Sociologie pro speciální pedagogy

Týden 4 - Sociologie vzdělávání a nerovnosti

V tomto týdnu se budeme věnovat tématu sociologie nerovnosti a sociologie vzdělávání. Níže naleznete přednášku k tématu a prezentaci. 

Ti z vás, kteří by chtěli předmět ukončit čtením studijních textů a diskuzí, si po shlédnutí přednášky přečtou také dvě kapitoly z nové knihy českého sociologa Daniela Prokopa "Slepé skvrny," věnované tématům vzdělávání a chudoby.

Po jejich přečtení můžete v diskuzi začít odpovězením na následující otázky: 

1. Daniel Prokop ve svých textech popisuje některé z problémů českého školství. Jaké další problémy českého vzdělávání vnímáte a jak by bylo možné je napravit (můžete psát o kterémkoli stupni včetně VŠ)? 
2. Prokop ve svém textu používá Bourdieuho koncept různých druhů kapitálu, který blíže probíráme také v přednášce. Představte si, že jste ředitel/ka školy, kam dochází pestrá skupina dětí z rodin ze všech možných prostředí. Máte ve třídách děti z nepodnětného prostředí vyloučené lokality, děti rodičů - dělníků, děti ze středostavovských rodin, děti rodičů - intelektuálů, několik dětí vysokých manažerů s mnohamilionovými příjmy, atd. Zároveň máte zcela neomezený rozpočet. Jaké konkrétní kroky byste podnikli, abyste rozšířili různé druhy kapitálu u svých žáků? Můžete se zaměřit na konkrétní skupinu žáků, nebo na celou školu. Vždy je ale potřeba popsat konkrétní kroky a aktivity a to, na jaké druhy kapitálu budou mít pozitivní dopad a co žákům přinesou.
 

+  BONUSOVÁ OTÁZKA (za 2 body): Znáte nějaký zajímavý odborný text či výzkum z českého prostředí na témata, kterými se zabýváme v přednášce? Doporučte jej ostatním a vypíchněte jeden až dva body z textu, které vás zaujaly.  


Diskutovat můžete zde, od středy 18.11. do úterka 1. prosince:  

Připomínám zpřísněná pravidla pro diskuzi – příspěvek může mít 50-400 slov a musí splňovat kritéria akademického textu a neobsahovat argumentační fauly. Bližší vysvětlení kritérií naleznete v diskuzi na: https://is.muni.cz/auth/discussion/castechyby/caste_argumentacni_chyby_a_fauly