Mgr. Bc. Radka Machálková §§54, zákon č. 108/2006 Sb., o sociálních službách §Terénní služba doplněná o ambulantní formu §Poskytovaná dítěti a rodičům dítěte ve věku do 7 let*, které je zdravotně postižené, nebo jehož vývoj je ohrožen v důsledku nepříznivého zdravotního stavu §Služba je zaměřena na podporu rodiny a podporu vývoje dítěte §Základní činnosti: §Výchovné, vzdělávací a aktivizační činnosti §Zprostředkování kontaktu se společenským prostředím §Sociálně terapeutické činnosti §Pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání osobních záležitostí § §www.raisingchildren.net.au §„Starting intervention as early as possible is the best way to support the development of children with disability.“ §1) therapies §2) services §Provided by many ways: at home, home via video conferencing, child care and kindergarten, specialist setting §Diagnosis: EI works best when it’s targeted at your child’s individual needs §Types of EI: §Occupational therapy: can help with fine motor skills, play and self-help skills like dressing and toileting §Physiotherapy: can help with motor skills like balance, sitting, crawling and walking §Speech therapy: can help with speech, language, eating and drinking skills § §www.ranapece.cz; FB: Společnost pro ranou péči, pobočka Brno §https://www.youtube.com/watch?v=Dc9-Yjj-vD8 §Terénní sociální služba §Cíl: sociální integrace rodiny a zmírnění důsledků postižení na vývoj dítěte §Poskytování péče v domácím prostředí §V základním rozsahu je služba bezplatná §Jednotlivé pobočky dle krajů §Brno: zrakové postižení, zrakové postižení v kombinaci s dalším zdravotním postižením, ohrožení vývoje v oblasti zrakového vnímání v důsledku nepříznivého zdravotního stavu §Kapacita: 170 klientských rodin §výchovné, vzdělávací a aktivizační: §Zhodnocení aktuální úrovně schopností a dovedností dítěte. §Mapování míry potřebné podpory rodičů ve vedení dítěte se znevýhodněním. §Poradenství rodičům a blízkým osobám v oblasti přístupu a práce u znevýhodněného dítěte. §Možnost zařadit dítě do některého z realizovaných podpůrných programů (program podpory psychomotorického vývoje dítěte, program stimulace zraku). §Poradenství k podpoře psychomotorického vývoje dítěte. §Využití metod a technik k podpoře psychomotorického vývoje dítěte, praktická ukázka, instruktáž rodičů. §Provedení funkčního vyšetření zraku dítěte. §Doporučení, zapůjčení vhodných hraček, pomůcek k podpoře psychomotorického vývoje dítěte. §Zapůjčení literatury, videomateriálů. §Semináře a přednášky pro rodiče § §Zprostředkování kontaktu se společenským prostředím §Zprostředkování kontaktů s dalšími rodinami v obdobné situaci §Skupinová setkávání rodičů §Sdílení s ostatními rodiči na webu poskytovatele §Sociálně terapeutické činnosti §Podpůrný poradenský rozhovor, aktivní naslouchání §Podpora mapování vlastní situace klientem a plánování dalšího postupu §Podpora vymezení priorit u klienta a jejich dosahování §Využití metod a technik ke zkvalitnění vzájemné komunikace (rodič/pracovník, rodič/dítě, rodič/rodič, rodič/okolí…) §Pomoc při vyhledání a oslovení návazné služby v regionu § §Pomoc při uplatňování práv, oprávněných zájmů a při obstarávání osobních záležitostí §Doprovod k jednání s úřady, specialisty. §Zpracování vyjádření, doporučení, zprávy z pohledu poradce. §Zprostředkování kontaktů na podpůrné odborníky, organizace. §Pomoc při zařazení dítěte do školského zařízení (SPC, MŠ, ZŠ….). §Informační podpora v oblasti dávek, pomůcek v souvislosti se situací klienta § § §http://www.ranapece.cz/stimulace-zraku/ §http://www.ranapece.cz/brno/pomucky-a-literatura/ § §Specializovaný výcvik §Riziko syndromu vyhoření §Etický kodex: vztah mezi pracovníkem a klientem §Komunikační dovednost: vedení rozhovoru, flexibilní argumentace, navazování kontaktu, zjednodušení odborné problematiky § §Diplomová práce: „Poradce rané péče u rodin dítěte se zrakovým a kombinovaným postižením jako pomáhající profese“ §https://is.muni.cz/auth/th/xhbre/diplomova_prace_cely_text.pdf §Autor: Mgr. Šárka Hlubocká §Cíl: analýza vlivu profese na osobnost, prožívání a život pracovníků; zkoumání psychické a fyzické náročnosti práce a subjektivní prožívání jednotlivých pracovníků středisek rané péče; zjištění motivace