Epilepsie Je záchvatovité onemocnění, projevuje se opakovanými záchvaty, ojedinělý záchvat neznamená epilepsii, může se objevit v kterémkoliv věku. Etiologie: · faktory endogenní (geneticky podmíněné): VVV, poruchy mozku, chrom. aberace ad. · exogenní: tumory, hypoxie, horečka, klimatické vlivy ad. Rizikové faktory EPI: · nerovnováha mezi stimulujícími a tlumícími procesy v CNS vedoucí k převaze stimulující složky · pohotovost k záchvatu: je podmíněna především geneticky · vnitřní prostředí a věk: nejvyšší je u kojenců a batolat (tzv. febrilními záchvaty, při opakovaném výskytu z něj epilepsie může vzniknout) · v rámci prenatálních poškození: uplatňují se poruchy vývoje, infekce a toxické vlivy · z perinatálních zásahů je nejdůležitější příčinou nedostatečné zásobení mozku kyslíkem · v postnatálním období a dospělosti: nejčastějšími příčinami poškození úrazy, krvácení do mozku, cévní mozkové příhody (tzv. mrtvice), infekce a nádory · faktory zevního prostředí: nedostatek spánku, alkohol, fyzická vyčerpanost · i malé poškození mozku může vést za nepříznivých okolností ke vzniku epileptického záchvatu · imunitní poruchy · vliv pohlaví · spouštěcí mechanismus epileptického záchvatu je přítomný pouze u některých typů epilepsie · zevní faktory: uplatňují se smyslové vjemy, zejména světelné (např. reflektory na diskotékách, rychlé záblesky v dětských seriálech) a zvukové. · vnitřní faktory: je u žen závislost záchvatů na fázi menstruačního cyklu, dále horečka, únava, hladovění, léky Prevalence: alespoň jeden záchvat prodělá 5 % lidí; 0,5 – 1 % populace; Evropa: 2 mil. dětí. Záchvaty se u ¾ osob objeví do 20 let, maximum záchvatů do 3 let a v pubertě, 1 záchvat u dítěte neznamená epilepsii. Rozpoznání záchvatu: obtížné, existuje mnoho druhů záchvatů, častější jsou malé epileptické záchvaty – málo nápadné. Pět základních klinických příznaků: · Poruchy vědomí · Motorické příznaky (záškuby, křeče, snížení svalového tonu…) · Somatosenzorické (čichové, zrakové, sluchové senzace) · Vegetativní (reakce zornic, barva kůže, nevolnost, pocení, zvracení,…) · Psychické (spojeno s poruchou vědomí) Druhy epileptických záchvatů: různá hlediska a kategorie (dříve grand mal a petit mal): · generalizované záchvaty: doprovázeny poruchou vědomí, po odeznění si osoba na průběh nepamatuje · parciální záchvaty (ložiskové): nejčastější typy záchvatů u dětí nad 4 roky, záchvatovitou aktivitou je zasažena ohraničená část mozkové polokoule Důsledky: · Opakované záchvaty: abnormální činnost mozku, každý záchvat zvyšuje pravděpodobnost vzniku dalšího, včasné zahájení léčby · Porucha vědomí – ohrožení úrazem (koupání, plavání…) · Pro vedení léčby je třeba znát charakter záchvatů, nutné je sdělování informací · Životospráva: absolutní vynechání alkoholu, musí se dodržovat pravidelný spánkový režim, vyvarovat se spánku během dne. · Antiepileptika: pravidelné užívání · Omezení: nesmí se pracovat na směnný provoz, to znamená zákaz nočních služeb, zákaz práce ve výškách, omezení výběru povolání, zákaz řidičského průkazu, ztížení výběru partnera, omezení společenského uplatnění a u žen strach z těhotenství, téměř polovina nemocných je více unavena a stěžuje si na sníženou pozornost následkem vedlejších účinků léčby. · Strádání dítěte: diskriminace, sociální izolace, ochrana – brání spontánní aktivitě Co dělat? Grand mal: ustává během několika minut, lékařská pomoc při prvním záchvatu (nejistota, delší trvání), vodorovná poloha, uvolnění oděvu, dopravit do bezpečí, otočit hlavu na stranu, v případě nutnosti podání léku Co nedělat? Křísit, propleskávat, bránit křečím, natahovat končetiny, násilně otevírat čelisti. Petit mal: odvést do bezpečí, dohled, déle trvající jak 10 min. přivolat lékaře, záznamy, přivolat rodiče. Kontrolní otázky a úkoly: 1. Co je epilepsie a jak se projevuje? 2. Jmenujte rizikové faktory pro vznik EPI. 3. Jakou mohou být omezení žáka s EPI při vzdělávání? 4. Popište první pomoc při epileptickém záchvatu. 5. Otázky k zamyšlení: - Proč bych (ne)měl spát po obědě? - Mohu sportovat? - A co plavání? - Mohu jezdit na kole a kolečkových bruslích? - Mohu se dívat na televizi? 6. Doporučuji shlédnout dokument: https://www.youtube.com/watch?v=cjspKFKVITY Odkazy: KALINA, Miroslav. Status epilepticus. Neurologie pro praxi [online]. 2002, roč. 3, vol. 2, s. 87–93, dostupné také z . ISSN 1803-5280. Neurologie pro praxi: file:///C:/Users/Opatrilova/AppData/Local/Microsoft/Windows/INetCache/IE/BE3KG99G/Solen_neu-201801- 0007.pdf