Práce s heterogenní skupinou Heterogenní skupina x homogenní skupina • Členové se nějakým způsobem odlišují (věk, pohlaví, životní zkušenost, zážitek, sociální vrstva, rasa, víra, apod.) • • Větší stimulace jedinců, kooperace • • Variabilita interakcí • • • • Členové mají nějakou společnou charakteristiku • • Soudržnost, méně konfliktů • • Stejnorodá skupina – žáci s přibližně stejnou úrovní schopností, přibližně stejný učební styl apod. • • Dítě ve skupině Práce s heterogenní skupinou Respektování individuálních potřeb Každý má možnost uspět a prosadit se Využívat pomůcky Modifikovat vyučovací metody a formy práce ◦prevence únavy - střídání činností, změna pracovního místa, multisenzoriální přístup… ◦Kontrola porozumění, strukturalizace, motivovat… Přizpůsobit aktivity stylům učení Styly učení Styly učení Vizuální ◦psané a viděné informace ◦kreslení obrázků, ilustrace, mapy, diagramy, kognitivní mapy ◦podtrhávání a zvýrazňování textu, časové a dějové osy, vizuální prezentace atd.). Auditivní ◦opakování nahlas, diktování poznatků ◦melodie, rytmus, říkadla, hudba, písničky, diskuze ◦žáci jsou úspěšní hlavně při učení se cizím jazykům a mívají také hudební nadání ◦audionahrávky Verbální —slovo slyšené – viděné – psané ◦hra se slovy, abstraktní myšlení ◦příběhy, slovní hříčky, mnemotechnické pomůcky Styly učení Tělesný – pohybový ◦důraz na kódy „řeči těla“, nonverbální komunikaci, ◦pokusy, experimenty, tvorba pomůcek a modelů, ◦spojení učení se s pohybem a chůzí, časté změny polohy těla, ◦vřazení častých a krátkých přestávky do učení Logický – vzorce, čísla, fakta, systémy, struktury Sociální – interpersonální – skupinové projekty, učení ve skupině Sociální – intrapersonální – samostatná práce, sebereflexe, samostatné úkoly Jak se učíte? Co vám vyhovuje? Jak pomoci žákům při poznávání toho, jak se učí? Aktivita „OSA“ http://katalogpo.upol.cz/metodika-identifikace-socialniho-znevyhodneni/3-vybrane-oblasti-pedagogic ke-diagnostiky/3-4-diagnostika-stylu-uceni-zaku/ https://www.scio.cz/download/skoly/Zdarma_materialy/Napadnik_pro_vyuku_dle_ucebnich_stylu.pdf http://www.gjp1.cz/stahuj/oppa/nov_poznej_svuj_styl_uceni.pdf Individualizace, diferenciace Nad čím je třeba přemýšlet? Přizpůsobit se aktuálnímu stavu žáka Způsoby předání informací Způsoby zapojení se žáka – písemně, ústně, využívání notebooku… Časová dotace Způsob zadávání úkolu, ověřování porozumění Náročnost aktivity Úroveň podpory (asistent) Rozsah (počet aktivit a úkolů) Cíle – různé cíle u stejné aktivity Úplná náhrada úkolu, využití jiných materiálů apod. Pomůcky https://www.youtube.com/watch?v=4cscJcRKYxA DĚKUJI ZA POZORNOST J Výsledek obrázku pro special education Zdroje HERMOCHOVÁ, S. Skupinová dynamika ve školní třídě. Kladno : AISIS, 2005. KOŽNAR, J. Skupinová dynamika (teorie a výzkum). Praha: Univerzita Karlova, 1992. 219 s. ISBN 80-7066-632-3 MAREŠ, J. Pedagogická psychologie. Praha: Portál, 2013. MAŠÁT, V. Vybrané postupy sociální práce se skupinou. Středokluky: Zdeněk Susa, 2012. MICHALÍK, J. a kol. Katalog podpůrných opatření: pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu zdravotního nebo sociálního znevýhodnění. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. Skupinová práce. Minimetodika VÚP [online]. [2018-09-09]. Dostupné z: https://www.inkluzivniskola.cz/sites/default/files/uploaded/skupinova_prace_-_minimetodika_vup.pdf