Poradenské služby Historie Poradenská „služba“ existovala od dávných dob, i když nebyla formálně ustanovena. Ve věcech výchovných radili lidé, kteří měli životní zkušenost, důvěryhodnost, inteligenci ad. (kněz, učitel, lékař apod.) Dnešní podoba poradenství Medicínské obory: manželské poradenství, sexuologické poradenství, poradenství a dětská psychiatrie, rizikové poradny pro kojence, genetické poradenství ad. Školské poradenství: SPC, PPP (Vyhláška č. 27/2016 Sb., nezahrnuje SVP) SVP: podmínky činnosti vychází ze zákona č. 109/2002 Sb., o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních Další: Střediska rané péče (Česká unie pro nevidomé a slabozraké), různé nadace, občanská sdružení. IPS při ÚP, Podporované zaměstnávání ad. Poradenská zařízení Poradenské služby na celostátní úrovni od 1. července 2011: Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV) zahrnuje Institut pedagickopsychologického poradenství (IPPP), Národní ústav odborného vzdělávání (NÚOV) a Výzkumný ústav pedagogický v Praze (VÚP). IPPP ČR · soustřeďuje a zpracovává informace o službách pedagogicko-psychologického, speciálně pedagogického, výchovného a kariérového poradenství ve školství; · provádí analýzy a průzkumy související s poskytováním poradenských služeb a s pedagogicko-psychologickými aspekty vzdělávání; · vytváří koncepce vyplývající z potřeb MŠMT v oblasti poradenských služeb; · organizuje aktivity dalšího vzdělávání odborných pracovníků poskytujících služby poradenství ve školství; · zabezpečuje přenos odborných informací z oblasti poradenství ve školství; · připravuje a vydává metodické publikace a informační materiály z oblasti poradenství ve školství. NÚOV · řeší otázky předškolního, základního, středního a vyššího odborného vzdělávání, včetně vzdělávání uměleckého a jazykového; · ústav se také zabývá pedagogicko-psychologickým, speciálně pedagogickým, výchovným a kariérovým poradenstvím ve školství. VÚP · zabývá se koncepcí všeobecného vzdělávání a otázkami jeho dalšího rozvoje v etapě počátečního vzdělávání; · připravuje vzdělávací dokumenty celostátní platnosti pro mateřské školy, základní školy, základní školy speciální, základní umělecké školy, gymnázia a školy jazykové; · poskytuje jim metodickou pomoc a konzultační i poradenský servis; · podílí se na řešení úkolů obsažených v Dlouhodobých záměrech vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy České republiky. Poskytování poradenských služeb: dětem, žákům, studentům; zákonným zástupcům; školám a školským zařízením. Pedagogicko-psychologické poradenství v resortu školství Poradenské služby: · Školská poradenská zařízení (SPC, PPP) · Školní poradenská pracoviště (výchovný poradce, metodik prevence, speciální pedagog, psycholog). Další síť poradenských zařízení: · Informační poradenská střediska: jsou určena žákům pro volbu povolání, zřizována při ÚP na základě Metodického pokynu MPSV ČR č. 10/ 93 jako součást realizace opatření problematiky zaměstnanosti mladistvých a absolventů škol. · Podporované zaměstnávání: systémově řeší problematiku zaměstnanosti osob ze znevýhodněných skupin na otevřeném trhu práce a to prostřednictvím metody podporovaného zaměstnávání. V ČR existuje Česká Unie pro PZ, která je členem Evropské Unie pro PZ. Otázky a úkoly: 1. Popište poradenské služby na celostátní úrovni. 2. Jakou konkrétní činností se zabývá Institut pedagickopsychologického poradenství (IPPP), Národní ústav odborného vzdělávání (NÚOV) a Výzkumný ústav pedagogický v Praze (VÚP)? 3. Co jsou to Informační poradenská střediska a komu jsou určena? 4. Co je to Podporované zaměstnávání? 5. Samostatně nastudujte činnosti a zaměření SPC a PPP. 6. Vyhledejte platná legislativní opatření k poradenství a seznamte se s jejím obsahem. Literatura: Platná legislativa.