Speciálně pedagogická diagnostika u dětí a žáků s tělesně postižených ___________________________________________________________________________ Diagnostika: · je odvozena z řeckého slova diagnósis - poznání · zaměřuje se na posuzování individuálních zvláštností jedince, které ovlivňují efektivnost výchovného působení · zaměřuje se na všechny vnitřní a vnější příčiny (Monatová 2000). · pedagogická diagnostika je chápána jako teorie a praxe zjišťování, rozpoznávání, klasifikování, posuzování, charakterizování a hodnocení úrovně pedagogického rozvoje objektu výchovy (dítě, žák, dospělý), tj. osobnosti jedince · úrovně rozvinuté vlivem pedagogického působení a z pedagogických hledisek, zejména z aspektu, jak jsou plněny a dosaženy cíle a úkoly výchovně vzdělávacího procesu. Pedagogická diagnóza: · Zjištění úrovně v jednotlivých složkách osobnosti · Identifikuje obtíže při výchově a vzdělávání · Naznačuje metody a prostředky při edukaci · Naznačuje prognózu, potenciální možnosti jedince · Musí být komplexní Obsahová stránka diagnostiky: · Hrubá motorika · Jemná motorika vč. laterality · Grafomotorika a kresba · Komunikace a řeč · Vnímání · Oblast sociální vč. citových a volních procesů · Složka rozumová · Sebeobsluha · Zvláštnosti Metodologická stránka diagnostiky: · Osobní anamnéza · Rodinná anamnéza · Anamnéza širšího životního prostředí · Metoda pozorování · Pedagogický experiment · Metody měření · Analýza výsledků činností · Dokumentace materiálů SPD hrubé motoriky: * Ovládání hlavy a trupu * Rozsah a koordinace pohybů * Pohybové možnosti a omezení * Výskytu stereotypů a automatismů * Uvědomělé provádění pohybů * Charakteristika pohybů * Pohybová paměť Jemná motorika a lateralita: * Celkovou hybnost a výkonnost ruky * Hodnocení v ergoterapii * Úchopy * Pohyblivost prstů * Lateralitu * Senzomotoriku Grafomotorika: · Vedení čáry a plynulost tahu (celková jasnost a pravidelnost, nejistota, rozhodnost, návaznost, spojitost linií, dvojité linie, přerušovaná linie). · Síla čáry, přítlak, uvolněnost. · Schopnost opisovat předepsané vzory. · Zvláštnosti: spasticita, hypotonie, dyskinéza, · Znaky organicity: tremor, dvojitá linie, přerušovaná linie, neschopnost navazovat a spojovat tvary. · Předcházení zlozvyků. Kresba: · Stupeň kresby. · Zadané téma (dodržení). · Zvolené téma (výstižnost, nápadnosti). · Řešení prostoru, prostorové uspořádání (nahodile, bez vztahů, spodní okraj papíru jako zem apod.). · Základní čára (zem), zvlněný horizont (nebe). · Zmenšování figur dozadu (nedůležité, byli daleko). · Použití barev. · Specifika kresby. Komunikace a řeč: · Aktivní slovní zásoba. · Pasivní slovní zásoba (chápání instrukcí, příkazů, vyslechnutého příběhu apod.). · Plynulost projevu (tempo, rytmus, přestávky, vmetky). · Výslovnost. Vnímání: · Sluchové vnímání (rozsah sluchového pole, fonematický sluch, orientační zkouška sluchu) · Zrakové vnímání (rozlišování, korekce brýlemi apod.) Oblast sociální, volní vlastnosti: · Vztahy mezi dětmi a dospělými. · Chování (vyrovnané, labilní, vzdorovité,). · Aktivita x pasivita dítěte. · Egocentrismus, negativismus. · Emoce (impulsívnost, spontánnost, hravost, střádání nálad, plačtivost, dráždivost apod.). Rozumová oblast: · Kvalita poznávacích procesů představy, myšlení,fantazie,..). · Myšlenkové operace (analýza, syntéza, generalizace, třídění,...). · Příčina a následek. · Pozornost (odklonitelná, fluktující, rozptýlená, rigidní,…). · Paměť (bezprostřední zapamatování, krátkodobá apod.). · Součástí je hodnocení orientace v prostoru a čase, matematické představy, příroda a společenské prostředí. Sebeobsluha: · Stolování (používá lžíci, příbor, hrníček z náústkem, je krmeno apod.) · Osobní hygiena (inkontinence, návyky apod.) · Oblékání (samostatnost, nutná asistence, dopomoc apod.) Zvláštnosti: · Kompenzační pomůcky. · Výskyt EPI (jaká?). · Podávání léků. Kontrolní otázky a úkoly: 1. Zopakujte si kategorie obsahové a metodologické stránky diagnostiky u jedinců s tělesným postižením. 2. Zamyslete se nad jednotlivými složkami diagnostiky a uveďte konkrétní příklady z praxe. 3. V rámci praxe proveďte diagnostiku dítěte/ žáka s tělesným postižením. Literatura: Opatřilová, D. (2014). Pedagogická intervence u jedinců s mozkovou obrnou v raném a předškolním věku. Brno: MU. Opatřilová, D. (2018). Speciálně pedagogická diagnostika somatopedická. https://munispace.muni.cz/library/catalog/book/1604 Přinosilová, D. (2007). Diagnostika ve speciální pedagogice. Brno: Paido.