NKS u MO Poruchy řeči se vyskytují u více než poloviny dětí s diagnózou MO. Jsou různého stupně, a to od lehkých poruch artikulace až po úplnou neschopnost artikulace. MO postihuje svalstvo jednotlivých mluvních orgánů. Postihuje řečový projev, jako je dýchání, fonace, artikulace, síla, rytmus, melodie, plynulost a srozumitelnost řeči. Mechanické příčiny: poruchy vývoje zubů, nepravidelnosti ve vývoji horní i dolní čelisti, bývá porušen zubní uzávěr skusu. Při spastických formách MO: dýchání mělké a křečovité, řeč není dostatečně znělá, výdechový proud nestačí na delší řečový projev. U poruch mozečku nacházíme typicky skandovanou řeč. U dyskinetické formy MO je řeč těžko srozumitelná, vždy je zpomalená, postižený vyráží slabiky či jednotlivá slova a je porušen spád řeči. Vývoj řeči u dětí s MO závisí: · na postižení motoriky · na celkovém tělesném stavu · na úrovni intelektu · na prostředí, ve kterém se dítě nachází · dále jej ovlivňuje výskyt dalších poškození (poruchy sluchu, epileptické záchvaty, hospitalizace apod.). Odchylky v neverbálním období se projevuí těžkostí s dýcháním, pláč je hyperrinofonický (málo pronikavý), poměrně vzácné je pokojné broukání. Chybí hra s končetinami, mluvidly a absence pudového žvatlání. Nápadnosti orálního vývoje (Guderman): · Zaostávání orálních reflexů · Hyper (hypo) senzibilita v oblasti úst · Těžké narušení polykacích pohybů · Narušená koordinace dolní čelisti · Nápadné tvoření hlasu při vitálních funkcích. Terapie: · Metody facilitační: využívající reflexy, které vyvolávají stah ochrnutých svalů, nebo tento stah podporují, facilitují. · Metody inhibiční: umožňují útlum svalů, které jsou ve zvýšeném napětí. Nejčastější výskyt komunikačních poruch: · Dysartrie · Breptavost, koktavost · Otevřená huhňavost Péče musí být komplexní. Kontrolní otázky a úkoly: 1. Popište projevy NKS u dětí s mozkovou obrnou. 2. Charakterizujte specifika vývoje řeči u dětí s mozkovou obrnou. 3. Které terapie se využívají při podpoře rozvoje řeči u dětí s mozkovou obrnou? 4. Samostatně nastudujte projevy dysartrie, breptavosti, koktavosti a huhňavosti. 5. Zamyslete se nad komplexní diagnostikou NKS, nad jejími složkami. Jakou roli při diagnostice hraje speciální pedagog? Literatura: Klenková, J. (2006). Logopedie. Praha: Grada, Lechta, V. (2008). Symptomatické poruchy řeči u dětí. Praha: Portál.