Podklady pro online výuku: SPkK02 Logopedie 2 Datum: 15. ledna 2021, 8:00 Téma: Dyslalie Text je součástí elektronické publikace Komunikační a simulační techniky logopedické (https://munispace.muni.cz/library/catalog/book/1637) Charakteristika dyslalie Dyslalie patří mezi nejrozšířenější narušení ve vývoji řečových schopností, charakteristická je motoricky a zvukově nápadnou a odchylnou artikulací jedné či více hlásek (Klenková, 2006): · označována také jako patlavost či slovní patlavost; · narušena je výslovnost jedné hlásky nebo skupiny hlásek rodného jazyka, ostatní hlásky jsou vyslovovány adekvátně podle příslušných jazykových norem; · spadá do kategorie narušení článkování řeči. Dvořák (2003) zmiňuje anglický termín Articulation Disorders, v němž dále rozvádí jednotlivé formy poruch artikulace a uvádí k nim zastřešující zkratku S.O.D.A., která označuje Substitution (= paralalie), Omission (= mogilalie), Distortion (= dyslalie) a Addition (= polylalie, tedy přidání hlásky). Hlavní úroveň zasažení je fonetická – používání jednotlivých hlásek (analytická stránka řeči), dopad je ovšem patrný i na úrovni fonologické – spojení do slabik, slov a vět, což je základem lingvistické úrovně jazyka: morfologicko-syntaktické, lexikálně-sémantické a pragmatické (Nádvorníková, 1995 sec. cit. Lechta, 2005) Mezi nejčastější etiologické faktory se dle Nádvorníkové (In Lechta, 2003) řadí: · vliv prostředí, mluvní vzor, nesprávný postoj k projevu dítěte; · nedostatky v citovém přístupu; · nedostatky ve sluchové percepci, nedostatečná diskriminace zvuků, vady sluchu; · poruchy centrální nervové soustavy, neuromotorické poruchy; · kognitivně-lingvistické nedostatky; · motorická neobratnost; · anomálie mluvních orgánů; · dědičnost. Hláska tvořená jiným způsobem a na jiném místě, než odpovídá normě, se označuje řeckým názvem s příponou -izmus. Vymezte následující pojmy: bilabiální lambdacizmus interdentální sigmatizmus velární rotacizmus uvulární rotacizmus bohemicus Klasifikace dyslalie podle rozsahu (Klenková, 2006): U slabikové nebo slovní dyslalie, tedy narušení artikulace v určitém kontextu, uvádí Lechta (1990) několik symptomů tzv. kontextové dyslalie: · elize – vypouštění, vynechávání hlásek; · metateze – přesmykování hlásek; · kontaminace – směšování hlásek; · anaptixe – vkládání hlásek; · asimilace – připodobňování, přizpůsobování hlásek. Uveďte příklady jednotlivých symptomů kontextové dyslalie. ___________________________________________________________________________________________________ _______________________________________________________________ Zcela zásadní je navázání spolupráce s dítětem a jeho rodinou: „Ani sebelepší péče odborných pracovníků není zdaleka dostačující, jestliže o narušené komunikační schopnosti člověka a její problematice není poučena rodina a okolí osoby.“ (Krahulcová, 2007, s. 177). Komplikujícím faktorem může být upozorňování na narušenou výslovnost ze strany okolí v průběhu intervence a nesprávně prováděná logopedická cvičení. Kutálková (2011) dodává, že na vývoj řeči rovněž působí současné negativní civilizační vlivy. Důležitou roli z hlediska upozornění rodičů na přetrvávající obtíže v artikulaci může hrát třídní učitel žáka. V rámci intervenčního přístupu k dětem s dyslalií je nezbytné dodržovat některé další zásady (Peutelschmiedová, 2005, Neubauer, 2011, Krahulcová, 2013). Charakterizujte podstatu následujících zásad: zásada krátkodobého cvičení ___________________________________________________________________________ zásada využití sluchové kontroly ___________________________________________________________________________ zásada používání pomocných hlásek (substituce) ___________________________________________________________________________ zásada minimální akce ___________________________________________________________________________ zásada postupu od snadnějšího ke složitějšímu ___________________________________________________________________________ zásada individuálního pozitivního přístupu ___________________________________________________________________________ zásada nácviku vždy pouze jedné hlásky ___________________________________________________________________________ zásada plánování ___________________________________________________________________________ zásada společných aktivit ___________________________________________________________________________ zásada přirozenosti a začlenění do denního režimu ___________________________________________________________________________ Doporučená literatura a další zdroje: Dvořák, J. (2007). Logopedický slovník. Žďár nad Sázavou: Logopedické centrum. Klenková, J. (2006). Logopedie: narušení komunikační schopnosti, logopedická prevence, logopedická intervence v ČR, příklady z praxe. Praha: Grada. Krahulcová, B. (2013). Dyslalie – patlavost: vady a poruchy výslovnosti. Praha: Beakra. Kutálková, D. (2011). Budu správně mluvit: Chodíme na logopedii. Praha: Grada. Lechta, V. (1990). Logopedické repetitorium: teoretická východiska súčasnej logopedie, moderné prístupy. Bratislava: SPN. Lechta, V. et al. (2005). Terapie narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál. Nádvorníková, V. (2003). Diagnostika dyslalie. In Lechta, V. et al. Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál. Neubauer, K. (2011). Artikulace a fonologické rozlišování hlásek. Havlíčkův Brod: Tobiáš. Peutelschmiedová, A. (2005). Logopedie. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.