Specifika edukačního prostředí Při vyučování se poskytuje speciálněpedagogická podpora v závislosti na druhu a stupni postižení. Žáci se SVP se vzdělávají podle IVP bez ohledu na vzdělávací instituci. Speciální vzdělávací potřeby se vztahují k osobě (které má být poskytnuta podpora) a k prostředí (které podporu poskytuje). Podmínky organizační - diverzifikace vzdělávací nabídky (rozrůzňování vzdělávacích strategií) - organizace vzdělávání (specifika podpory) - preferovat diferenciaci vnitřní (kombinace homo – a heterogenních skupin) - časové hledisko (práce v blocích, 45 minut) - spoluúčast dalších osob (asistent pedagoga) - výše poskytované podpory (1. – 5. stupeň) Úprava režimu časová - odlišná délka vyučovací hodiny - vyučovací hodiny lze dělit a spojovat - relaxace - důraz na individuální práci - kratší pracovní úseky - AP zajišťuje podporu i během přestávek a relaxace Úprava režimu místní - další pracovní místo pro žáka (koutek na relaxaci, pracovat s AP, prostor pro individuální práci = vertikalizační stojan, práce na PC ad.) - prostorové uspořádání výuky (zóna pracovní, relaxační, lavice do tvaru U) - úprava zasedacího pořádku (umístění žáka do první lavice,..) - snížení počtu žáků ve třídě (větší prostor pro IP, méně rušivých podnětů, větší bezpečnost) - vzdělávání v jiném prostředí (domácí prostředí) Úprava prostředí - Odstranění architektonických bariér - Prostorové uspořádání - Speciální nábytek - Úložné a odkládací prostory - Možnost oddělení pracovního místa paravánem - Prostor pro aplikaci léků, mastí apod. Vzdělávací strategie - volba metod, forem a prostředků - individualizace a diferenciace výuky (respektuje odlišné vzdělávací potřeby) - osobní maximum žáka (přiměřená náročnost, umožňuje pokrok, dosažení cíle) - kooperativní výuka (zvyšuje soudržnost, vzájemná spolupráce) - komunikace (překonávat bariéry při vzdělávání, nutná zpětná vazba) - vzájemný respekt (vnímání odlišnosti jako podmínky spolupráce) - různé styly učení (využívat dominující smysly a typů inteligence) - strategie opakovací, prověření znalostí - -pomůcky (didaktické, kompenzační, rehabilitační) Vzdělávací podmínky - vzdělávací obsah je shodný pro všechny, ale jsou diferencované výukové strategie - vzdělávací obsah může být modifikován (rozsah, hloubka, forma) - VO může vycházet z různých zdrojů a učebních materiálů (odpovídají zájmům, motivaci a úrovni žáka) - pružné kurikulum (umožňuje úpravy pro individuální potřeby) - předměty speciálněpedagogické péče - určení stupně podpory - jiné úpravy (v učebním plánu) Spolupráce, pomoc odborníků - spolupráce s rodiči - spolupráce s poradenskými zařízeními - jiné rezorty - sdílené řešení problémů (není jen můj, ostatní ho mají možnost ovlivnit) Podmínky personální - stěžejní činitel - kvalifikovanost a odborná erudice - profesní kompetence - systematická diagnostická činnost (východisko pro strategie výuky) Hodnocení - Individualizace hodnocení (nevyrovnanost výkonů, důsledky dg., aktuální zdravotní stav, zvláštnosti žáka,..). - Podmínky a metody dlouhodobého sledování žáka (komplexní, objektivní informace, vývoj kompetencí, dílčí pokroky, dosažená míra samostatnosti, připravenost na vyučování,..). - Posílení motivační funkce hodnocení (umožnit pocítit podporu, úspěch, zapojování do společných aktivit, motivující hodnocení, oceníme snahu a přístup k práci). Otázky a úkoly: 1. Kterých oblastí se týkají specifika edukačního prostředí u žáků s tělesným postižením? 2. Stručně charakterizujte jednotlivé oblasti edukačního prostředí u žáků s tělesným postižením z hlediska specifik. 3. Na základě vaší praxe uveďte příklady specifik edukačního prostředí u vybraného žáka s tělesným postižením. Literatura: Čadová, E. a kol. (2015) Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu tělesného postižení ne závažného onemocnění. Dílčí část. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.