Perspektivy inkluzivního vzdělávání
Základní informace o předmětu
Cílem předmětu je
- Zprostředkovat studentům pohled na realizaci inkluzivního/ společného vzdělávání žáků se SVP a žáků intaktních v běžných základních školách
- Diskutovat vliv jednotlivých faktorů ovlivňujících inkluzivních vzdělávání
- Vybavit studenty znalostmi řádné terminologie a souvislostí o inkluzivním vzdělávání
- Umožnit studentům reflektovat vlastní myšlenky ohledně inkluzivního vzdělávání v prostředí českého školství
Témata kurzu:
- Základní terminologie inkluzivního vzdělávání
- Od segregace k inkluzivnímu vzdělávání
- Zásadní změny českého edukačního systému v roce 2016
- Pedagogicko-psychologické poradenství a jeho nástroje k podpoře inkluzivního vzdělávání
- Školní klima podporující inkluzivní vzdělávání
- Učitel a jeho role v inkluzivním vzdělávání
- Heterogenní třída – žáci intaktní a žáci se speciálními vzdělávacími potřebami
- Rodina a její vliv na postoj žáka k inkluzivnímu vzdělávání
- Společnost a její postoj k inkluzivnímu vzdělávání
- Budoucnost inkluzivního vzdělávání
Organizace kurzu:
Výuka předmětu bude probíhat s využitím interaktivní osnovy předmětu a MS Teams. V každém týdnu bude v interaktivní osnově stanovena téma a k němu určené podklady k nastudování. V každé lekci budou případně doplňující úkoly.
Dále budou v následujících termínech (vždy dle rozvrhu - Po - 13hod) probíhat přímá setkání kurzu skrze MS Teams, při nichž budou diskutována vybraná témata:
9.
listopadu
- Základní terminologie inkluzivního vzdělávání
- Od segregace k inkluzivnímu vzdělávání
- Zásadní změny českého edukačního systému v roce 2016
16. listopadu
- Pedagogicko-psychologické poradenství a jeho nástroje k podpoře inkluzivního vzdělávání
7.
prosince
- Učitel a jeho role v inkluzivním vzdělávání
- Heterogenní třída – žáci intaktní a žáci se speciálními vzdělávacími potřebami
4. ledna
- Rodina a její vliv na postoj žáka k inkluzivnímu vzdělávání
- Společnost a její postoj k inkluzivnímu vzdělávání
- Budoucnost inkluzivního vzdělávání
Ukončení kurzu
Kurz, coby volitelným, není ukončen žádným testem. Zápočet je studentům udělen na základě jejich aktivity v dílčích aktivitách a při online setkáních.