Jan Krása, Katedra psychologie, Pedagogická fakulta, MUNI ¡ ¡ ¡ 2. Desires & beliefs Výsledek obrázku pro bicycle 19th century ¡Norman Triplett (1898): učinil první sociálně-psychologický výzkum, při němž nechal děti navíjet vlasec samotné & ve dvojicích (soutěžily). ¡Děti navíjely v přítomnosti druhých rychleji (sociální facilitace), některé to ovšem zcela rozhodilo (sociální inhibice). ¡Floyd Allport (1920) zjistil, že k SF dochází i při pouhé (nesoutěživé) přítomnosti druhých. ¡ ¡Později bylo vyzkoumáno, že mravenci, švábi, slepice, ryby, krysy aj. v přítomnosti druhých (stejného druhu) rychleji běží, jí či kopulují. ¡Někdy nás přítomnost druhých při výkonu zcela ochromí (srov. trému). = sociální inhibice (Pessin, 1933) ¡Proč (a hlavně jak) by přítomnost druhých měla zvyšovat (SF) či snižovat (soc. inhibice) náš výkon? Jak fungování sociální facilitace vysvětlit? ¡1. drive theory = teorie drivu (hnací síla, pohon) PŘÍTOMNOST DRUHÝCH AKTIVACE =AROUSAL DOMINANTNÍ REAKCE JE-LI NACVIČENÁ NENÍ-LI NACVIČENÁ SOCIÁLNÍ FACILITACE SOCIÁLNÍ INHIBICE drive theory dle Zajonc (1965) působí na: podpoří: role procesuální paměti ! ¡2. Teorie očekávání hodnocení (evaluation apprehension) = aktivace (arousal) za přítomnosti druhých je založena na tom, že očekáváme, že nás druzí hodnotí (Cottrell, 1972): lidé, kteří se o nás nezajímají, nevyvolávají soc. facilitaci. ¡Jen u lehkých úkolů zvyšuje očekávané hodnocení výkon (u složitých zhoršuje výkon i pouhá přítomnost bez očekávání). ¡Těžko však obavou z hodnocení vysvětlíme SF u švábů, mravenců apod. ¡ ¡3. Teorie konfliktu pozornosti (distraction-conflict theory – Sanders, Baron, Moore, 1978): přítomnost druhých odvádí naši pozornost od úkolu. Konflikt může být překonán pouze úsilím, tzn. arousal (a drive) se díky konfliktu pozornosti zvyšuje. Větší aktivace pak vede k SF u tzv. nacvičené reakce a k SI u nenacvičené reakce. ¡Tato teorie vysvětluje i případy, kdy je SF způsobovaná třeba jen zvuky, pohyby a blikajícím světlem. ¡4. Self-discrepancy theory (Higgins, 1987) – když se jedinec zabývá sám sebou jakožto objektem, vidí rozdíly mezi aktuálním já (actual self) a ideálním já (ideal self). Rozdíl (diskrepance) mezi výkonem a očekáváním vede k aktivaci, takže jednoduché úkoly budou podpořeny. Složité úkoly nikoli, protože diskrepance je příliš velká, než aby se čl. o úkol pokusil. ¡Zkoušení před tabulí – různí žáci různě: srov. vliv SFI. ¡ Související obrázek ¡M. Ringelmann (1913) při výzkumu tahání lana (je to tzv. kumulativní úkol) zjistil, že čím větší je skupina, tím méně každý táhne (=Ringelmannův efekt). ¡Důvody snížení výkonu mohou být dva: ¡1. ztráta koordinace ¡2. ztráta motivace. ¡ ¡Výsledky jsou jiné v pseudoskupinách (ztráta motivace) a v reálných skupinách (ztráta koordinace). ¡ ¡Ztrátu motivace v pseudoskupinách nazval Latané a kol. (1979) sociálním zahálením (social loafing). ¡ ¡Experiment s křičením v reálných skupinách a pseudoskupinách. Dle Hogg & Vaughan (2010) ¡Ve větších skupinách dochází k rozptýlení pozornosti a navíc nelze identifikovat výkon jednotlivce. ¡ ¡Sociální zahálení lze proto v pracovních i jiných skupinách blokovat pomocí zviditelnění výsledků, zvýšením motivace ve skupině a zvýšením tlaku na týmovost. ¡ ¡