Seminární cvičení

Kvalitativní analýza dat z pozorování

Při analýze kvalitativních dat obvykle mluvíme o různých způsobech transkriptů (z rozhovorů, z pozorování) nebo zkoumání různých dokumentů. Cílem výzkumu je materiál podrobit systematické analýze a interpretaci. 

Obvykle při analýze dat začínáme tzv. otevřeným kódováním. 

Otevřené kódování

Je technika vyvinutá v rámci zakotvené teorie. Nejprve si text rozdělíme na jednotky, kterou může být slovo, sekvence slov, věta, odstavec. Obvykle není nutné stanovit toto před výzkumem, ale může docházet k různým překryvům. 

Kód je slovo nebo fráze, která vystihuje typ a odlišuje jej od ostatních. Kód nám říká, čeho se daná sekvence týká, jakému jevu nebo tématu se věnuje. Existují i různé návodné otázky, které vám mohou pomoci pro volbu jména pro jednotlivé pasáže. Zároveň je možné použít více kódů současně. 

Pro kódování je možné použít specializovaný software - nejznámější je , případně Nudist. V těchto softwarech je možné vepisovat značky a ohraničovat jednotlivé kódy; následně i vpisovat jednotlivé kódy. 

Kódy obvykle nejprve definujeme ad hoc. Základním parametrem je pro nás vždy základní či specifická výzkumná otázka. Kódování ve stejném tématu u různých výzkumníků nebude nikdy stejné. Jako kódy mohou fungovat odborné termíny. Zásadním je (pokud nepoužíváme software) i seznam kódů a jejich umístění. Následně je jednotlivé kódy možno spojovat do detailnějších kategorií. 

Chyby v kódování

  • přehnané použití tzv. in vivo kódů - člověk by měl jít hlouběji pod povrchový význam sdělení (tzn. nereprodukovat pouze to, co řekl respondent)
  • nedostatečné věnování pozornosti - dlouhé úseky, kde používáme jenom jeden kód, který nedostatečně reflektuje vnitřní zjištění 
  • příliš obecné formulování kódů

Při kódování je potřeba snažit se o vystižení toho, co je v datech, ale ne našich názorů a myšlenek. Cílem kódování není zaznamenávání tématu, ale zaznamenávání podstaty akce. 

A co dál?

Po vytvoření kvalitního okódovaného textu s kategoriemi jsme teprve na začátku psaní výzkumné zprávy. Pro "dotažení finálního produktu" je potřeba použít analytické postupy, které mohou výzkumníka dovést až k vytvoření teorie nebo narativu.  

Literatura

Detailnější informace poskytuje 6. kapitola povinné literatury - Švaříček, R., Šeďová, K. (Ed.) (2007). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Portál.