2. Vzdelávacia kurikulárnípolitika, kurikulární dokumenty 2. Vzdelávacia kurikulárnípolitika, kurikulární dokumenty m Pro učitele ZŠ je kLíčový RVP ZV-■ znalost (struktura, klíčová pojmy, vyžadována u zkoušky. Co je vzdělávací politika? Jak vzdělávací politika funguje? Co vzdělávací politiku ovlivňuje? Proč je vzdělávací politika důležitá? Co je kurikulum? Co je kurikulární politika? Jaké kurikulární dokumenty jsou klíčové? Jak funguje vzdělávací politika v reálné praxi? Vzdělávací politika (educational poLicy) ... principy, priority a metody vztahující se k uplatňování společenského vlivu na vzděLávání Vzdělávací politika a) jako praktická činnost - rozhodování ministerstva, vyjednávání o způsobu financování, tvorba kurikuLárních dokumentů b) jako vědní obor-vědecké zkoumání, analýza a zdůvodňování toho, jak praktická vzdělávací poLitika probíhá a jak by ji šlo vyLepšit Úrovně vzdělávací politiky globální nadnárodní národní regionální (krajská) lokální (obecní) Základní typy výstupů procesu tvorby vzdělávací politiky Základni typ Subtypy Příklady Problémy adie (co a proč) Formulace cílů Konzistence formulace cílů Relevance formulace cílů ve vztahu k realitě Formulace problému Konzistence formulace problémů Relevance formulace problémů ve vztahu k realitě Nástroje (Jak) Regulační nástroje Zákony, vyhlášky a dalSi právní normy Rozhodnutí Kvazi-legislativa Finanční a materiální nástroje (podrobně viz tabulka 2} Finanční příspěvky Granty Uíební pomůcky Daně Poplatky Vouchers Informační, přesvědčovací a edukační nástroje Informační kampaně Zebřičky školy (ranking) Skolení a semináře Strategické a koncepční dokumenty Monitoring a evaluace Testováni Kurikulum Standardizace Institucionální nastaveni (kdo a kde) Organizační uspořádání vzdělávací soustavy Míra stratifikace, standardizace a oborové specifičnosti Způsob řízení vzdělávací soustavy a stanovení odpovědností a pravomocí Míra decentralizace a centralizace Autonomie učitelů Zdroj: Veselý, 2011,s. 53. Konceptuálni rámec pro analýzu vlivu vzdělávací politiky Formulace cílu a problémů i Formulace nástroju VP I I Ji il h If a ředitelé Inštitucionálni nastaveni I Rodiče T í ,'.41 i. Vidélávaci procesy Výstupy (Žáci5) Efekty (Žáci,) i Škola j Třída i Záď; j Politický, sociálni, ekonomicky a kultúrni kontext Zdroj: Veselý (2011, s. 28) KurikuLární politika stanovuje: • strategie tvorby, implementace a evaluace kurikulárních dokumentů • rozděLení kompetencí subjektů, které se na tvorbě, impLementaci a evaLuaci kurikuLa podílejí • závaznost kurikulárních dokumentů aj. Kurikulum Komplex problémů vztahujících se k řešení otázek proč, koho, v čem, jak, kdy, za jakých podmínek a s jakými očekávanými efekty vzdělávat Kurikulární dokumenty STRATEGIE VZDĚLÁVACÍ POLITIKY ČESKÉ REPUBLIKY DO ROKU 2020 RÁMCOVÉ VZDELÁVACÍ PROGRAMY STATNI ÚROVEŇ předškolní vzděláváni základní vzděláváni RVP PV RVPZV RVP ZSS střední vzdělávání RVP G RVP GSP RVP DG RVP SOV cscat'ii vzdělávání RVP ZUV RVP JS SKOLNI SKOLNI VZDELÁVACÍ PROGRAMY ZPRACOVANÉ PODLE RVP ÚROVEŇ ŠKOLNÍ VZDĚLÁVACÍ PROGRAMY, PRO NĚŽ NEBYL VYDÁN RVP Schéma 1 - Systém kurikulárních dokumentu Legenda; RVP PV - Rámcový vzdelávací program pro předškolní vzdělávání; RVP Z V - Rámcový vzdelávací program pni základni vzděláváni; RVP ZSS - Rámcový vzdelávací program