Etopedie v systému speciální pedagogiky Obsah lekce Integrace vs. Inkluze, bio-psycho-sociální model funkčnosti, inkluzivní trendy v etopedii, nálepkování, relativita posuzování chování, orientace na prevenci Inkluze Inkluze vs Integrace Bio-psycho-sociální model funkčnosti Postižení jako výsledek vzájemných vztahů mezi zdravotním stavem, osobnostními faktory a externími faktory, ve kterých jedinec žije • Nedostatek vzdělání = bariéra dobré kvality života • Žáci s PCHE jsou skupinou nejvíce ohroženou vyloučením ze školy • Nedostatečný školní výkon má negativní dopad na sebepojetí • Negativní vliv na postoje učitelů a spolužáků • Jejich výuka je učiteli považována za obtížnou • Projevy v chování jsou považovány za bariéru v efektivním vzdělávání Děti s PCHE jsou ohrožené vyloučením ze vzdělávání, a tím je ohrožována také kvalita jejich života v dospělosti. Inkluzivní trendy v etopedii Na dítě pohlížíme v zorném uhlu jeho: • Perspektivy • Posilování edukačních příležitostí V pedagogickém procesu se snažíme vylučovat jakékoliv překážky, které by mohli bránit v naplňování potencialit dítěte v jeho cestě k dospělosti a nezávislosti Zamyslete se... Kde by mělo být stěžejní působení etopedické praxe? Nálepka jako bariéra socializace Nálepka (label) • Označení dítěte, za dítě problémové, těžce zvladatelné… • Odklání pozornost od příčiny k „symptomu“ • Negativní vliv na sebepojetí dítěte Relativita posuzování chování Při posuzování chování vycházíme z jeho srovnání s normou. Pokud je chováni odlišné od normy (negativně), je považováno za problémové. Chování ovšem ovlivňuje mnoho faktorů: 1. Interaktivní vlivy 2. Sociokulturní standardy 3. Sociální kontext životní situace jedince Interaktivní vlivy Subjektivní dimenze posuzování • Chování dítěte reaguje na interakci s jeho okolím à problémové chování může být důsledkem této interakce Vnější dimenze • Problémy v chování jsou spojovány s negativními osobnostními vlastnostmi • Vina se hledá v dítěti à vztah s negativním nábojem • Negativní signály z okolí umocňují v dítěti pocity nejistoty v sociálních vztazích Sociokulturní standardy Normy komunity, ve které jedinec žije • Ovlivňují přijímaná a uznávaná pravidla • Rozpor mezi normami rodiny (komunity) a normami širší společnosti • Porucha chování jako rozpor/konflikt mezi odlišnými normami a očekáváními Sociální kontext životní situace jedince Porucha chování jako důsledek narušení v celkovém sociálním systému • Nevhodná, nevyhovující nebo ohrožující životní situace • Dlouhodobý/přechodný stav • Porucha chování v kontextu způsobů, jakými se s jedincem jedná a jak k němu přistupuje okolí • Úprava životní situace jako intervence Literatura VOJTOVÁ, Věra. Kapitoly z etopedie. 2., přeprac. a rozš. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008. 136 s. ISBN 9788021045736. VOJTOVÁ, Věra. Úvod do etopedie : texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 2008. 127 s. ISBN 9788073151669.