Příjem potravy Od raného věku vytvářet správné návyky při krmení. Vybírat vhodné lžíce (spíše ploché) ke krmení, při samostatném nácviku krmení využívat např. zesílené držáky příborů, protiskluzné folie, držáky na talíře, hrníčky s náustkem apod. Zvláště u dětí s poruchou polykání je nutné se vyvarovat případné neurotizaci. Násilné krmení vyvolává obranné reakce, např. návykové zvracení. Správný postup krmení je nesmírně důležitý a je třeba respektovat zásady při postupu krmení u postižených jedinců s mozkovou obrnou. Zásady správného krmení jsou podrobně popsány např. v knize Na pomoc rodičům dětí s dětskou mozkovou obrnou. • Stabilita sedu: není možné polykat, pokud je hlava zakloněná dozadu. Musí být v ose těla. • Lžička spíše plytká, rovnější, co nejméně prohnutá. • Upoutáme pozornost sluchem a lžíci držíme ve vodorovné poloze před ústy dítěte (šikmo nad ústy vede k zaklánění hlavy). • Lžíce se dotkneme horního rtu a chvíli počkáme (měl by nastat pohyb ústy). • Lžíci rovně vkládáme do úst a velmi jemně přitlačíme jazyk dolů. • Vytahujeme vodorovně a pokaždé lžíci odložíme (pro pocit času a klidu). • Nestíráme potravu o horní zuby!! • Na lžíci dáváme vždy jen malé dávky. • Jídlo nedáváme do zadní části úst – dávivý reflex • Pokud vytečou z úst zbytky jídla – ponechat. Osušíme až po polknutí. • Používáme savé kapesníčky, a to přiložením, nikoli stíráním. Kontrolní otázky a úkoly: 1. Popište možné projevy dětí při nesprávném nácviku příjmu potravy. 2. Nastudujte si správný postup při nácviku krmení a vyzkoušejte si to na dítěti, popř. druhé osobě. Literatura Warner, J. (1989). Na pomoc rodičům dětí s dětskou mozkovou obrnou. Praha: Novinář. Stará, M. (1996). Od prvního hlasu k prvním slovům. Praha: Tech-market.