Školní pedagogika (3) škola: vývoj – směřování – řízení Tomáš Janík Učit se Učit se Učit se V. I. Lenin Vždy připraven ̶ Učebnice vlastivědy pro 4. ročník ̶ Evropa rozdělena na socialistický a kapitalistický tábor ̶ Oddělení obou táborů symbolizuje tlustá hranice ̶ Železná opona ̶ Sametová revoluce 1989 2001 2013 2020 pád železné opony Bílá kniha: první strategie rozvoje vzdělávání (do 2010) S2020: druhá strategie rozvoje vzdělávání (do 2020) S2030: třetí strategie rozvoje vzdělávání (v přípravě) z Východu... návrat do Europy Systém státní socialistický školský systém dle sovětského vzoru centralisticky řízený demokratický, participativní školský systém orientovaný do Evropy těsné sepětí vzdělávací politiky a plánování přípravy pracovních sil centrální správa škol vzdělávací systém a systém přípravy pracovních sil jsou dvě relativně autonomní oblasti decentralizace a přesun (části) rozhodování na místní úroveň Škola Cíle kolektivizace unifikace (socialistická jednotná škola) příprava na život socialistické společnosti, příprava na práci a obranu vlasti individualizace diferenciace školní vzdělávání jako základ pro celoživotní učení pojetí člověka: rozvinutá osobnost s předpokladem zvládání výzev životapojetí člověka: všestranně rozvinutí socialistická osobnost Obsahy orientace na svět práce polytechnická výchova zvědečtění – orientace na vědní obory obecné vzdělávání orientace na život mezipředmětové vztahy klíčové kompetence Procesy vůdčí úloha učitele šablonovitá výuka humanizace (pedocentrismus) autonomie žáka aktivizace, orientace na potřeby 1989 • erupce nadějí, tužeb, přání i návrhů na reformu školství • na počátku neexistuje celková koncepce rozvoje školství – dílčí řešení (ad hoc = pro případ) • Školský zákon z r. 1984 pouze novelizován (nový Školský zákon až r. 2005) Bílá kniha 2001 (do 2010) demokratický, participativní školský systém orientovaný do Evropy vzdělávací systém a systém přípravy pracovních sil jsou dvě relativně autonomní oblasti decentralizace a přesun (části) rozhodování na místní úroveň individualizace diferenciace školní vzdělávání jako základ pro celoživotní učení pojetí člověka: rozvinutá osobnost s předpokladem zvládání výzev života obecné vzdělávání orientace na život mezipředmětové vztahy klíčové kompetence humanizace (pedocentrismus) autonomie žáka aktivizace, orientace na potřeby 1989 2001 198 9 201 2 od centralizovaného řízení k odpovědnému spolurozhodování celoživotní učení pro všechny přizpůsobení vzděl. a studijních programů potřebám života ve společnosti vědění monitorování a hodnocení kvality a efektivtiy ve vzdělávání podpora vnitřní otevřenosti a otevřenosti vzdělávacích institucí proměna role a profesní perspektivy pedagogických a akademických pracovníků 2001 odpovědné řízení (založené na datech) podpora učitelů - kvalita výuky 1989 2013 redukce nerovnostní ve vzdělávání 2020 2001 1989 2013 zaměřit vzdělávání více na získávání kompetencí potřebných pro aktivní občanský, profesní i osobní život 2020 Strategie 2030+ snížit vzdělanostní nerovnosti a zvýšit spravedlivost v přístupu ke vzdělávání 1989 2001 2013 2020 přehodnocování dřívějšího systému a návrhy řešení SHRNUTÍ budování nového systému a zavádění do praxe rozrůzňování systému Kudy kam...? Představení reformní křižovatky – kruhového objezdu se 3 + 1 výjezdy • směrovníky u jednotlivých výjezdů (slogany) • pohledy na edukační krajinu po opuštění kruhového objezdu tím či oním výjezdem (logika fungování) • lidé za volantem (aktéři) • čeho se obávat (rizika) Když se to vezme kolem a kolem a kudy dál (ven) vstupová reforma (kurikulární) výstupová reforma (testová) procesová reforma (didaktická) EDUout: vyprazdňování školy (ideje i instituce), descholarizace-privatizace- rescholarizace vstupová reforma (kurikulární)Slogany: • školy si píší svá kurikula • my máme kurikulum, ó, my se máme… Logika: • operuje na vstupu systému • drží ve hře vzdělávací obsahy (v ČR