SPk545 Narušená komunikační schopnost u dětí předškolního věku Kombinované studium Soboty 7.11. a 12.12. 8:00-13:50 CÍLE PŘEDMĚTU • Seznámení s problematikou vývoje řeči a jazykových schopností dětí předškolního věku (se zaměřením i na komunikaci dětí s mentálním postižením). • Možnosti a průběh logopedické intervence u dětí předškolního věku. • Seznámení s jednotlivými druhy narušené komunikační schopnosti u dětí předškolního věku. • Aplikace na praktické případy konkrétních dětí s narušenou komunikační schopností. • Zaměření na vlastní schopnost zhodnocení aktuální úrovně komunikačních schopností a představu o možnostech návazné odborné logopedické podpory. ONLINE VÝUKA • Soboty 7.11. a 12.12. • 8:00 – 13:50 • Prostřednictvím MS Teams: odkaz pro přihlášení do třídy : https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aef06134b086249f4b142423125799e86%40thread.tacv2/conversatio ns?groupId=209967c4-9e54-482a-bfd5-ead59d652918&tenantId=11904f23-f0db-4cdc-96f7-390bd55fcee8 • Veškeré materiály (včetně prezentací) budou vloženy po skončení každé online výuky do studijních materiálů předmětu (prosím, sledujte je průběžně během celého semestru!) Obě ONLINE přednášky budou rozděleny na dvě části: 1. část (8:00 – cca 11:00) • Teoretické ukotvení témat předmětu (dle osnovy). • Výuka za využití online přednášky a PPT prezentací. 2. část (11:30 – 13:50) • Skupinová a individuální online diskuze. • Práce s případovými studiemi konkrétních dětí. Do studijních materiálů budou předem vloženy případové studie konkrétních dětí předškolního věku a Vaším úkolem v rámci druhé části přednášky bude, pokusit se samostatně zpracovávat Plán podpory rozvoje komunikačních dovedností u konkrétního vybraného dítěte. • V této části výuky budu online k dispozici pro zodpovídání dotazů, rozšíření nebo prodiskutování složitějších témat spojených s praktickou aplikací znalostí získaných z online výuky. Budeme se věnovat především možnostem využití konkrétních metod a přístupů pro podporu vývoje a rozvíjení komunikačních schopností dětí předškolního věku. • Plány podpory vypracované v rámci výuky a následné samostatné domácí práce, budou součástí finálního hodnocení při ukončení předmětu. POŽADAVKY K ABSOLVOVÁNÍ PŘEDMĚTU • Aktivní účast na online výuce • Odevzdání Plánu podpory rozvoje komunikačních dovedností u konkrétního dítěte předškolního věku (dle případové studie přidělené v rámci online výuky). Plán podpory prosím vložit do konce kalendářního roku 2020 do příslušné odevzdávárny (neposílat na mail)! Obsah: Popis projevů v komunikaci. Orientační diagnostika NKS. Specifika vhodné podpory a přístupu u konkrétního dítěte. Průběh a možnosti individuální a skupinové logopedické intervence. Možnosti odborné podpory v rámci předškolního vzdělávání. Možnosti podpory rozvoje komunikačních schopností v rámci rodiny. Možnosti aplikace konkrétních metod, postupů, přístupů a příklady vhodných pomůcek využitelných pro rozvoj komunikačních schopností konkrétního dítěte. • Úspěšné absolvování závěrečného testu s minimálně 75% úspěšností TÉMATA PŘEDNÁŠEK · Základní atributy jazyka a řeči. Verbální komunikace, nonverbální komunikace, současné aspekty ontogeneze řeči a jazykových schopností. · Charakteristika jazykových rovin (lexikálně-sémantická, morfologicko-syntaktická, foneticko-fonologická, pragmatická). · Narušený vývoj řeči - klasifikace, charakteristika, dítě se specificky narušeným vývojem řeči. Charakteristika specificky narušeného vývoje řeči, logopedická intervence. · Opožděný vývoj řeči - charakteristika OVŘ, diagnostické možnosti, logopedická intervence. · Dyslalie - současné pohledy na problematiku dyslalie, klasifikace dyslalie z fonetického a fonologického hlediska, logopedická intervence u dětí předškolního věku. · Narušení fluence řeči u dětí předškolního věku. · Poruchy zvuku řeči u dětí předškolního věku - huhňavost, palatolalie. · Orofaciální rozštěpy - etiologie, klasifikace. Interdisciplinární péče u dětí s orofaciálními rozštěpy. · Mutismus u dětí předškolního věku. (S)elektivní mutismus – vymezení, charakteristika. · Spolupráce logopeda a dalších odborníků při intervenci u dětí předškolního věku. · AAK u dětí předškolního věku. DOPORUČENÁ LITERATURA • LECHTA, Viktor. Diagnostika narušené komunikační schopnosti. • BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona. Komunikace dětí předškolního věku. • LECHTA, Viktor a Barbara KRÁLIKOVÁ. Když naše dítě nemluví plynule: koktavost a jiné neplynulosti řeči. • LECHTA, Viktor. Terapie narušené komunikační schopnosti. • HARTMANN, Boris a Michael LANGE. Mutismus v dětství, mládí a dospělosti : rádce pro rodinné příslušníky, postižené, terapeuty a pedagogy. • SMOLÍK, Filip a Gabriela MÁLKOVÁ. Vývoj jazykových schopností v předškolním věku : osvojování slovní zásoby a gramatiky, rozvoj fonologických schopností a fonologického povědomí, poruchy jazykového vývoje, diagnostika jazykových schopností. • KLENKOVÁ, Jiřina. Logopedie. • BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona. Koncepce rané logopedické intervence v České republice : teorie, výzkum, terapie.