Speciální pedagogika I
Označení odlišnosti - žák se speciálními vzdělávacími potřebami
žák s postižením, se znevýhodněním
dle školského zákona č. 561/2004 Sb (původní znění) = dítě/žák se zdravotním postižením, zdravotním znevýhodněním, sociálním znevýhodněním a dítě/žák mimořádně nadaný - dřívější definice dleNOVĚ dle novely č. 82/2015 Sb.
„…osoba, která k naplnění svých vzdělávacích možností potřebuje poskytnutí podpůrných opatření…“ + výčet § 16, odst. 9
Další legislativní dokumenty
- Vyhláška č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních ve znění vyhlášky č. 197/2016 Sb.
- Vyhláška č. 27/2016 Sb. o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných ve znění dalších předpisů.
Žáky pro vzdělávací účely nečleníme podle původních diagnostických kategorií, ale hodnotíme jen potřebu úpravy podmínek jejich vzdělávání.
postižený člověk – nahrazováno --> jedinec se speciálními potřebami, jedinec s postižením
WHO 1980 a změna z r. 1990 – viz kapitoly s. 114, obr. 2
- poškození, omezení a postižení x poškození, aktivita a participace
Zdravotní postižení
- postižení mentální, tělesné, zrakové, sluchové, vady řeči, autismus, souběžné postižení více vadami, poruchy učení nebo chování
Zdravotní znevýhodnění
- zdravotní oslabení či dlouhodobá nemoc
Sociální znevýhodnění
- rodinné prostředí s nízkým socioekonomickým statusem, nařízená ústavní či ochranná výchova, postavení azylanta či uprchlíka
„…osoba, která k naplnění svých vzdělávacích možností potřebuje poskytnutí podpůrných opatření…“
Dělení podle druhů postižení (dle M. Sováka)
- východisko – v omezení zraku, sluchu, řeči, podpůrných a pohybových f-cí, inteligence, emocionality
- projev klinickým obrazem nebo chronickým onemocněním
- často v kombinaci
Jednotlivé pédie
- Psychopedie
- Somatopedie
- Logopedie
- Surdopedie
- Tyflo- nebo Oftalmopedie
- Etopedie
- nově
Specifické poruchy učení (SPU)
- kombinované postižení - ped. osob se souběžným postižením více vadami