Etopedie v systému speciální pedagogiky Obsah lekce Historický kontext vzniku etopedie, definice, základní východiska současné etopedie, odlišnosti od ostatních speciálně pedagogických disciplín Etopedie • Speciálně pedagogická disciplína zabývající se edukací dětí v riziku a s poruchami emocí a chování • • Navazuje na vývoj v obecné pedagogice • • Svými přístupy reflektuje hodnotové a normativní společenské tendence a postoje ve vztahu k očekávanému chování • • Základním východiskem je kontext kvality života dítěte v riziku poruch chování a s poruchou chování v jeho dospělosti Historický kontext vývoje etopedie Etopedie v systému speciální pedagogiky • Etopedie • Logopedie • Oftalmopedie • Psychopedie • Somatopedie • Surdopedie Společné rysy: • Usilování o naplnění potenciálu každého jedince • Mezioborová spolupráce (nejen s obory pedagogiky, ale i s psychologií, sociologií, medicínou, filozofií, penologií, právem atd.) Odlišnosti: • Terminologie – přejímá termíny ze sociologie, psychologie, psychiatrie, práva... • Charakter postiženého jedince – převažují jedinci se "získaným" postižením. Pro změnu je nutná změna jejich hodnotové orientace • Segregační tendence intervence – vyjmutí jedince z jeho přirozeného prostředí jako jedno z intervenčních opatření Východiska etopedie: 1. Individualizace výuky 2. Bio-psycho-sociální model funkčnosti 3. Perspektivní přístup 4. Životní cesta dítěte Individualizace výuky • naplnění potenciality každého žáka  • žáci s problémy v chování jsou skupinou nejobtížněji vzdělavatelnou ve školách hlavního proudu (zatěžují výuku ve třídách) • úkolem etopedie je zapojení všech do škol hlavního proudu Bio-psycho sociální model • Souvislost mezi zdravím člověka a úrovní jeho začlenění sociálním prostředí • Potíže = výsledek vzájemných vztahů mezi zdravotním stavem, osobnostními faktory a externími faktory • • Nedostatek vzdělávání = bariéra dobré kvality života • Perspektivní přístup k dítěti • Odpovědnost školy za vytváření příležitostí k učení, k posilování kompetencí, k rozvoji profesních dovedností • Cíl: podpora dítěte s dispozicemi k poruchám chování v jeho aktivním přístupu k vlastnímu vzdělání, aby dosáhlo na svůj vzdělávací potenciál Životní cesta dítěte • Respekt k úkolům a rizikám socializačního procesu dítěte • Využití příležitostí, které dítě dostává v přirozeném sociálním prostředí k vyhodnocování souvislostí nežádoucích projevů a ke specifikaci postupů v jeho vzdělávání Literatura VOJTOVÁ, Věra. Kapitoly z etopedie. 2., přeprac. a rozš. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008. 136 s. ISBN 9788021045736. VOJTOVÁ, Věra. Úvod do etopedie : texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 2008. 127 s. ISBN 9788073151669.