Logopedie a surdopedie 2 - sluchové postižení

3. setkání - Psychologická diagnostika u dětí a žáků se SP v SPC

Online seminář - Mgr. Daniela Brňáková (MS Teams)

- psycholog SPC pro SP Brno, pondělí: 13.30 - 15.00


Z textu: DOLEŽALOVÁ, Lenka a Radka HORÁKOVÁ. Speciálněpedagogická diagnostika surdopedická. Metodické texty k projektu MUNI 4.0. Pedagogická fakulta, studijní program Logopedie (Bc.). 1., elektronické vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2019. ISBN 978-80-210-9595-3.


Psychologická diagnostika v předškolním věku

Při psychologickém vyšetření jsou zpravidla využívány standardizované metody.

Jedná se o diagnostické baterie zaměřující se na zjištění úrovně rozumových schopností dětí

předškolního věku. Využíván je test SON-R 21/2-7, WISC-III, SB (4.) a IDS. Někdy jsou

využívány prvky standardizovaných metod, ale ne v jejich komplexní podobě. Psychologové

mohou použít jednotlivé úkoly testů K-ABC, SB (4.)

Psychologická diagnostika ve školním věku


Psychologickou diagnostiku ve školním věku zařazujeme nejčastěji v případě

posouzení intelektových schopností na žádost zákonného zástupce (např. i na doporučení

rodičům ze strany pedagogů s ohledem na školní výkony žáka), při přechodu na 2. stupeň ZŠ

či víceleté gymnázium, při volbě povolání, popř. z důvodu potíží vyskytujících se s ohledem

na věk žáka (puberta) apod. Při diagnostice intelektových schopností žáků s postižením sluchu

bývá nejvíce využíván test SON-R, který v současné době jako jeden z diagnostických

nástrojů k dispozici pracovníci speciálněpedagogických center a pedagogickopsychologických

poraden v České republice a lze jej aktuálně považovat za jediný

standardizovaný kulturně nezatížený nástroj pro diagnostiku lehkého mentálního postižení.

Druhým nejčastěji využívaným testem je Wechslerův inteligenční test pro děti školního

věku (WISC –III). Test je rozdělen na část:

1. verbální: vědomosti, podobnosti, počty, slovník, porozumění, opakování čísel;

2. neverbální: doplňování obrázků, kódování, řazení obrázků, kostky, skládanky, hledání

symbolů, bludiště.


Výsledky neverbálních testů by neměly být využívány pro komplexní posouzení

rozumových schopností neslyšících dětí. Děti mohou mít snížené spíše neverbální schopnosti

(vizuální, vizuálně-motorické či prostorové schopnosti atd.) a neverbální testy podávají obraz

pouze o neverbální inteligenci (Šmídová, 2010). Psycholog pracující s neslyšícími dětmi má

velmi obtížný úkol, neboť kromě důkladné znalosti, odborných zkušeností v oblasti

diagnostiky a možnosti využití různých diagnostických nástrojů by měl disponovat znalostí

problematiky jedinců se sluchovým postižením, specifik komunity neslyšících, významu

WISC III - oblasti

Rozhovor s Marií Horákovou (Tichý svět)

Rozhovor s Marii Horakovou Tichy svet
PDF ke stažení


Pozvánka na online konferenci:

Online konference - 26.10.


Pozvánka na online konferenci "Výzvy inkluze a jak na ně - dobrá praxe v inkluzivním vzdělávání", která se uskuteční v pondělí 26.10.2020 od 9:30 ONLINE. 
Konferenci pořádáme v rámci projektu Bariéry v inkluzi a jejich překonávání (BeIN) – implementace v prostředí českých základních škol, který je spolufinancován se státní podporou Technologické agentury ČR v rámci Programu ÉTA.
Konference se skládá ze dvou bloků (Blok 1: Základní školy a inkluzivní praxe, Blok 2 Pro-inkluzivní metody vzdělávání) a představení výstupu projektu BeIN - sumář dobré praxe. Připojit se můžete na celou konferenci, nebo jen na její část. Na konferenci není nutné se předem registrovat, stačí se připojit přes link uvedený u každého bloku.

PROGRAM KONFERENCE:
9.30 - 11.00: BLOK 1
ZÁKLADNÍ ŠKOLY A INKLUZIVNÍ PRAXE
Rozdělení práce v poradenském centru ZŠ, Screening v MŠ
(ZŠ Šlapanice)
Školní asistent(ka) a spolupráce s rodiči (Klub maminek)
(ZŠ Trmice)
Mentoring a koučing učitelů, Spolupráce se zřizovatelem (komunitní centrum a terénní pracovnice)
(ZŠ a MŠ Velké Hamry)

K Bloku 1 se připojte zde: https://cesnet.zoom.us/j/96318387011

11.15 - 11.45: PŘEDSTAVENÍ SUMÁŘE DOBRÉ PRAXE BeIN
K Představení projektu se připojte zde: https://cesnet.zoom.us/j/93569611679


13:00 - 14:30: BLOK 2

PRO-INKLUZIVNÍ METODY VZDĚLÁVÁNÍ
ABA: Aplikovaná behaviorální analýza
(Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání)
PBIS: Účinná prevence problémového chování
(Česká odborná společnost pro inkluzivní vzdělávání)
FIE: Feuersteinovo instrumentální obohacování
(Férová škola)
K Bloku 2 se připojte zde: https://cesnet.zoom.us/j/97383676584