vede ke kompetencím) • ve variantě dvojúrovňového kurikula realizuje ideu decentralizace tvorby kurikula a posiluje autonomii škol Aktéři: • tvůrci, implemantátoři, realizátoři kurikula (VÚP/NÚV 05-13) Kritika/rizika: • odvádí učitele od výuky k psacímu stolu • nemá velkou sílu měnit výukovou praxi, neboť je papírová • přecenění ohledu na kompetence jde ruku v ruce s rizikem obsahového vyprazdňování školního učení procesová reforma (didaktická) Slogany: kultura vyučování-učení: kvalita výuky/školy profesní společenství: rozvíjející hospitace učitelství jako ak=vis=cká profese Logika: • operuje v “černé schránce” školského systému • jde jí o kvalitu toho, co je didak=cky nejryzejší: vyučování-učení • podprována dalším vzděláváním učitelů: realizuje se ve spolupráci mezi učiteli a výzkumníky ve školách (schoolbased), staví na analýze výukových situací (research-based) a na navrhování a ověřování (design-based) způsobů jejich alterna=vního (lepšího) řešení Aktéři: • angažované učitelstvo sobě + podpora z fakult a odjinud (např. Hejného matema=ka, Heuréka, Didac=ca Viva…) Kritika/rizika: • může se zvrtnout v metodikaření • nebezpečí formalismů a potažmo obsahového vyprazdňování výstupová reforma (testová) Slogany: plošné testování, výstupy z učení, evaluační standardy skandální zjištění z mezin. srovnávacích šetření Logika: • základem řízení ve školském systému je měření vzdělávacích výsledků • soutěž škol (ideologie konkurenceschopnosti) • testování, mezinárodně srovnávací šetření - žebříčkování • skandalizace výsledků - konstrukce vzdělávacích katastrof, zavedení válečné terminologie, šíření paniky, hysterie Aktéři: • ministerské kontrolní orgány, testovací agentury • edukační metrologové z výzkumných institutů, „experti“ na vzdělávání Kritika/rizika: • vytváří se sebereferenční svět klamu (Scheinwelt) - řeší se “data o vzdělávání” spíše než vzdělávání jako takové • škola se mění v soutežiště a bojiště - vystresovaní rodiče požadují od vystresovaných škol hyperkvalifikaci pro své vystresované děti (angličtina od MŠ, esperanto od 3. třídy, digitální gramotnost implantovat po narození) EDUout: vyprazďnování školy (ideje i instituce), descholarizace-privatizace-rescholarizace Slogany: • nejlepší škola je život - učit netřeba, stačí s dětmi být (škola domácí/lesní) • proč se učit, když je všechno na Google - hackni si své vzdělávání • nespokojení rodiče zakládají školy pro své (nespokojené) děti • škola je dobrý byznys: ten, který by nejraději školy zrušil, je teď zakládá… Logika: • v reakci na problémy, které běžně běžná škola má, se mnoha různými směry rozvíjejí aktivity, které “řeší” problém školy • školu jako ideu i instituci vyprazďnují - někdy tak činí z neporozumění tomu, že idea školy je v pořádku, jind tak činní v zájmu svého vlastního podnikatelského zájmu (descholarizátor rescholarizátorem) Aktéři: • o.p.s. ... a.s. ... s.r.o. … typu EDU-out Kritika/rizika: • riziko destabilizace školy jako ideje a instituce • riziko obsahového vyprazďování školy přináší vážné důsledky - oslabení zájmu o “věcnost” Školy (v) budoucnosti • Bude pokračovat decentralizace školství – školy budou více vyrůstat zespoda a rozvíjet se zevnitř, budou se více síťovat • Školy se více otevřou svému okolí (posílí v nich princip regionálního) a stanou se vzdělávacími centry komunit • Ve větší míře se ze škol stanou celodenní školy jako instituce komplexní edukační péče – posílí v nich interprofesionalita • Školy se vyprofilují (najdou „svoji“ parketu) a zlepší sebeprezentaci • Populace žáků bude více rozrůzněná (sociálně, kulturně, jazykově apod.), školy budou přehodnocovat zaběhané způsoby práce • Význam základních kulturních technik (čtení/psaní/počítání) a vědění o sobě a světě bude zachován a vzroste význam tzv. měkkých a přenositelných kompetencí: umět si klást cíle, učit se učit • Učitelé rozšíří svoji aprobovanost o nové dimenze nad rámec tradičních vyučovacích předmětů