Kvadruparéza Etiologie Jedná se o globální poškození rozsáhlých částí senzomotorické oblasti mozkové kůry. Charakteristika Patří k nejzávažnějším a nejtěžším formám MO. Vyskytuje se asi u 1/4 všech jedinců s MO. Znamená spastickou parézu všech čtyř končetin. Častější výskyt MR a EPI, prakticky od narození jsou děti hypertonické, spontánní pohyblivost je maximálně omezena. Všechny polohové reakce probíhají abnormálně, dále je výrazná pohybová chudost. Dají se očekávat smyslové vady, symptomatické poruchy řeči, bleskové křeče, sekundární ortopedická postižení, atetózy a poruchy oromotorických funkcí. Vývoj Novorozenecký věk: chybění primárních reflexů (otevření úst, sací, polykací,..), první týdny natažení DKK, ohnutí rukou, opistotonické držení hlavy. Spontánní pohyb je postižen hypertonií. Držení hlavy je nesymetrické. Kolem 12. m pasivní sed, aktivně hlavu neudrží. Přetrvává Moorova reakce (znemožňuje sed, kontrolu trupu, vzpřimování). Pokus o otočení končí asymetrickým tonicko-šíjovým reflexem. Znesnadněny jsou všechny pohyby a otáčení do stran. Důsledky Pokud není kontrola hlavy a trupu, není možná chůze. Důležitý pevný sed – kompetence k činnostem. Chybí intermodální vnímání. Opistotonické držení hlavy, napětí obličejových svalů. Postižena funkce úst, polykání, ztížen i příjem potravy. Salivace. Ztížen vývoj řeči (nepohyblivý jazyk, narušen výdechový proud, mimika chudá). Vnímání nezpracované, málo diferencované. Snížená schopnost spontánního pohybu, narušené vestibulární vnímání (strach z pohybu a z prostoru). Uvědomění si vlastního těla je omezeno na oblast hlavy a rukou. Preferují sluch a zrak nad hmatem, chutí,…. Často fenomenální paměť pro slyšené a viděné. Chybí flexibilita v myšlení. Uzavírá se před novými zkušenostmi, dítě je málo zvídavé. Bleskové křeče. Sekundární ortopedická postižení (skolióza, luxace kyčlí). Omezená samostatnost. Kontrolní otázky a úkoly: 1. Co může být příčinou vzniku kvadruparézy? 2. Popište kvadruparetický vývoj. 3. Charakterizujte klinický obraz kvadruparézy. 4. Vyhledejte a prohlédněte si obrázky související s kvadruparézou (google,vebové stránky viz níže). Literatura Opatřilová, D. (2014). Pedagogická intervence u jedinců s mozkovou obrnou v raném a předškolním věku. Brno: MU. Opatřilová, D. (2018). Odkaz e-publikace Somatopedické simulační techniky a intervence. https://munispace.muni.cz/library/catalog/book/1573. Opatřilová, D., Zámečníková, D. (2014). Odkaz e-publikace Podpora rozvoje hybnosti osob s tělesným postižením https://is.muni.cz/auth/elportal/?id=1213559.