Školní pedagogika: základní informace Tematické okruhy přednášek (PS) Předmět tvoří tři obsáhlejší bloky: (a) teorie a praxe školy, (b) teorie a praxe kurikula, (c) teorie a praxe výuky. V prezenčním studiu těmto blokům odpovídá obsahové zaměření seminářů. Termín Vyučující Přednáška - téma 5. 10. 2020 doc. P. Knecht 1. Školní pedagogika jako klíčová disciplína učitelské profese. 2. Vzdělávací a kurikulární politika, kurikulární dokumenty. 12. 10. 2020 prof. T. Janík 4. Vzdělávací a školský systém, škola jako instituce a organizace, škola a její funkce, škola jako učební prostředí. 19. 10. 2020 prof. T. Janík 5. Důvody vzniku školy a její úloha ve společnosti. 26. 10. 2020 prof. T. Janík 6. Vývoj české školy. Škola pro budoucnost: budoucnost pro školu. 2. 11. 2020 prof. T. Janík 9. Výuka: vyučování a učení, aktéři a procesy školní výuky. 9. 11. 2020 prof. T. Janík 11. Kurikulum: cíle a obsahy a obsahy školního vzdělávání a jejich transformace, kurikulární procesy. 16. 11. 2020 doc. P. Knecht 3. Výukové metody a formy. 23. 11. 2020 doc. P. Knecht 7. Pedagogický výzkum jako pomocník učitele. 30. 11. 2020 doc. P. Knecht 8. Učebnice a další didaktická média. 7. 12. 2020 doc. J. Kratochvílová 10. Diferenciace a individualizace ve výuce. 14. 12. 2020 doc. J. Kratochvílová 12. Hodnocení učebního procesu žáků a výsledků žáků – typy a funkce hodnocení. 13. Hodnocení výsledků žáků – formy hodnocení, základní požadavky na hodnocení. Tematické okruhy přednášek (KS) Předmět tvoří tři obsáhlejší bloky: (a) teorie a praxe školy, (b) teorie a praxe kurikula, (c) teorie a praxe výuky. 10. 10. - doc. P. Knecht (18:00-19:50) • Požadavky k ukončení předmětu, portfoliový úkol 1. Školní pedagogika jako klíčová disciplína učitelské profese 2. Vzdělávací a kurikulární politika, kurikulární dokumenty 3. Výukové metody a formy 7. Pedagogický výzkum jako pomocník učitele 8. Učebnice a další didaktická média 31.10. - doc. J. Kratochvílová (18:00-19:50) 10. Diferenciace a individualizace ve výuce. 12. Hodnocení učebního procesu a výsledků žáků – typy a funkce hodnocení 13. Hodnocení výsledků žáků – formy hodnocení, základní požadavky na hodnocení 19. 12. - prof. T. Janík (18:00-19:50) 4. Vzdělávací a školský systém, škola jako instituce a organizace, škola a její funkce, škola jako učební prostředí. 5. Důvody vzniku školy a její úloha ve společnosti. 6. Vývoj české školy. Škola pro budoucnost: budoucnost pro školu 9. Výuka: vyučování a učení, aktéři a procesy školní výuky 11. Kurikulum: cíle a obsahy a obsahy školního vzdělávání a jejich transformace, kurikulární procesy Zkouška Podmínkou k účasti na zkoušce ze ŠP je splněný zápočet ze semináře. Tematické okruhy ke zkoušce viz osnova předmětu v IS.MU (totožné s tématy přednášek). V den zkoušky student nejdříve absolvuje písemný test. Po jeho úspěšném vykonání tentýž den následuje ústní zkouška. Při hodnocení testu známkou F, je student povinen přihlásit se na opravný termín. Prezenční studium: • U ústní zkoušky si student prezenčního studia vybere jednu otázku a v odpovědi prokáže znalost a orientaci ve všech oblastech Školní pedagogiky (TP školy, TP kurikula a TP výuky). • Podmínkou k účasti na zkoušce je v prezenčním studiu (PS) splněný zápočet ze semináře. Kombinované studium: • Student kombinovaného studia odpovídá na tři otázky (TP školy, TP kurikula a TP výuka) s ohledem na kreditové hodnocení. Studijní zátěž předmětu Prezenční studium: Přednáška: 2 kredity = 60 hodin (10 hod. přímé výuky) Seminář: 2 kredity = 60 hodin (10 hod. přímé výuky) Předpokládá se domácí příprava průměrného studenta na seminář cca 50 hodin. Kombinované studium: 4 kredity = 120 hodin (6 hod. přímé výuky) Každý předmět (= jednosemestrální kurz, jedno období) je ohodnocen určitým počtem kreditů, které vyjadřují míru náročnosti předmětu, poměrný díl studijní zátěže, která je kladena na studenta (včetně domácí přípravy) v daném semestru (období). Kreditní bod představuje 1/60 průměrné roční studijní zátěže průměrného studenta, tzn. zpravidla 30 hodin. Počet kreditů konkrétního předmětu zahrnuje celkovou studijní zátěž studenta, tzn. zahrnuje kromě kontaktních hodin další aktivity (v závazné struktuře - týmová práce, praxe, laboratorní praktika, exkurze, domácí příprava, příprava na zkoušku, zkouška). Předpokládá se domácí příprava průměrného studenta na zkoušku cca 50 hodin. Seminář (pouze PS) • Studenti jednooborové speciální pedagogiky absolvují pouze přednášky. • V seminářích budou zpřesněny požadavky jednotlivých vyučujících k udělení zápočtu. • Studijní zátěž studenta je soustředěna do období semestrální výuky. Požadavky předmětu jsou plněny průběžně v době výuky stanovené rozvrhem. • V souladu s čl. 16 SZŘ mohou být pro ukončení předmětu předepsány průběžné kontroly, jejichž výsledky jsou započítávány do závěrečného hodnocení. • Může být požadováno odevzdání portfoliového úkolu. • Může být požadováno odevzdání/prezentace dílčích seminárních úkolů. Portfoliový úkol 1. Prostudujte ŠVP zvolené školy a charakterizuje deklarované principy/strategie, na nichž škola staví ŠVP. 2. Vyberte si jeden tematický celek v rámci jednoho ročníku vybraného typu školy a zjistěte, jak je v ŠVP dané školy vymezeno učivo a výstupy pro jeden z Vašich aprobačních předmětů a jak korespondují s filozofiemi vzdělávání Pasche et al. 3. Proveďte didaktickou analýzu učiva ze zvoleného tematického celku (návaznost na kurikulum – klíčové kompetence, očekávané výstupy, pojmy, učební úlohy, mezipředmětové vztahy). 4. Formulujte obecnější cíle pro vybraný tematický celek. 5. Rozvrhněte daný celek do několika vyučovacích hodin. 6. Pro každou vyučovací jednotku formulujte dílčí cíle odvozené z obecnějších cílů, a v souladu s tím navrhněte činnosti (učební úlohy) a způsob hodnocení. 7. Na základě zkušeností z praxe promýšlejte výuku s ohledem na možnosti žáků (např. pro žáky nadané, se SVP). Výstup přehledně vložte do jednoho souboru ve formátu MS Word, uveďte Vaše jméno a citace. Úkol odevzdejte do příslušné odevzdávárny (termín upřesní vyučující semináře, studenti KS do 31. 12. 2020). Studijní podklady k testu • Na konci každé přednášky bude vždy uvedena studijní literatura. • Vždy by se mělo jednat o uchopitelné a dohledatelné texty (studie z časopisů, v případě knih vždy s uvedením konkrétní kapitoly nebo rozmezí čísel stran). Literatura Povinná: • Vždy bude uvedeno na přednáškách. • Pasch, M., et al. (1998). Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál. Kniha je k dispozici v knihovnách MU. Doporučená: Pedagogické časopisy (jsou dostupné on-line). • Pedagogika, Pedagogická orientace, Orbis scholae, Studia paedagogica, Komenský