování námahy, prohlubování psychické tenze, bloků a napětí při verbální komunikaci Obsah obrázku dítě, zubní kartáček, malé, zuby Popis byl vytvořen automaticky KOKTAVOST •Komplexní syndrom (foneticko-fonologická rovina-obtíže s artikulací, lexikálně-sémantická rovina-redukce využívaných slov, morfologicko-syntaktická rovina-záměrné zkracování vět, pragmatická rovina-narušené koverbální chování, vyhýbání se verbální komunikaci, potíže s navázáním a udržením rozhovoru) •Narušení koverbálního chování: grimasy, mrkání, kývání se, přešlapování, manipulace s prsty, motorický neklid, podupávání, vyhýbání zrakovému kontaktu •Negativní vztah k verbální komunikaci, obavy, snížené sebevědomí, potíže v komunikaci s neznámými lidmi, po telefonu, nebo v důležitých sociálních situacích – možný vznik logofobie •Zvýšená frekvence výskytu: předškolní věk, poté v období nástupu do ZŠ, puberta •Častější u chlapců (4:1) •70% případů vzniká koktavost v předškolním věku, 20% v začátku školní docházky, 10% později • Obsah obrázku osoba, interiér, žena, vsedě Popis byl vytvořen automaticky 3 HLAVNÍ SYMPTOMY KOKTAVOSTI 1.Neplynulost řeči (repetice – opakování) 2.Nadměrná námaha při verbálním projevu (při překonávání spasmů, výskyt narušeného koverbálního chování) 3.Psychická tenze (možné vyústění až v logofobii) • Obsah obrázku osoba, mladý, oblečení, chlapec Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku osoba, interiér, mladý, malé Popis byl vytvořen automaticky KOKTAVOST •Příznaky se v řeči kombinují a mění dle situací a jejich náročnosti •Roli hraje vztah k osobě s níž dítě komunikuje, styl rozhovoru, aktuální zdravotní stav, nálada, únava •Komplexní narušení respirace, fonace, artikulace • •Respirace: dýchání je narušené, přerývané, nepravidelné, dyšná tvorba hlasu, dýchací spazmy •Fonace: spazmy na hlasivkových vazech způsobují tvrdý hlasový začátek, který může vézt až k poškození hlasivek •Artikulace: výslovnost narušená křečemi hlasivek na začátku slov a vět Obsah obrázku dítě, zubní kartáček, malé, zuby Popis byl vytvořen automaticky PŘI KOKTAVOSTI VZNIKÁ V ŘEČI: •Dysprozódie (narušení prozodických faktorů: melodie, tempo, přízvuk, hlasitost, tón, výška…) - řeč monotónní, tempo kolísavé • •Embolofrágie (tzv. slovní vmetky: vsuvky v podobě nápomocných hlásek, slabik či slov-jo, no, hm, ehm, žeáno…) - pomoc při překonávání křečí mluvidel, získání času pro překonání spazmatu • •Parafrázie (snaha vyhnout se slovům s problematickou hláskou) - snaha volit v řeči různé druhy opisů, synonym, negativní vliv na obsah výpovědi, omezení vyjadřování ETIOLOGIE KOKTAVOSTI •Dědičnost (40-60%) •Poškození CNS (při porodu), orgánové příčiny (mozek) – bez nálezu na EEG •Psychotrauma (neuróza): šok, úlek, negsativní zážitek, neorotizace z domácího či školního prostředí •Napodobení (mluvní vzor) – velmi výjimečně • Obsah obrázku osoba, vsedě, stůl, interiér Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku osoba, přenosný počítač, interiér, vsedě Popis byl vytvořen automaticky TERAPIE KOKTAVOSTI •Individuální i skupinová •Psycholog-logoped-rodina-MŠ •Behaviorální terapie, psychoterapie, medikamentózní léčba, řečový trénink, spánkový režim, muzikoterapie (zpěv), akupunktura, hypnóza, tělesné cvičení, dieta, denní režim, nácvik respirace, fonace a artikulace, řečnická cvičení, čtení, zlepšení koncentrace, oromotorická cvičení •Na řečové nedostatky neupozorňovat, spíše volit klidový a nenásilný styl terapie, zaměřovat se na uvolnění spazmů, využití četby, zpěvu, rytmizace, ozvěny (Lee efekt), řečového tréninku a nácviku projevu v různých situacích, psychorehabilitace Obsah obrázku osoba, interiér, žena, vsedě Popis byl vytvořen automaticky TERAPIE KOKTAVOSTI •Zásadní vliv: včasná péče - zda incipientní koktavost přejde ve fixovanou •Prevence fixování koktavosti: Øpodporovat pohodu při komunikaci, pěstovat přiměřené tempo řeči Ødodržovat pravidelný denní režim Øvytvořit pocit ochrany – dítě musí mít ve svém prostředí pocit bezpečí Øklást dítěti méně otázek Ønenutit dítě k hovoru Ønepřerušovat je při hovoru Øvěnovat mu přiměřenou pozornost Ønemít nepřiměřená očekávání a vysoké nároky na dítě Øodstranit situace, kterých se dítě evidentně bojí (např. návštěva Mikuláše a čerta, strach ze tmy apod.) Øvyhýbat se extrémnímu rozrušení (i pozitivní emoce mohou negativně ovlivnit plynulost řeči) Økoktavost netrestat – ani nepřímo (projevy netrpělivosti), na příznaky neupozorňovat, nežádat opravu vyřčeného Ønevyžadovat direktivně řečový projev (nepředvádět dítě před známými) Ønepřipouštět žádné náhlé změny životosprávy, dodržovat zásady psychohygieny Ødůležité a závažné rozhovory v rodině vést zásadně v nepřítomnosti dítěte • Obsah obrázku dítě, zubní kartáček, malé, zuby Popis byl vytvořen automaticky BREPTAVOST •Narušení plynulosti řečového projevu, které si ale na rozdíl od koktavosti, dotyčný neuvědomuje (dotyčný nedostatečně kontroluje své výpovědi) •Zrychlené tempo řeči s přerušováním, chybnou artikulací a nesprávným dýcháním •Řeč není pro osobu s breptavostí stresující, spíše je nepříjemnou pro okolí • •Symptomy: •Nízký rozsah pozornosti, narušená percepce, artikulace i formování výpovědi, narušení myšlenkových procesů projevující se i v psaní, čtení, rytmu řeči, hudebnosti a chování, bezobsažná řeč, dezorganizace myšlení, slabé chápání výpovědi, chudá skladba vět, rychlé tempo, opakování hlásek (slabik či slov), embolofrázie, monotónní řeč, prodlužování hlásek, vdechy v řeči, chybná artikulace, narušení prozodických faktorů a muzikálnosti (běžný intelekt) Obsah obrázku osoba, chlapec, dítě, interiér Popis byl vytvořen automaticky ETIOLOGIE BREPTAVOSTI •Dědičnost •Poškození mozku (organický podklad) – nález na EEG • • Obsah obrázku chlapec, osoba, dítě, interiér Popis byl vytvořen automaticky TERAPIE BREPTAVOSTI •Na rozdíl od koktavosti je vhodné na poruchu řeči upozornit a tím dosáhnout zlepšení • •Zaměřit se na celkové zklidnění a autokorekci vlastních projevů, stabilizace tempa řeči, zvýšení koncentrace pozornosti, rozvoj rytmického cítění, rozvoj čtení, budování struktury vnější výpovědi především při monologu, podporovat fonaci, respiraci i artikulaci, rozvíjení motoriky (oromotoriky) • Obsah obrázku dítě, zubní kartáček, malé, zuby Popis byl vytvořen automaticky