Preventivní a nápravná cvičení Interindividuální variabilita (zvl. při patologii). Stimulaci lze provádět zhruba od 3. měsíce. Rozvojem pohybu rukou formujeme funkce opěrné, odtahovací, uchopovací a ukazovací. Adekvátní hry a úkoly vzhledem k věku. Používáme: - Masáže, hlazení, poklepy. - Vkládáme prsty, malé předměty. - Hračky na závěsu, ozvučené hračky. - Stlačování pískacích hraček. - Vytlačování vody z houby. - Vertikální navlékadla - Formování pohybů rukou: „Paci, paci“, „ždímání prádla“, „setřepe vodu“ apod. - Rozbalování krabiček (lentilky), bonbónů apod. - Navlékání korálů (pevný návlek, drátek, šňůrka) - Stavebnice: věže, mosty, schody apod. - Terapeutická hmota: válení, uštipování, rytí, lepení apod. - Přemísťování předmětů na manipulační desce a různých drátěných programech. - Mačkání papíru (jemný, průklepový, hedvábný, novinový,..) - Lega, puzzle. Příklady masáže rukou: Cíl: masáž celé horní končetiny hlazením: - Pomůcky: vonný olejíček. - Postup: jemným tlakem masírujeme od ramene přes loket k zápěstí až k prstům, a to z vnější i vnitřní strany. Cíl: prokrvení rukou, rozcvičení. - Pomůcky: flanelové šátky, nahřátý pytlík písku, teplá voda ad. - Postup: automasáž třením dlaní, hřbetu a masírování prostřednictvím pomůcek. Cíl: masáž rukou v různých materiálech. - Pomůcky: nádobky s vodou, hlínou, pískem, kamínky, kuličky, těstoviny, luštěniny apod. Na dno vložíme hledaný předmět. - Postup: dítě vkládá ruce do nádob a hledá konkrétní předmět. Cíl: prokrvení rukou - Pomůcky: vonný olejíček. - Postup: jemným tlakem masírujeme od zápěstí přes hřbet ruky ke konečkům prstů, od zápěstí přes dlaň ke konečkům prstů. Cíl: aktivace natahovačů prstů. - Pomůcky: žíněný kartáč. - Postup: dráždění žíněným kartáčem na předloktí. Uvolnění a rozcvičení motoriky horních končetin: Navrhněte cvičení: - v kleku - v sedu - ve stoji Prstová cvičení: Cíl: rozcvičení prstů. Postup: loket opřeme o stůl, dlaně a prsty směřují nahoru. Dítě napodobuje pohyby prstů a ruky dle terapeuta. Cíl: stimulační hry na rozvoj motoriky prstů. - Postup: ruce volně opřené předloktím o podložku (stůl), dítě napodobuje terapeuta, samo improvizuje. - Cvičení na opozici palce podle jednotlivým prstům. - Cvičení na pohyblivost prstů z Metody dobrého startu: přivítání prstů, nůžky, oddalování a přibližování prstů, hra na klavír, na flétnu, dlouhý nos, kocouří drápky, list kaštanu a další. - Prstová cvičení: na rozvoj úchopu. Hmatová cvičení: Cíl: poznávání předmětů hmatem bez kontroly zraku. - Pomůcky: hmatové krabice, různé předměty. - Využití kompenzačních pomůcek: posilovač dlaně a prstů, masážní válec, kruhový trenér, molitanové míčky, míčky s bodlinkami, masážní a posilovací válec, činky s možností utažení, posilovač pružinový, gumolana - různé průměry a tažnosti, závaží na ruce a nohy- utahovací, posilovač prstů, kleště posilovací. Kontrolní otázky a úkoly: 1. Charakterizujte preventivní a nápravná cvičení a popište možnosti realizace. 2. Uveďte příklady masáže rukou. 3. Vyzkoušejte si vybranou masáž na druhé osobě. 4. Uveďte příklady prstových a hmatových cvičení. Literatura k dostudování: OPATŘILOVÁ, Dagmar. Pedagogická intervence v raném a předškolním věku u jedinců s dětskou mozkovou obrnou. 2., přepracované a rozšířené. Brno: MU, 2010. 150 s. ISBN 978-80-210-5266-6. OPATŘILOVÁ, Dagmar. Grafomotorika a psaní u žáků s tělesným postižením. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014. Elportál. ISBN 978-80-210-6769-1. url html epub