SPD v kojeneckém a batolecím věku Novorozenecké období V novorozeneckém období převažuje diagnostika lékařská, která je zaměřená na aktivitu a funkci CNS (předpoklad zdárného vývoje). Zvláštní péče je věnována dětem rizikovým (pre – a perinatální komplikace), které mají nízkou poporodní hmotnost, došlo u nich ke krvácení do mozku, popř. hypoxii (nedostatek kyslíku plodu) ad. Nedonošené děti a děti s postižením jsou více dráždivé a labilnější. Mají horší reakce na podněty. Zhoršené vnímání a chápání signálů. Těmto dětem se věnují neonatologické poradny (intenzivní péče o nemocné novorozence). Diagnostika a podpora je poskytována: · psychologem (především pomoc rodičům) · speciálním pedagogem (centra rané péče) · a dalšími odborníky vzhledem k postižení (lékaři, fyzioterapeutové apod.) Kojenec Období je charakteristické rychlým psychomotorickým vývojem, tzv. fází receptivity, otevřenosti. Primární potřeba kojence: stimulace, úzce souvisí s potřebou učení. Na rozvoj kognitivních procesů má vliv vnímání a motorika (senzomotorické období). V 10. m. se rozvíjí vědomí příčiny a následku. Předverbální období: 4. m. broukání, 6.-8.m. žvatlání, 8.-10.m. porozumění řeči, v roce jednoduchá slova (asi 5). Socializace: 3. m. úsměv, pohled do očí, rozlišuje živé a neživé objekty, 6. - 8.m. rozeznává známé a neznámé lidi, odlišuje matku, objevuje se strach z neznámých situací i lidí. Diagnostika se zaměřuje na: · vnímání · hrubá a jemná motorika · adaptivní chování · řeč · sociální chování. K diagnostice vyhovují vývojové škály. U dětí s postižením se určuje dgiagnóza, klinický obraz (např. MO) je většinou znám do konce1. roku. Určená dg. je předpokladem pro zahájení včasné intervence. Důležitá je diagnostika rodinného prostředí. Batole Dochází k rozvoji chůze, zdokonalování motorických dovedností. Rozvoj verbální komunikace. Rozvoj myšlení souvisí s aktivní činností a manipulací, symbolické myšlení. Řeč: jednoduché věty kolem 2. r., agramatismy. Odpoutávání se od matky, rozvoj vlastní identity, potřeba prosazování (charakter negativismu). Osvojuje si základy norem chování, orientaci v sociálním prostředí. Sociální učení, forma nápodoby. Diagnostika se zaměřuje na: · hru · motoriku · oblast rozumových schopností · oblast emocí · řeč · sociální vývoj. Shrnutí oblasti diagnostiky 0-3 roky · Úroveň motoriky: pohybové dovednosti. · JM: úchopy, manipulace s hračkami a různým materiálem. · Uvědomování si vztahů a souvislostí mezi předměty a jejich vlastnostmi: souvisí s vnímáním, prostředím a stimulací. · Samostatnost činností: nutná míra podpory. · Projevy ve hře: specifické projevy podmíněné postižením. · Počátky tvořivosti ve hře: kresba, modelování, stavba kostek. · Schopnost učení nápodobou. · Úroveň komunikace. · Porozumění požadavkům a jejich respektování: podřízení se autoritě, základní návyky chování apod. · Projevy emancipace a sebeuvědomění: rozvoj volní složky. · Rozvoj emoční oblasti: projevy afektivity, začátky utváření vyšších citů. · Úroveň adaptace: v různém prostředí. · Způsob výchovy rodičů: riziko extrémních přístupů zvl. u dětí s postižením. · Schopnost navazovat sociální vztahy: kvalita s vrstevníky i dospělými. · Schopnost začlenit se do kolektivu: jesle, stacionář. Kontrolní otázky: 1. Charakterizujte novorozenecké období, uveďte možné projevy nápadností u rizikových dětí. 2. Rozveďte možnou podporu v novorozeneckém období. 3. Jmenujte oblasti diagnostiky v batolecím věku. 4. Uveďte na konkrétním dítěti s vybraným postižením příklady realizace diagnostiky. Literatura: Přinosilová, D. Diagnostika ve speciální pedagogice (2007) Opatřilová, D. Pedagogicko-psychologické poradenství v raném a předškolním věku u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami (2006)