Detailnější informace poskytuje 6. kapitola povinné literatury - Švaříček, R., Šeďová, K. (Ed.) (2007). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Portál.
Kvalitativní analýza dat z pozorování
Při analýze kvalitativních dat obvykle mluvíme o různých způsobech transkriptů (z rozhovorů, z pozorování) nebo zkoumání různých dokumentů. Cílem výzkumu je materiál podrobit systematické analýze a interpretaci.
Obvykle při analýze dat začínáme tzv. otevřeným kódováním.
Otevřené kódování
Je technika vyvinutá v rámci zakotvené teorie. Nejprve si text rozdělíme na jednotky, kterou může být slovo, sekvence slov, věta, odstavec. Obvykle není nutné stanovit toto před výzkumem, ale může docházet k různým překryvům.
Kód je slovo nebo fráze, která vystihuje typ a odlišuje jej od ostatních. Kód nám říká, čeho se daná sekvence týká, jakému jevu nebo tématu se věnuje. Existují i různé návodné otázky, které vám mohou pomoci pro volbu jména pro jednotlivé pasáže. Zároveň je možné použít více kódů současně.
Pro kódování je možné použít specializovaný software - nejznámější je Atlas.ti, případně Nudist. V těchto softwarech je možné vepisovat značky a ohraničovat jednotlivé kódy; následně i vpisovat jednotlivé kódy.
Kódy obvykle nejprve definujeme ad hoc. Základním parametrem je pro nás vždy základní či specifická výzkumná otázka. Kódování ve stejném tématu u různých výzkumníků nebude nikdy stejné. Jako kódy mohou fungovat odborné termíny. Zásadním je (pokud nepoužíváme software) i seznam kódů a jejich umístění. Následně je jednotlivé kódy možno spojovat do detailnějších kategorií.
Chyby v kódování
- přehnané použití tzv. in vivo kódů - člověk by měl jít hlouběji pod povrchový význam sdělení (tzn. nereprodukovat pouze to, co řekl respondent)
- nedostatečné věnování pozornosti - dlouhé úseky, kde používáme jenom jeden kód, který nedostatečně reflektuje vnitřní zjištění
- příliš obecné formulování kódů
Při kódování je potřeba snažit se o vystižení toho, co je v datech, ale ne našich názorů a myšlenek. Cílem kódování není zaznamenávání tématu, ale zaznamenávání podstaty akce.
A co dál?
Po vytvoření kvalitního okódovaného textu s kategoriemi jsme teprve na začátku psaní výzkumné zprávy. Pro "dotažení finálního produktu" je potřeba použít analytické postupy, které mohou výzkumníka dovést až k vytvoření teorie nebo narativu.