pro obor vzdelaní základni skula speciální; RVP C -Rámcový vzdelávací program pro gymnázia^ RVP (3SP — Rámcový vzdelávací program pro gymnázia se sportovní přípravou: RVP DC - Rámcový vzdelávací prosním pro duiija/vciiii cymnii/ui. RVP SI.'Y - EíámcovĽ ■./dč.iíi aci programy pro střední odborné vzdělávání; RVP ZUV - Rámcový vzdelávací program pro základní jmelceké vzdělávání; RVP JS -Rámcom vzdelávací program pro jazykové školy s právem statni jazykově zkoušky Pro učitele ZŠ je klíčový RVP ZV - jeho podrobná znalost (struktura, klíčové pojmy...) bude vyžadována u zkoušky. 70 kurikula m í dokumenty dokumenty EU, OECD, UNESCO apod. Boloňská deklarace (1999) Lisabonský proces (2000-2010) Memorandum o celoživotním učení (2000) Koncepční dokumenty • Strategie vzdělávací politiky České republiky do roku 2020 htt p ://www. m s m t. cz/m i n i ste rs tvo/ strategie-vzdelavaci-politiky-2020 • Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy České republiky na období 2015-2020 http://www.msmt.cz/vzdelavani/ skolstvi-v-cr/dlouhodoby-zamer-vzdelavani-a-rozvoje-vzdelavaci-so ústavy-5 Školská legislativa ŠKOLSTVÍ Listina základních lidských práva svobod Úmluva o právech dítěte Zákon o předškolním,základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) (561/2004 a 562/2004 Sbírky zákonů) Zákon Zákon o pedagogických pracovnících (563/2004 Sbírky zákonů) Učebnice Schvalovací doložka by v souladu s § 27 školského zákona měla být zárukou, že učebnice je v souLadu s cíli vzdělávání stanovenými školským zákonem, vzdělávacími programy a právními předpisy. Dalií kurikulární dokumenty • Tematické plány • Třídní knihy • Školní sešity Shrnutí VľDÉLAVACl SOUSTAVA 1. Struktura vzdělávacího systému 2. Cíle a posláni 3. Obsah vicktlánl 4. Interní uspořádáni, struktura uvnitř Skot, Školní klima 5. Procesy: učeni, socializace, rozhodování, inovace VSTUPY Studenti - Demografická struktura - Sociální, kultrurní a ekonomický kapitál Učitelé a daliI íaméstnanci - Vzdělání a zkušenosti - Hodnoty a motivace NÁSTROJE VÝSTUPY 1. Absolventi -Znalosti, vedomosti - Dovednosti, kompetence - Hodnoty, motivace 2. Védění 3. < J tura a společenské vazoy Plánováni, strategie, koncepce Legislativa, regulace a organizační usoorádári Financování Kuríkulární politika a učebnice EvalLace a monitorování PROSTREDÍ Aktéři Stát: vláda, obce, kraje Rodiče Zarnčstnavat efé Rady skol Experti Potreby a požadavky společnosti a ekonomika Trh práce a ekonomický vývoj Demografické změny Technologie Hodncty kultura, ideologie a veřeiné mínění Zdroj: Veselý in Kalous & Veselý, 2006, s. 21. Efektivní ovlivňování vzdělávacích procesů je možné jen za předpokladu dobré znalosti reality. Aktuální dění: www.nuv.cz Literatura k tématu • Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Dostupný na http://rvp.cz/informace/dokumenty-rvp/rvp-zv • VeseLý, A. (2011). Konceptuálni rámec pro analýzu vztahu vzdělávací politiky a vzděLávacích výsledků. Orbis schotae, 5(1), 25-52. https://karolinum.cz/casopi5/Qrbi5-schQlae/rocnik-5/ cisLo-l/clanek-5217 • Pelikán, J. (2012). Státní vzdělávací politika jako významný problém českého školství. Pedagogická orientace, 22(4), 581-5 9 5. https ://j o u m a ls. m u n i. cz/p e d o r/a rti c le/vi ew/1176/90 5 2. Vzdelávacia kurikulárnípolitika, kurikulární dokumenty