pracovníků pro vykonávání této profese a prevence a zvládání zátěžových situací §Metodologie: §Typ výzkumu: kvalitativní §Techniky: polostrukturovaný rozhovor §Výzkumný vzorek: pracovníci středisek rané péče §Pohlaví, věk, rodinný vztah, počet dětí §Délka praxe § § KATEGORIE 1. Vliv osobnostních specifik v kontextu profese poradce rané péče 2. Motivace pracovníků rané péče pro vykonávání jejich pomáhající profese 3. Vliv pomáhající profese poradce rané péče na osobní život informantek 4. Vnímání náročnosti profese poradce rané péče 5. Mechanismy zvládání zátěžových situací týkajících se profese poradce rané péče Kategorie č. 1. : Vliv osobnostních specifik v kontextu profese poradce rané péče Indikátory 1. Optimistický přístup k životu a pozitivní naladění 2. Velká míra adaptability a kreativity „Baví mě vymýšlet nové činnosti a pomůcky pro děti, společně s rodiči hledat dobré řešení pro jejich různé situace, do kterých se dostávají“ 3. Trpělivost a tolerance „V této práci je důležité člověka nesoudit a dívat se na problém také jeho očima.“ 4. Empatie „Je třeba upozadit sebe sama, vnímat svět okolo a naslouchat.“ § Kategorie č. 2.: Motivace pracovníků rané péče pro vykonávání jejich pomáhající profese Indikátory 1. Změna aktuálního zaměstnání „Nevěděla jsem přesně, do čeho jdu, ale chtěla jsem práci s dětmi – s nimi se mi vždy nejlépe pracovalo.“ 2. Různorodost činností „Při objevení služby rané péče během mého studia na vysoké škole mě velice zaujala různorodost práce – kancelář, terén, různorodost rodin a diagnóz u dětí, také různorodost přístupů k výchově a péči o dítě.“ 3. Osobnostní a profesní růst „Myslím si, že opravdu osobnostně rostu. Cítím se ovlivněna příběhy a toto se zapracovává do mého myšlení. Také rozlišuji mezi tím, co je problém, a co už ne.“ 4. Posílení kompetencí k řešení problémů „Někdy mi rodiny nesednou, ale je třeba se adaptovat na danou situaci.” § Kategorie č. 3. Vliv pomáhající profese poradce rané péče na osobní život informantek Indikátory 1. Vliv práce na partnerský vztah Růst komunikačních dovedností; „občas mám problém mluvit s ním jako partner s partnerem a ne jako s klientem. Pokud má partner nějaký problém, mám tendence používat na něj terapeutické techniky.“ 2. Vliv na rodinu „Rodina je pro mě na prvním místě, snažím se práci přizpůsobit rodině a ne naopak.“ 3. Flexibilní pracovní doba „Mohu pracovat z domu, takže si práci fyzicky domů nosím. Je však na mě, jak si čas rozvrhnu a myslím si, že se mi daří rodinu a práci od sebe dobře oddělit.“ „Trápila jsem se a přemýšlela intenzivně nad rodinami. Pak jsem se naučila, že odpovědnost je vždy na rodičích a konečné slovo mají oni.“ § Kategorie č. 4.: Vnímání náročnosti profese poradce rané péče Indikátory 1. Psychická náročnost „Pracujete s rodinami, které nečekaly, že bude něco špatně. Pracujete s nimi v době, kdy by měly prožívat své nejradostnější období.“ 2. Terénní práce „Není to jen o práci v rodině, je třeba sednout do auta, jet tam a řídit, přijet svěží. A potom odřídit s plnou hlavou myšlenek zpátky.“ 3. Nesprávná organizace času „Nejvíce mě stresuje, když mám výjezd každý den. Mám stresy z toho, jak to budu stíhat, kdy to zapíšu a jak potom skloubím práci s rodinou.“ 4. Vztahy s klienty „Ta rodina pro mě představovala velký stres. Hodně jsem se díky tomu ale naučila a jezdila na konzultace stoprocentně připravená. Moje vedoucí mě v té rodině nechala záměrně přesně z tohoto důvodu.“ § Kategorie č. 5: Mechanismy zvládání zátěžových situací týkajících se profese poradce rané péče Indikátory 1. Fyzické vyčerpání Cvičení, jóga; „Někdy mám potřebu při fyzické únavě ještě více zabrat, ale už po svém. Nejlepším způsobem fyzického odpočinku je pro mě lezení na stěně.“ 2. Konzultace, sdílení Kamarádky, kolegyně 3. Zpětná vazba od klienta „Zeptám se jich, co jim konzultace přinesla, co bylo přínosné a co ne. Chci zreflektovat to, co visí ve vzduchu, pojmenovat to a pobavit se o tom.“ 4. Individuální supervize „Chodím k terapeutce, kterou máme sjednanou. Je to člověk zvenčí, takže nám dá jiný pohled na věc. V mém případě to třeba bylo podezření na domácí násilí, tak jsem potřebovala vědět, jak postupovat při rozhovoru v rodině. Také jsem tam řešila problém v pracovním týmu.“